Rekomendacje rowerowych projektów w Poznańskim Budżecie Obywatelskim 2016

Podobnie jak w poprzednim roku przedstawiamy Wam nasze rekomendacje projektów, które możecie wybierać w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego. Rekomendacje są naszą subiektywną opinią. Staraliśmy się zaprezentować projekty dobre i ważne dla ruchu rowerowego, a w drugiej kolejności dopiero wskazywać na projekty podejmujące jazdę na rowerze jako formę rekreacji i sportu.

Wszystkie projekty znajdziecie tutaj: https://budzet.um.poznan.pl/i/pbo-2016/voting

Możecie głosować od 1 do 12 października i oddać tylko 6 głosów. Swoje rekomendacje i numery projektów, na które zagłosowaliście, wpisujcie w komentarzach.

Ponieważ projekty są posegregowane numerami, by ułatwić Wam głosowanie, wprowadziliśmy oznaczenia naszej rekomendacji.
Stopień naszej rekomendacji:

(!!!) – zdecydowanie warto oddać głos, projekt jest ważny dla rowerzystów – tak wyróżniliśmy tylko 6 projektów
(!!) – można oddać głos, projekt ciekawy, choć nie wiemy czy na pewno najbardziej potrzebny w skali miasta
(!) – projekt podejmuje tematykę rowerową i można przemyśleć swój głos

POZNAŃSKI BUDŻET OBYWATELSKI 2016 - ROWEROWE PROJEKTY

Projekty Ogólnomiejskie

5. Budowa ścieżki rowerowej w ciągu ulicy Grunwaldzkiej (!!!)

Fragmenty opisu projektu:  Projekt zakłada utworzenie pierwszego fragmentu trasy rowerowej w ciągu ulicy Grunwaldzkiej pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Bułgarską a rondem Kaponiera na podstawie koncepcji i projektu ujętego w budżetach miasta na rok 2015 i 2016. Także piesi skorzystają na nowym ciągu komunikacyjnym, gdyż popękane płyty chodnikowe i wysokie krawężniki utrudniają poruszanie się szczególnie osobom starszym i rodzicom z wózkami.

Rekomendacja: Projekt jest bardzo istotny dla miasta i przyspiesza powstanie drogi rowerowej wzdłuż ulicy Grunwaldzkiej. Ta stanowi ważny ciąg komunikacyjny i z pewnością bezpieczna droga – podobna do tej – na Bukowskiej byłaby często wykorzystywana. Zdecydowanie rekomentujemy!

11. Zagospodarowanie Parku Sowińskiego (!)

Fragmenty opisu projektu:  W pierwszym etapie zagospodarowania parku należy: wykonać prace pielęgnacyjne zieleni; oczyścić teren z gruzu i śmieci; wytyczyć ścieżki pieszo-rowerowe oraz zamontować infrastrukturę parkową (kosze, ławki, latarnie).

Rekomendacja: Znaczącą część projektu stanowi budowa ścieżki pieszo-rowerowej (450 000 zł z 860 000 zł), za co ma być wybudowane 1,5 km. Czy ścieżka w parku jest potrzebna? Być może dla najmłodszych lub skracających sobie drogę przez park?

12. Nowa Rusałka II etap (!)

Fragmenty opisu projektu: Projekt w wielu pracach zakłada także montaż sieci stojaków rowerowych pozwalających na bezpieczne pozostawienie roweru i odpoczynek na terenie wokół jeziora Rusałka

Rekomendacja: Stojaki rowerowe z pewnością się przydadzą, ale projekt nie jest najważniejszym z punktu widzenia rowerzystów. Głos oddadzą na projekt miłośnicy Rusałki. My Rusałkę też lubimy, więc projekt w zestawieniu się znalazł.

13. Budowa pochylni. Przejście piesze pod ul. Dąbrowskiego przy ulicy Skalskiego (!)

Fragmenty opisu projektu: Budowa pochylni pieszo-rowerowej po skarpach zlokalizowanych po obu stronach ulicy Dąbrowskiego z wykorzystaniem istniejącego przejścia podziemnego do przejazdu na drugą stronę ulicy.

Rekomendacja: Dlaczego tego ułatwienia dla rowerzystów jeszcze tam nie ma? Głos oddać można.

