W terminie od 16 do 30 listopada br. odbędzie się głosowanie na projekty zgłoszone w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2017. Swoimi głosami warto wesprzeć rowerowy budżet miasta oraz skorzystać z jednej z niewielu okazji by poprawić sytuację rowerzystów w mieście. Zgłoszono kilkanaście projektów z „rowerem” w tle, ale czy każdy z nich jest równie warty Waszego głosu? Poniżej przedstawiamy Wam małą ściągę.

Na początek przypomnijmy, że każdy głosujący dysponuje 3 głosami: 2 na projekty rejonowe oraz 1 na projekt ogólnomiejski. Głosować można online lub w punktach do głosowania, uruchomionych w dni weekendowe, na terenie każdej jednostki pomocniczej miasta.

By ułatwić Wam głosowanie wprowadziliśmy następujące podpowiedzi za pomocą gwiazdek:

78241-200można zagłosować

78241-200_  warto zagłosować

78241-200__ zagłosuj koniecznie

KATEGORIA PROJEKTY OGÓLNOMIEJSKIE (możecie oddać tu 1 głos)

78241-200__

2. Budowa drogi rowerowej ul Mieszka I na odcinku od ul. Słowiańskiej do parku Wodziczki

Projekt zakłada budowę alternatywnej drogi rowerowej wzdłuż PST, po zachodniej stronie Mieszka I. Idea ciekawa, bo zakłada ułatwienie dla rowerzystów, w szczególności na niewygodnych zjazdach i podjazdach przy przystanku PST, a także ma pozwolić na skrócenie trasy do centrum miasta.

16. Most Dworcowy bezpieczny dla rowerzystów

Wszyscy wiemy, że ten fragment miasta wymaga poprawy. Wiele lat temu prosiliśmy o to, by na moście dworcowym zostały wytyczone drogi rowerowe. ZDM się nie zgodził podając absurdalne argumenty. Teraz trzeba naprawiać błędy poprzedniej władzy. Pomysł uczynienia mostu dworcowego bezpiecznym dla rowerzystów polega na wytyczeniu ścieżki rowerowej na północnej części chodnika mostu dworcowego gdzie ruch pieszych jest niewielki. I wytyczeniu pasa rowerowego na jezdni południowej części mostu dworcowego (zawężając jezdnię).

78241-200_

5. ROWER-owy park & ride

Projekt zakłada budowę lub rozbudowę stojaków rowerowych na pętlach tramwajowych, autobusowych oraz dużych węzłach komunikacji miejskiej w Poznaniu. Taki projekt już powinien być dawno temu zrealizowany…

11. Ścieżka pieszo-rowerowa wzdłuż ul. Bałtyckiej pomiędzy ul. Syrenią, a ul. Do Spalarni

W związku z przebudową ulicy Bałtyckiej powstała ścieżka pieszo-rowerowa łącząca ul. Hlonda z ul. Syrenią oraz odcinek ścieżki pieszo-rowerowej od ul. Do spalarni do ul. Janikowskiej. Projekt zakłada połączenie tych dwóch fragmentów.

21. Remont nawierzchni drogi rowerowej przy ul. Mieszka I, wraz z poprawą bezpieczeństwa zjazdów

Zmiana nawierzchni na asfaltową (w końcu – kto to wymyślił by drogę dla rowerów robić z kostki?) oraz poprawa bezpieczeństwa na zjazdach przy przystankach PST.

23. Pieszo po Poznaniu – Urbanator dla mieszkańców 

Projekt polega na korektach w programach sygnalizacji i uruchomieniu koordynacji pieszej i pieszo-rowerowa wobec kierunków ruchu samochodów. Zielone dla rowerów – jesteśmy za!

40. Kiekrz – aleja widokowa nad jeziorem – dokończenie remontu ul. Nad Jeziorem

Projekt dotyczy wykonania naprawy nawierzchni ul. Nad Jeziorem (po wschodniej stronie jeziora). Dajemy dwie gwiazdki, bo trasa będzie także alternatywą dla dojazdów w kierunku miasta.

78241-200

3. Sport, woda i rodzina nad Jeziorem Rusałka

Jednym z elementów projektu jest także ustawienie stojaków dla rowerzystów.

6. Remont przystanków Poznańskiego Szybkiego Tramwaju

W ramach remontu planowane są także stojaki rowerowe.

7. Forteczna zabawa na okrągło

Projekt także zakłada budowę ścieżek pieszo-rowerowych wokół fortu przy ulicy Lechickiej. Charakter raczej rekreacyjny, stąd tylko 1 gwiazdka.

8. Rodzinna Przystań Sportu i Rekreacji nad Maltą

W tym projekcie także planowane są stojaki.

