Rondo Kaponiera dla rowerzystów: co i dlaczego się zmieni?

Zarząd Dróg Miejskich zapowiedział dziś zmiany na Rondzie Kaponiera. Są one istotne również dla mieszkańców, którzy w codziennych podróżach wybierają rower. Docelowy układ, skonsultowany przez Miasto ze Stowarzyszeniem Rowerowy Poznań, będzie znacznie lepszy od obecnego. Ale zanim do niego dojdzie, w etapie przejściowym będzie dla rowerzystów gorzej. Jak będzie wyglądał przejazd rowerem przez Kaponierę po zmianach? Jak dojedziemy do centrum? Dlaczego finalnie zmiany nam się opłacą? Wyjaśniamy.

Rondo Kaponiera – jedno z najważniejszych rowerowo miejsc w Poznaniu

Rondo Kaponiera to “brama do centrum” dla rowerzystów i skrzyżowanie głównych tras rowerowych, uwzględnionych w Programie Rowerowym Miasta Poznania. Poprawa warunków przejazdu rowerem przez Kaponierę jest jednym z kluczowych postulatów Stowarzyszenia Rowerowy Poznań. Zależy nam na tym, żeby czas przejazdu przez rondo był maksymalnie krótki, żeby rowerzyści nie musieli kilka razy stać na światłach lub objeżdżać całego ronda i żeby można było szybko i wygodnie dojechać do głównych celów podróży po obu stronach szerokiej ulicy z tramwajem pośrodku. Najlepiej służą temu dwukierunkowe drogi rowerowe i dwukierunkowe przejazdy rowerowe.

W związku z planowanymi zmianami na ul. św. Marcin (realizacja Projektu Centrum) i Rondzie Kaponiera (analiza usprawnień ruchu), przedstawiliśmy Miastu nasze propozycje. W toku rzeczowych dyskusji i analiz z prezydentem M. Wiśniewskim, przedstawicielami ZDM i MIR, udało się wypracować rozwiązanie docelowe, które przyniesie poprawę warunków przejazdu rowerem przez Kaponierę.

Najpierw będzie gorzej, potem będzie lepiej

Zapowiedziane przez ZDM zmiany są podzielone na kilka etapów.

Pierwszy, który nastąpi już w sierpniu, zmieni sposób przejazdu przez Kaponierę dla jadących od ul. św. Marcin na wprost, w stronę ul. Zwierzynieckiej:

  • obecny, szeroki pas rowerowy na Moście Uniwersyteckim poprowadzony środkiem zniknie – zamiast niego pojawi się dodatkowy pas dla aut; ma to na celu szybsze “czyszczenie” centrum z samochodów;
  • rowerzyści pojadą przez Most Uniwersytecki istniejącą, jednokierunkową drogą rowerową obok chodnika;
  • chcąc przejechać Kaponierę na wprost, trzeba będzie dojechać do śluzy rowerowej tuż przed rondem;
  • gdy pojawi się zielone światło, można będzie wjechać do śluzy; tam trzeba będzie poczekać na zielone do jazdy na wprost – i przejechać przez rondo tak, jak robimy to obecnie.

Organizacja ruchu na Rondzie Kaponiera – tymczasowo pogorszenie płynności ruchu rowerowego

To rozwiązanie ma wady:

  • przejazd trwa dłużej, bo trzeba czekać najpierw na zielone, żeby wjechać do śluzy, a potem już w śluzie poczekać na zielone do jazdy na wprost;
  • jest nieintuicyjne, mniej doświadczeni rowerzyści gubią się w takich rozwiązaniach;
  • traktowane jest z reguły jako rozwiązanie tymczasowe i “zło konieczne”.

Opisane rozwiązanie wprowadzone w pierwszym etapie będzie tymczasowe. Zmiany w kolejnym etapie, których wprowadzanie rozpocznie się w 2020 r., znacząco poprawią sytuację rowerzystów na Kaponierze, ul. Zwierzynieckiej i św. Marcinie w stosunku do stanu obecnego.

Układ docelowy – co się zmieni?

Po okresie przejściowym nastąpią zmiany, które poprawią przejazd rowerem nie tylko na Kaponierze, ale też na ul. Zwierzynieckiej i św. Marcin. Układ docelowy na tym obszarze uwzględnia postulaty Stowarzyszenia Rowerowy Poznań i znacząco poprawi przejazd rowerem w porównaniu do stanu obecnego.

Układ docelowy nie może zostać wprowadzony już teraz, bo wymaga prac budowlanych. Rozpoczną się one w przyszłym roku, w ramach kolejnego etapu przebudowy ul. Św. Marcin.

W ramach układu docelowego:

  • na ul. św. Marcin, między al. Niepodległości a Rondem Kaponiera po obu stronach będą dwukierunkowe drogi rowerowe;
  • na ul. Zwierzynieckiej, po północnej stronie (czyli po stronie hotelu Mercure) zostanie zbudowana nowa, dwukierunkowa droga rowerowa – od ul. Gajowej aż do Ronda Kaponiera; dzięki niej mieszkańcy Jeżyc szybciej dostaną się do Centrum, skorzystają też rowerzyści jadący ul. Bukowską i Grunwaldzką;
  • na Rondzie Kaponiera, po północnej stronie, zostanie zbudowany nowy, dwukierunkowy przejazd rowerowy, dzięki któremu można będzie przejechać między ul. św. Marcin i Zwierzyniecką w obie strony;
  • nadal będzie można korzystać z obecnego, jednokierunkowego pasa rowerowego po południowej stronie Kaponiery, służącego do przejazdu od ul. Zwierzynieckiej w kierunku Centrum.