21. WaterBike – myjnia dla rowerów (!)

Fragmenty opisu projektu: Myjnia przeznaczona dla pojazdów jednośladowych, napędzanych siłą własnych mięśni. 2 odrębne stanowiska.

Rekomendacja: Podchodzimy raczej sceptycznie do tego projektu. Myjnia owszem się przyda, ale bez niej też rowerzyści sobie poradzą.

32. Bezpieczna Droga do Szkoły – Etap II (!!)

Fragmenty opisu projektu: W 2015 wykonywany będzie I etap Bezpiecznej Drogi do Szkoły – na odcinku od Hezjoda do Literackiej. Marzeniem byłoby wykonać drugi odcinek – od Literackiej do Biskupińskiej, która posiada już ścieżkę rowerową i chodnik. Bezpieczna Droga do Szkoły – chodnik i ścieżka rowerowa umożliwiłaby bezpieczne dotarcie dzieci i młodzieży oraz dorosłych do szkoły, zwłaszcza że na Starym Strzeszynie umiejscowiony jest od niedawna Dom Dziecka (ulica Suwalska), który będzie rozwijany, a opiekunowie placówki zwracali również uwagę na bezpieczeństwo i skomunikowanie ze szkołą.

Rekomendacja: Projekt warto poprzeć. Droga faktycznie w tym miejscu jest potrzebna. Warto jednak zaznaczyć, że na osiedlu powinno przede wszystkim dążyć się do uspokajania ruchu, tak by można bezpiecznie korzystać z jezdni.

37. Ścieżka rowerowa Stary Rynek-Strzeszynek (brakujące odcinki ul. Juraszów, Strzeszyńska, Jastrowska) WINIARY / STRZESZYN / PODOLANY (!!)

Fragmenty opisu projektu: Dokończenie budowy ścieżki rowerowej, która zwyciężyła w pierwszej edycji Budżetu Obywatelskiego, niestety na całość nie starczyło pieniędzy. Projekt dotyczy odcinków: • ul. Jastrowska – cała (ok. 1,5 km) / wyrównanie i utwardzenie nawierzchni przepuszczalnej z kruszywa, przyjaznej dla rowerzystów, tzw. ścieżka leśna. • ul. Strzeszyńska – odcinek od ronda Cichowiczów do ul. Lutyckiej (ok. 1,4 km) / asfaltowa ścieżka / chodnik z polbruku / na podstawie gotowego projektu i pozwolenia na budowę (prawdopodobnie: 1523/2009 z dnia 31-07-2009, znalezione na stronie miasta Poznania), ścieżka po stronie wschodniej zgodnie z zaleceniami MPZP „węzeł Obornicka”, • bezpieczny przejazd dla rowerzystów przez ul. Lutycką /sygnalizacja świetlna, • ul. Juraszów – odcinek od ul. Lutyckiej do połączenia ze ścieżką rowerową nad ul. Witosa (ok. 420 m) / asfaltowa ścieżka / chodnik z polbruku / na podstawie gotowego projektu lub wytyczenie nowej trasy.

Rekomendacja: Projekt warto poprzeć. Głos oddawaliśmy w zeszłym roku, w tym także popieramy.

45. Remont chodnika i stworzenie ścieżki rowerowej ul. Chartowo w Poznaniu (!!)

Fragmenty opisu projektu: Ścieżka miałaby łączyć ulice Chartowa od prawej strony ul. Wiatraczną z lewej do ul. Arcybiskupa Baraniaka. Obecnie jest tam niezadbany chodnik łączący Chartowo z Maltą i byłoby dobrze gdyby stworzyć tam ciekawe miejsce rekreacyjno-spacerowe dla mieszkańców Chartowa, z którego mogliby korzystać wszyscy mieszkańcy, a zwłaszcza seniorzy, młodzież i rodziny z dziećmi. Zarówno wyremontowany chodnik, jak i ścieżka rowerowa byłyby nowym połączeniem rowerowym w kierunku do centrum miasta i dalszymi terenami zielonymi przy Malcie.

Rekomendacja: Przyda się! Tylko dlaczego autorzy chcą drogi rowerowej 1,5 m? W myśl przepisów oznaczałoby to drogę jednokierunkową?

