W tym roku więcej uwagi niż zwykle poświeciliśmy kwestii edukacji. Po dość męczących konsultacjach w sprawie Grunwaldzkiej na początku roku chcieliśmy wyjść do ludzi (także tych nieprzekonanych) i opowiedzieć, o co chodzi tym rowerzystom, czyli nam. Tak zrodziły się biCykle – rowerowe spotkania edukacyjne.

BiCykli było razem sześć, rozpoczęły się w maju, a zakończyły w październiku. Skorzystali z nich przede wszystkim aktywni rowerzyści, choć legenda głosi, że na pierwszym spotkaniu z nich pojawił się pewien przeciwnik rowerów. Najprawdopodobniej jednak nie chcąc wsadzać kija w szprychy szybko ulotnił się z sali. Szkoda, na pewno dyskusja byłaby żywsza.

Frekwencja na naszych spotkaniach była różna. Na początku gościliśmy 40-50 osób, im bliżej jesieni jednak, tym liczba uczestników malała. Albo Was zanudziliśmy, albo maj (zgodnie ze statystykami zresztą) jest po prostu najbardziej rowerowym z miesięcy, stąd wysoka frekwencja.

Fot. Iza Mazurek (Cho na foty), Agnieszka Guźniczak-Beim, Marcin Czerkawski

Spektrum tematów, które omówiliśmy w tym roku jest dość bogate.  BiCykle zależnie od sił i dostępnego czasu spróbujemy powtórzyć w przyszłym roku. Już teraz zapraszamy zainteresowanych do współpracy. Zachęcamy też do wyrażania opinii, co nam wyszło w biCyklach, a co nie.

Tymczasem podsumujmy tematy, o których mówiliśmy, a których na pewno nie wyczerpaliśmy.

biCykl #1 (12 maja)
KORZYŚCI DLA CIEBIE:
Jak jazda rowerem wpływa na Twoje zdrowie? |Ile oszczędzasz (czasu i pieniędzy), a ile zyskujesz (niezależność, lepszy kontakt z otoczeniem i ludźmi)?
PRZEPISY:
Co zmieniło się dla rowerzystów po 2011 roku? | Kiedy musisz jechać ulicą, a kiedy drogą dla rowerów i czy jazda po chodniku jest zawsze niezgodna z przepisami?
BEZPIECZEŃSTWO:
Jak jeździć, by nie zagrażać sobie i innym uczestnikom ruchu?| W jaki sprzęt warto zainwestować, a jakiego unikać?

biCykl #2 (19 maja)
KORZYŚCI SPOŁECZNE:
Jak Twoje miasto zyskuje dzięki temu, że jeździsz rowerem? | Czy rowery są w stanie uspokoić ruch w mieście? | Dlaczego rowerzyści mają pozytywny wpływ na handel?
POLSKA I ŚWIAT NA ROWERZE:
Tam się udało – pozytywne przykłady ze świata | Modal split – jak wygląda ruch w miastach w podziale na różne środki transportu? |Copenhagenize index, czyli lista miast przyjaznych rowerom – czy jest na niej Poznań? |European Cycling Challenge – rywalizacja o tytuł najbardziej rowerowego miasta w Europie
ORGANIZACJE ROWEROWE:
Rowerowy Poznań (Sekcja Rowerzystów Miejskich) – co robimy na rzecz rowerzystów w Poznaniu |Jak to działa w innych miastach?

biCykl #3 (15 czerwca)

POZNAŃ
Jak wygląda polityka rowerowa miasta i sytuacja rowerzystów w Poznaniu? | Kto w naszym mieście decyduje o powstawaniu infrastruktury rowerowej? | Jakie prorowerowe zmiany zaszły w Poznaniu w ostatnich latach?
ROWER PUBLICZNY
System rowerów miejskich – czym jest i skąd przyjechał? | Jakie mamy rodzaje rowerów i które z nich najbardziej nadają się do jazdy po mieście?
ZABEZPIECZENIA
Jak zabezpieczyć jednoślad przed kradzieżą?

biCykl #4 (22 czerwca)

INFRASTRUKTURA
Wszyscy mówią o tzw. ścieżkach rowerowych, ale czy one naprawdę istnieją? | Jaka jest różnica między drogą a pasem dla rowerów? | Jak zagranicą buduje się autostrady rowerowe? | Czym jest uspokojenie ruchu i czy pomaga w jakimś stopniu rowerzystom? | Kiedy stosuje się kontrapasy rowerowe, a kiedy kontraruch? |Czy warto dopuszczać ruch rowerowy na chodnikach? |Czym są śluzy rowerowe? |Czy nowy tunel i „ślimaki pieszo-rowerowe” obok CH City Center są prawidłowo zbudowane?

biCykl #5 (7 września)
POZNAŃ vs. KOPENHAGA
Co słychać w najbardziej rowerowej stolicy Europy?
RONDO KAPONIERA I STREFA TEMPO-30
Infrastruktura rowerowa zmieniła się w tym roku także w centrum. A skoro zaszły zmiany, to trzeba je omówić, spróbować zrozumieć i opanować nową organizację ruchu. Czy są to zmiany na dobre?

biCykl #6 (26 października)

GDAŃSK
Rowerowa metropolia nad Bałtykiem. Skąd jej sukces? Know-how prosto z Trójmiasta.
STEREOTYPY
Niektórzy ludzie (wśród nich od groma polityków) sądzą, że nie da się budować infrastruktury dla rowerów, bo nie ma miejsca, sezon jest krótki, a rowerzystów za mało. Czy tego typu sądy mają jakiekolwiek uzasadnienie logiczne?
(KONKURS
losowanie nagród rowerowych dla uczestników spotkań)

 

Z tego (wirtualnego) miejsca dziękujemy wszystkim uczestnikom oraz wszystkim ludziom zaangażowanym w biCykle. Podziękować chcemy też naszym gospodarzom, czyli Centrum Amarant, które wytrwale gościło nas w swoich progach użyczając również nieodpłatnie własne sprzęty.