Nowa infrastruktura rowerowa po północnej stronie Ronda Kaponiera do ul. Gajowej – realizacja w ramach Projektu Centrum

Dwukierunkowe drogi rowerowe na ul. Św. Marcin

Na ul. Św. Marcin, między Kaponierą a al. Niepodległości (do wysokości nowego przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego między pl. Mickiewicza a aulą Akademii Muzycznej) po obu stronach będą dwukierunkowe drogi rowerowe. To ważne, bo będzie można dojechać rowerem do celów podróży (dworzec PKP, Uniwersytet, Akademia Muzyczna, nowy Teatr Muzyczny) szybciej, bez konieczności objeżdżania ronda czy skrzyżowań.

Dwukierunkowe, odseparowane drogi rowerowe wzdłuż kilkupasmowych ulic z torowiskiem na środku są najlepszym rozwiazaniem, sprzyjającym rozwojowi ruchu rowerowego w mieście.

Dwukierunkowe drogi rowerowe na ul. Św. Marcin – odcinek al. Niepodległości – Rondo Kaponiera

Nowa droga rowerowa na Zwierzynieckiej, od Gajowej do Kaponiery

Kolejna zmiana będzie polegać na budowie nowej, dwukierunkowej drogi rowerowej wzdłuż ul. Zwierzynieckiej, po północnej stronie, od ul. Gajowej do Kaponiery. Dzięki niej mieszkańcy Jeżyc szybciej dojadą do Centrum – po wyjeździe z ul. Mickiewicza od razu skręcą w lewo w nową drogę rowerową i dojadą nią do Kaponiery. Wreszcie też jadący od strony ul. Grunwaldzkiej lub Bukowskiej będą mogli skręcić w ul. Mickiewicza – obecnie jest to niemożliwe.

Nowa dwukierunkowa droga rowerowa na Zwierzynieckiej – odcinek od ul. Gajowej do Ronda Kaponiera

Dwukierunkowy przejazd rowerowy na Kaponierze

Najważniejsza zmiana w układzie docelowym będzie polegać na budowie nowego, dwukierunkowego przejazdu rowerowego w osi ul. św. Marcin – ul. Zwierzyniecka, po północnej stronie. Połączy ona nową, dwukierunkową drogę rowerową wzdłuż ul. Zwierzynieckiej z nową, dwukierunkową drogą rowerową wzdłuż ul. św. Marcin. Dwukierunkowe przejazdy na tak rozległych skrzyżowaniach, jak Rondo Kaponiera, pozwalają skrócić czas przejazdu rowerem, bo unika się wtedy objeżdżania całego ronda. Są bardziej intuicyjne, chętniej korzystają z nich mniej doświadczeni rowerzyści.

Dwukierunkowy przejazd rowerowy po północnej stronie Ronda Kaponiera

Infrastruktura rowerowa pod Zamkiem

Dociągnięcie dwukierunkowych dróg rowerowych od Kaponiery do Placu Mickiewicza jest dużym plusem. Dopełnieniem tych zmian powinno być jednak prowadzenie dwukierunkowej drogi rowerowej pod Zamkiem do ul. Kościuszki, czyli do tzw. rowerowej obwodnicy śródmieścia. To ul. Kościuszki, a nie al. Niepodległości prowadzony ma być ruch rowerowy i to ul. Kościuszki jest odpowiednikiem “samochodowej ramy” dla rowerów.

Rowerowa obwodnica śródmieścia od zachodniej strony to ciąg ulic Kulasa – Kościuszki – Krakowska; w Programie Rowerowym Miasta Poznania oznaczona jako 'Ring1′

Rowerzyści, którzy dojadą nową, dwukierunkową drogą rowerową na pl. Mickiewicza będą mogli wprawdzie przejechać przejazdem rowerowym przez al. Niepodległości pod Zamek – ale dalej w kierunku ul. Kościuszki już jechać pod samym Zamkiem nie mogą. Brakuje 100 metrów dwukierunkowej drogi rowerowej. Żeby dojechać do ul. Kościuszki, trzeba będzie stać na światłach i przejechać na drugą stronę ulicy św. Marcin, gdzie będzie jednokierunkowy pas rowerowy. Na jezdni pod Zamkiem też będzie jednokierunkowy pas rowerowy, dla jadących od strony Centrum. Bardziej spójne byłoby jednak zastąpienie pod Zamkiem jednokierunkowego pasa rowerowego – dwukierunkową drogą rowerową. Miejsce na połączenie ul. Kościuszki z placem Mickiewicza dwukierunkową drogą rowerową jest. Stowarzyszenie Rowerowy Poznań zabiega o to, by projekt został uzupełniony również o ten odcinek.

Brak dwukierunkowej drogi dla rowerów pod CK Zamek – ostatni brakujący element usprawniający dojazd do tzw. rowerowej obwodnicy śródmieścia