53. Kontenery na rowery (!!)

Fragmenty opisu projektu: Projekt ma na celu zwiększenie liczby miejsc do przechowywania rowerów na osiedlach. Ponadto ma to zachęcić do jazdy na rowerach, co zmniejszyłoby emisję CO2 do atmosfery. Kontenery, w których przechowywano by rowery byłyby monitorowane.

Rekomendacja: Zdecydowany głos na tak! Inne miasta już tworzą podobne (trochę o innej formie) parkingi rowerowe na osiedlach. Może zamiast formy kontenera warto pomyśleć o wiacie, która będzie nieco lepiej wkomponowywać się w otoczenie?

55. Droga rowerowa (!!)

Fragmenty opisu projektu: Dokończenie istniejącej drogi rowerowej przy ul. Bałtyckiej do ul. Syreniej. Podczas modernizacji węzła ul. Bałtycka i Janikowska wykonano tylko częściowy odcinek drogi rowerowej. Należy więc dokończyć go do ulicy Syreniej. Obecnie duży ruch samochodowy stwarza duże niebezpieczeństwo dla rowerzystów.

Rekomendacja: Popieramy. Fakt – ulica Bałtycka jest bardzo niebezpieczna i przyda się w tym miejscu asfaltowa (!) droga rowerowa.

60. Budowa Chodnika ul. Ostrowska w Poznaniu (odc. ul. Spławie do ul. Przemyska) (!)

Fragmenty opisu projektu: Budowa chodnika na ul. Ostrowskiej w Poznaniu z możliwością dopuszczenia ruchu rowerowego po stronie, gdzie są firmy i domy.

Rekomendacja: Chodnik się przyda, to fakt, dopuszczenie ruchu rowerowego – także. Choć proponowalibyśmy raczej budowę drogi rowerowej, po której w myśl przepisów mogliby poruszać się piesi.

Projekty dzielnicowe – Stare Miasto

103. Rowerem na miasto – stojaki rowerowe przed knajpami (!!!)

Fragmenty opisu projektu: Projekt zakłada ustawienie stojaków rowerowych przy knajpach (restauracjach, pubach, kawiarniach) na terenie Starego Miasta.

Rekomendacja: Tak! Stojaków już mamy sporo, ale w niektórym miejscach ich nadal brakuje.

105. Miejsce wypoczynku i sportu – ścieżka pieszo – rowerowa

Fragmenty opisu projektu: Ścieżka pieszo-rowerowa ma na celu połączenie Rezerwatu Żurawiniec z lasami i stawami graniczącymi z terenami UAM aż do ulicy Pollaka. W obecnej chwili ulicą Umultowską spacerują rodzice z dziećmi, osoby biegające i uprawiające sporty rowerowe i nordic walking również z ościennych osiedli. Celem projektu jest urzeczywistnienie decyzji Sądu Obywatelskiego, w ramach którego miała powstać ścieżka pieszo-rowerowa. Proponuje się również rozstawienie kilku ławek z oparciami wzdłuż tej ścieżki. Budowa chodnika i ścieżki rowerowej z polbruku.

Rekomendacja: Nie. Jeśli droga ma powstać z polbruku, to lepiej by w ogóle nie powstawała.

127. Promenada Piątkowsko-Winogradzka – I etap (!)

Fragmenty opisu projektu: Założeniem jest stworzenie projektu (a w przyszłości jego zrealizowania) przestrzeni parkowej oraz spacerowej przeznaczonej dla mieszkańców Poznania na terenach będących obecnie nieużytkami miejskimi (pomiędzy trasą PST a ul. Księcia Mieszka I). Celem projektu będzie wytyczenie dwóch ścieżek pieszo-rowerowych (wraz z zamontowaniem odpowiedniej infrastruktury; ławek, śmietników itd) wzdłuż tego ciągu (promenady) na osi północ-południe po obu stronach Poznańskiego Szybkiego tramwaju. Zachodnia nitka zaczynałaby się od przystanku PST Szymanowskiego, a kończyła się na wysokości ulicy Lechickiej, wchodnia – docelowo miałaby prowadzić aż do przystanku PST Słowiańska.