30. Cmentarz przy ul. Szczawnickiej/Lutyckiej – parkingi, chodniki, ścieżka rowerowa i zieleń wokół

Projekt zakłada budowę ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ulicy Szczawnickiej. Droga kończy się niestety w próżni chodnikiem (oczywiście można włączyć się do ruchu na jezdni). Gorzej jeśli się jedzie w kierunku ulicy Lutyckiej, rowerzysta zyskuje dodatkowe miejsca kolizyjne w postaci przejazdów. Zdecydowanie lepiej byłoby w tym miejscu wyznaczyć pasy rowerowe, lub drogi dla rowerów jednokierunkowe po obu stronach jezdni. Ale dajemy szansę projektowi – być może zostanie jeszcze zmieniony, lub będzie mieć kontynuację.


KATEGORIA PROJEKTY REJONOWE (możecie oddać tu 2 głosy)

  • 1 – Nowe Winogrady Północ, Nowe Winogrady Południe, Nowe Winogrady Wschód, Stare Winogrady

I.2 Rowerowe Winogrady. Słowiańska Trasa Rowerowa 78241-200__

Projekt obejmuje realizację dwukilometrowej trasy (pasów rowerowych powstałych z przewężenia przewymiarowanych pasów drogowych) wraz z parkingiem rowerowym przy PST Słowiańska oraz kontraruch rowerowy.

  • 2 – Kiekrz, Krzyżowniki-Smochowice, Podolany, Strzeszyn

II.2 Rekreacja na Strzeszynie 2 78241-200

Projekt nie dotyczy bezpośrednio infrastruktury rowerowej, jednak jednym z zadań projektu jest renowacja ścieżek w Miasteczku Ruchu Drogowego.

II.3 — Podolany — nowa, bezpieczna droga dzieci do Szkoły Podstawowej nr 62 /uporządkowanie chaosu komunikacyjnego 78241-200__

Projekt posiada gotową dokumentację o nazwie: „Budowa ulicy Dukielskiej wraz z odcinkiem ciągu pieszo – rowerowego w Poznaniu” (dostępna na stronie PBO). Choć bezpośrednio dla rowerzystów przewidziany jest tylko niewielki fragment to sama idea uspokojenia ruchu jest warta poparcia.

  • 3 – Jana III Sobieskiego i Marysieńki, Piątkowo

III.1 Wygodna trasa rowerowa i chodnik na Szymanowskiego 78241-200__

Projekt ma służyć w codziennych podróżach mieszkańcom osiedli na zachód od trasy PST. Składa się on z 3 elementów: 1. TRASY ROWEROWEJ w ciągu ulicy Szymanowskiego po jej północnej stronie między ulicami Szeligowskiego i Szymanowskiego. 2. CHODNIKA 3. PARKINGU ROWEROWEGO PRZY PST. 30 stojaków U-kształtnych dla 60 rowerów.

III.3 Modernizacja miasteczka ruchu drogowego w parku na os. Bolesława Chrobrego 78241-200

Jak w temacie – projekt zakłada remont miasteczka ruchu drogowego w parku na os. Bolesława Chrobrego.

  • 4 – Głuszyna, Krzesiny-Pokrzywno-Garaszewo, Starołęka- Minikowo-Marlewo, Szczepankowo-Spławie-Krzesinki

IV.1 Przedłużenie chodnika i drogi rowerowej od ul. Spławie do ul. Utrzycka 78241-200_

Jak w opisie. Jedynie w składowej projektu zabrakło „drogi rowerowej”, ale należy się spodziewać, że pod hasłem „budowa chodnika” tak także znajduje się i coś dla nas (?)

IV.2 Budowa chodnika z dopuszczeniem ruchu rowerowego w ciągu ulicy Ostrowskiej w Poznaniu 78241-200

Można się zastanawiać nad innymi rozwiązaniami dla rowerzystów, a także uspokojeniem ruchu. Samo dopuszczenie ruchu po chodniku tutaj nie zaszkodzi.

  • 5 – Grunwald Północ, Grunwald Południe, Stary Grunwald

V.1 Grunwaldzkie Parkingi Rowerowe 78241-200__

Projekt zakłada budowę 5 zespołów parkingów rowerowych. Warto – potencjał rowerowy w tym rejonie jest ogromny, a miejsc w których możemy wygodnie odstawić rower (słupy, znaki, barierki) mało.

  • 6 – Ogrody, Sołacz, Winiary, Wola

VI.4 Bezpieczna droga do szkoły – Urbanator dla Ogrodów-Sołacza-Winiar-Woli 78241-200__

Projekt zakłada uspokojenie ruchu w obszarze osiedla, co będzie korzyścią także dla rowerzystów. Wśród zadań planowany jest kontraruch rowerowy na ul. Nowy Świat, Grodziskiej i Bednarskiej. Warto!