Rekomendacja: Wzdłuż PST istnieje już droga rowerowa, droga na promendzie miałaby więc raczej tylko funkcję rekreacyjną…

134. Budowa miasteczka ruchu drogowego w parku na osiedlu Bolesława Chrobrego (!)

Fragmenty opisu projektu: Projekt zakłada budowę miasteczka ruchu drogowego w parku na osiedlu Bolesława Chrobrego. Będzie to pierwsza realizacja takiej formy małej architektury w naszym mieście. Niestety w Poznaniu jak dotąd nie powstało miasteczko z prawdziwego zdarzenia. Miasteczka ruchu drogowego dają duże możliwości właściwego przygotowania dzieci do bezpiecznego korzystania z dróg. Może to być dobre pole doświadczalne, gdzie namacalnie można poznać znaki i ich funkcję w ruchu na drodze. Wśród dzieci uczestniczących w ruchu drogowym to przede wszystkim rowerzyści, rzadziej motorowerzyści. Prawie połowa rowerzystów-dzieci biorących udział w wypadkach drogowych nie przestrzegała zasady pierwszeństwa przejazdu. Wynika z tego, że zasad tych nie znają bądź nie potrafią ich stosować. Wraz z dalszym upowszechnieniem rowerów w Polsce może wzrosnąć liczba poszkodowanych nieletnich rowerzystów. Dlatego dużego znaczenia nabierają takie kwestie, jak budowa miasteczka ruchu drogowego.

Rekomendacja: Jako Stowarzyszenie sami prowadzimy działalność edukacyjną na temat ruchu rowerowego dla dzieci. Miasteczka ruchu drogowego są pomocne w rozumieniu przepisów, jednak nie zastąpią praktyki na drodze.

Projekty dzielnicowe – Nowe Miasto

206. Centrum aktywnego wypoczynku – tor rowerowy BMX Racing, wybieg dla psów, strefa relaksu – ul. Unii Lubelskiej (!)

Fragmenty opisu projektu: Osią projektu jest tor rowerowy BMX Racing wraz z bramką startową oraz infrastrukturą niezbędną do przeprowadzania treningów i zawodów. Poziom trudności toru będzie umożliwiał korzystanie z niego praktycznie każdemu – od kilkuletnich dzieci, po zawodników ze ścisłej krajowej czołówki. Nie chcemy jednak ograniczać się wyłącznie do sportu – wiemy, że dla właścicieli psów najważniejszą aktywnością są spacery z nimi, a niewiele jest w mieście miejsc do tego stworzonych. Dlatego wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom chcemy stworzyć ogrodzony wybieg dla psów. Elementami wieńczącymi projekt są ławki i śmietniki dla osób chcących po prostu przyjemnie spędzić czas na wolnym powietrzu.

Rekomendacja: Choć projekt nie ma strikte związku z ruchem rowerowym, to można wesprzeć pomysł toru rowerowego.

209. Projekt rewitalizacji muszli koncertowej wraz ze ścieżką pieszo-rowerową łączącą ul. Zamenhoffa z rzeką Wartą oraz Parku nad Wartą z terenami nad jeziorem Maltańskim (!)

Fragmenty opisu projektu: Stworzenie projektu ścieżki pieszo rowerowej łączącej Zamenhoffa z rzeką Wartą oraz ścieżki pieszo rowerowej łączącej Park nad Wartą z terenami nad jeziorem Maltańskim. Z uzupełnieniem zagospodarowania Parku Rataje n/Wartą o muszlę koncertową wraz z infrastrukturą przeznaczoną do spotkań mieszkańców z zorganizowanymi występami zespołów artystycznych.

Rekomendacja: Połączenie rowerowe ma charakter głównie rekreacyjny, ale się przyda także do codziennych celów podróży.

Projekty dzielnicowe – Jeżyce

300. Przyjazne Ogrody (!)

Fragmenty opisu projektu: Poprzez instalację na terenie Osiedla Ogrody ławek, koszy na śmieci, stojaków rowerowych, kamer monitoringu i latarni pragniemy polepszyć codzienne funkcjonowanie mieszkańców i odwiedzających.

Rekomendacja: Dla rowerzystów zaplanowano postawienie 32 stojaków rowerowych. Jest to mała część projektu, ale wraz z pozostałymi elementami może być dla mieszkańców Ogrodów atrakcyjna.

304. Rewitalizacja skweru w Parku Adama Wodziczki (!)

Fragmenty opisu projektu: Projekt zakłada stworzenie skweru rekreacyjno-sportowego poprzez wprowadzenie figur i obiektów małej architektury przeznaczonych do wykorzystania zarówno przez rowerzystów, deskorolkowców, rolkarzy jak i dzieci.

Rekomendacja: Kolejny projekt rekreacyjnych elementów dla rowerzystów.

306. Budowa drogi rowerowej: Piątkowo – Sołacz (!!!)

Fragmenty opisu projektu: Projekt zakłada budowę wydzielonej drogi rowerowej wraz z chodnikiem na odcinku, od skrzyżowania ulic Trójpole Piątkowska, wzdłuż linii tramwajowej (na tyłach biurowców), dalej zgodnie z MPZP „ul. Św. Leonarda” po wschodniej stronie linii tramwajowej do ul. Winiarskiej (z podłączeniem inst. drogi rowerowej w ul. Leonarda). Ulicą Winiarską do skrzyżowania Winiarska- Szydłowska i ul. Szydłowską do ul. Witosa (istniejący ciąg rowerowy). Łącznie 2,2 km nowej trasy rowerowej łączącej Piątkowo z Parkiem Sołackim i Uniwersytetem Przyrodniczym.

Rekomendacja: Warto zagłosować!

308. „CYKLO-STOP” Północno-zachodnia Brama turystyczna Poznania (!)

Fragmenty opisu projektu: Celem projektu jest utworzenie bramy turystycznej w pólnocno-zachodniej części Poznania, która będzie punktem informacyjnym i wypoczynkowym dla aktywnej turystyki pieszej i rowerowej.

Rekomendacja: Projekt typowo rekreacyjny

313. SMOCHY PUMPTRACK. Projekt mieszkańców Osiedla Krzyżowniki – Smochowice (!)

Fragmenty opisu projektu: Głównym przedmiotem wniosku jest realizacja PUMPTRACKU – rowerowego placu zabaw – specjalnie zaprojektowanego toru przeszkód składającego się z garbów, zakrętów profilowanych oraz małych ‚hopek’. Na terenie Osiedla Krzyżowniki – Smochowice brak tego typu rozrywki dla dzieci i młodzieży.

Rekomendacja: Dla fanów torów przeszkód.

Projekty dzielnicowe – Wilda

Niestety w tym roku nie mamy projektów do polecenia…

Projekty dzielnicowe – Grunwald

501. Bezpieczna grunwaldzka droga do szkoły i przedszkola (!!)

Fragmenty opisu projektu: Bezpieczna grunwaldzka droga do szkoły i przedszkola to projekt mający na celu przywrócić poczucie bezpieczeństwa opiekunów dzieci uczęszczających do przedszkoli i szkół w poruszaniu się w przestrzeni swojej okolicy. Ulice przecinające główne ciągi ruchu pieszego do szkół i przedszkoli stały się zbyt niebezpieczne w odczuciu wielkiej grupy mieszkańców nie tylko dla samodzielnego poruszania się uczniów, ale i dla dorosłych. Dlatego uspokojenie ruchu na lokalnych i zbiorczych ulicach, którymi prowadzą drogi do szkół i przedszkoli, jest kluczowym zadaniem dla lokalnych społeczności.

Rekomendacja: Warto zagłosować! Uspokojenie ruchu na jezdni wpływa także na bezpieczeństwo rowerzystów na jezdni.

502. ZIELONY PRZYSTANEK – PLAC NOWAKOWSKIEGO (!)

Fragmenty opisu projektu: Projekt polegać będzie na rewitalizacji tego skrawka zieleni przy zbiegu ruchliwych ulic Grunwaldzkiej, Przybyszewskiego.