VI.7 Rowerowe Ogrody 78241-200__

Projekt zakłada pro-rowerowe rozwiązania w ulicy Dąbrowskiego na odcinku od Placu Waryńskiego do Alei Polskiej/Św. Wawrzyńca. Warto!

  • 7- Morasko-Radojewo, Naramowice, Umultowo

VII.2 Park i miasteczko ruchu rowerowego 78241-200_

Jak w temacie. Edukacji nigdy za wiele.

VII.3 Naramowicka bezpieczna dla pieszych 78241-200

Projekt zakłada także odmalowanie przejazdów rowerowych. Niewielkie działanie, ale sam fakt zwrócenia uwagi na bezpieczeństwo mniej chronionych uczestników ruchu zasługuje na uwagę.

  • 8 – Chartowo, Rataje, Żegrze

VIII.1 Ścieżka rowerowo-piesza łącząca Polanę Harcerza z promenadą nad Jeziorem Malta dla pozytywnie sKOŁOwanych 78241-200_

Projekt zakłada realizację brakującego rowerowego (i pieszego) połączenia do Jeziora Maltańskiego od strony osiedla Chartowo.

VIII.6 Bezpieczna droga do szkoły – URBANATOR dla Rataj 78241-200__

Projekt zakłada uspokojenie ruchu w obszarze osiedla, co będzie korzyścią także dla rowerzystów. Projekt oceniamy bardzo pozytywnie, warto zagłosować!

  • 9 – Stare Miasto

Bardzo nas to boli, ale w tym rejonie nie mamy żadnego projektu do zarekomendowania. Nasze pro-rowerowe projekty zostały odrzucone.

  • 10 – Świerczewo, Wilda, Zielony Dębiec

X.5 Piesza Wilda – więcej lepszych chodników 78241-200

Projekt pośrednio dotyczy rowerzystów w zakresie nielegalnego parkowania samochodów w rejonie drogi rowerowej, przejazdów i skrzyżowań ze względu na ograniczające widoczność nielegalnie zaparkowane auta.

X.8 Rowerowa Wilda 78241-200__

Zdecydowane tak. Projekt zakłada wdrożenie kontraruchu na jednokierunkowych ulicach Wildy.

X.9 Bezpieczna droga do szkoły – URBANATOR dla Wildy, Dębca i Świerczewa 78241-200__

Projekt zakłada uspokojenie ruchu w obszarze osiedla, co będzie korzyścią także dla rowerzystów. Kontraruch rowerowy na ul. Górki, Górczyńskiej, Andrzejewskiego, pl. Zbawiciela, Rawickiej, Gostyńskiej, Kościańskiej. Projekt oceniamy bardzo pozytywnie, warto zagłosować!

  • 11 – Fabianowo-Kotowo, Górczyn, Junikowo, Kwiatowe, Ławica

XI.1 Rowerowy pakiet dla Górczyna, Junikowa i Ławicy 78241-200__

Już sama nazwa sprawia, że chcemy zagłosować 🙂 Projekt m.in. zakłada wprowadzenie kontratuchu oraz przebudowę drogi rowerowej na ulicy Dmowskiego (w końcu!)

XI.6 Bezpieczna droga do szkoły – URBANATOR dla Grunwaldu. 78241-200__

Projekt zakłada uspokojenie ruchu w obszarze osiedla, co będzie korzyścią także dla rowerzystów. Kontraruch rowerowy na ul. Górki, Górczyńskiej, Andrzejewskiego, pl. Zbawiciela, Rawickiej, Gostyńskiej, Kościańskiej. Projekt oceniamy bardzo pozytywnie, warto zagłosować!

  • 12 – Antoninek-Zieliniec-Kobylepole, Główna, Ostrów Tumski- Śródka-Zawady-Komandoria, Warszawskie-Pomet-Maltańskie

Nie mamy tu projektów do zarekomendowania

  • 13 – Jeżyce, św.Łazarz

XIII.6 ROWEROWY ŁAZARZ I JEŻYCE: Obwodnica Rowerowa – zielona Jarochowskiego i Samoobsługowe Stacje Naprawcze – Jeżyce 78241-200__

Warto. Projekt zakłada rozwiązania rowerowe (kontrapasy lub kontraruch) na Jarochowskiego po zmianie jej w ulice jednokierunkową, budowę przejazdu rowerowego przez ulicę Hetmańską, a także Samoobsługowe Stacje Naprawcze.


W przeciwieństwie do ubiegłych lat, w tym roku Rowerowy Poznań aktywnie uczestniczył w zgłaszaniu i opiniowaniu projektów do PBO. Z dużym smutkiem zaobserwowaliśmy masowe odrzucenie projektów. Przede wszystkim odrzucono nasz najważniejszy projekt, który miał na celu usprawnienie poruszania się po brukowanych ulicach.