Rekomendacja: W ramach projektu planowane są nowe stojaki rowerowe

503. Budowa wyniesiony przejść dla pieszych na ulicy Jarochowskiego i ograniczenie prędkości do 30 km/h (!!)

Fragmenty opisu projektu: Budowa wyniesionych przejść dla pieszych (7 szt – w tym budowa jednego nowego przejścia przy skrzyżowaniu Jarochowskiego/Morawskiego)

Rekomendacja: Uspokojenie ruchu zawsze w cenie!

506. Złotowska – Chodnik i ścieżka rowerowa (!!!)

Fragmenty opisu projektu: Ulica Złotowska od Ronda Malwowa do ul. Miastkowskiej jest ulicą bardzo zaniedbaną. Nikt nie dba ani o pobocze, ani o krzaki dziko i niechlujnie rosnące przy drodze. Głównym celem projektu jest zapewnienie bezpieczeństwa pieszym, jak i rowerzystom. Dodatkowo, ścieżka rowerowa w tym rejonie połączyłaby już istniejącą infrastrukturę. Projekt taki był już zgłaszany w ubiegłym roku (nr 113). Uwaga: po uzgodnieniach ZDM z wnioskodawcą projekt został ograniczony do przygotowania koncepcji i projektu drogi pieszo-rowerowej.

Rekomendacja: Kolejny dobry pomysł rozwiązujący problemy rowerzystów.

508. Rowerowy Łazarz (!!!)

Podsumowanie opisu projektu: Na Łazarzu kompletnie nie ma ścieżek rowerowych i nie ma miejsca, gdzie by je wybudować. Jest przez to dużo wypadków, potrąceń, gdzie wiadomo, że ofiarami są rowerzyści. Chociaż pierwotnie projekt zakładał wprowadzenie rowerowych rozwiązań na ul. Głogowskiej, po uzgodnieniach z ZDM został ograniczony do kwestii wyznaczenia na jednokierunkowych ulicach kontrapasów dla rowerów.

Rekomendacja: Szkoda, że z projektu wycięto najważniejszą część. Nie wiadomo też, gdzie dokładnie mogłyby powstać kontrapasy w razie jego zwycięstwa. Mimo to jego zwycięstwo oznacza poprawę sytuacji rowerzystów. Ufamy, że dzięki nadzorowi oficera rowerowego pieniądze zostaną dobrze wydane.

512. Grunwaldzkie Parkingi Rowerowe (!!)

Fragmenty opisu projektu: rojekt zakłada stworzenie 5-ciu zespołów po 10 zadaszonych stojaków rowerowych (w sumie 50 stojaków w kształcie odwróconej litery „U” umożliwiające bezpieczne przypięcie ramy roweru; możliwe modyfikacje liczby stojaków). Parking byłby całkowicie zabudowany z trzech stron (rozważyć można częściową zabudowę czwartej ściany parkingu lub np. wejście w formie przesuwanych drzwi lub kraty) i dostatecznie głęboki, aby ochronić rowery przed deszczem i śniegiem. Wyposażony byłby w podstawowe narzędzia do naprawy jednośladu (wzorem stacji samoobsługowej na Franowie w pompkę, wkrętaki, zestaw imbusów, a także różne warianty kluczy oraz specjalną łyżkę do opon). Lokalizacje: Os. Popiełuszki, w obrębie ulic Bułgarska, Świt, Grochowska, Marcelińska.

Rekomendacja: Dobry pomysł! Warto oddać swój głos.

524. Kontraruch rowerowy na Grunwaldzie (!!!)

Fragmenty opisu projektu: Na Grunwaldzie mamy wiele jednokierunkowych uliczek o uspokojonym ruchu. Takie uliczki stwarzają znakomite warunki, by bezpiecznie poruszać się na rowerach – i to nawet pod prąd. Wystarczy postawić kilka tabliczek, żeby było to w pełni legalne.
Rowerzyści będą mogli spokojnie i legalnie dojechać nimi do swoich domów, omijając szerokie i zatłoczone trasy.
Stosunkowo niewielkie pieniądze mogą przyczynić się do znacznej poprawy sytuacji rowerzystów na aż czterech grunwaldzkich osiedlach:  Grunwald Północ, Grunwald Południe, Stary Grunwald, Św. Łazarz.

Rekomendacja: “Yes! Yes! Yes!” Zdecydowanie polecamy oddanie głosu na ten projekt.