Rowerowy budżet obywatelski

Znamy już wyniki Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2017. Mieszkańcy i tym razem chętnie głosowali na projekty rowerowe. Około 17% całej puli środków PBO to projekty rowerowe! To cieszy.

W tym roku, co ciekawe, frekwencja  była o wiele mniejsza (38 tys. wobec ok. 66 tys. ważnych głosów w ubiegłym roku). W 2015 roku miejska promocja PBO była na pewno bardziej intensywna, zaś w tym nawet oficjalny profil na Facebooku trochę kulał. Zresztą tradycyjnie jak co roku zmieniły się same zasady budżetu, wypracowane tym razem przez specjalny zespół złożony z mieszkańców, członków lokalnych Stowarzyszeń i decydentów.

Nowe zasady, nowe problemy, nowe szanse

Głosować mogli wszyscy mieszkańcy (wliczając osoby niepełnoletnie), ale tylko poprzez formularz internetowy. Zgłoszony projekt musiał spełniać trzy podstawowe kryteria: szacunkowa wartość nie powinna przekraczać 0,5mln/1,5 mln zł (odpowiednio dla projektu dzielnicowego/ogólnomiejskiego), realizacja nie powinna przekroczyć dwóch lat, a wszelkie inwestycje powinny być przeprowadzane na gruntach miejskich. Wydziały merytoryczne oceniające projekty chętnie korzystały z tych swego rodzaju wytrychów i dość odważnie odrzucały projekty. Co za tym idzie pod głosowanie dopuszczono o 1/4 projektów mniej niż w zeszłym roku. Doszło do tak kuriozalnych sytuacji, że na Ratajach suma kosztów projektów zaakceptowanych była mniejsza niż pula dzielnicy. Zatem wszystkie ratajskie projekty z automatu wygrały. Na Starym Mieście było podobnie, aż w końcu dorzucono jeden projekt dzielnicowy, by było w czym wybierać.
Rady Osiedla miały w tym roku prawo oceny projektów, choć ich negatywna rekomendacja nie miała formalnie wpływu na przyszłość projektu. Niektóre Rady podeszły zresztą do tematu bardzo krytycznie lub nawet strategicznie (np. Rada Osiedla Łazarz nie rekomendowała ok. 2/3 ocenionych projektów; zaś Rada Osiedla Winiary nie rekomendowała projektu Rowerowe Ogrody, który miał być realizowany poza terenem Winiar).
Wąskie jak się okazało kryterium realizacji projektu w dwa lata to też szansa. Teoretycznie nie powinno być już takich sytuacji jak z projektem ‚RoweLOVE Rataje’, którego koncept powstał w 2013 roku, zaś ostatni jego etap ma być ukończony za rok. Efekty PBO będą więc szybciej widoczne, co może tylko motywować mieszkańców do działania (zgłaszania projektów i głosowania).

pbo2017_kwota_wykres

Co rowerowego w PBO?

Najbardziej cieszyć się powinni rowerzyści z Północy. Nie tylko zyskają pasy na ponadnormatywnie szerokiej Słowiańskiej (to aż 2 km nowej, ciągłej infrastruktury), ale też będą mogli jeździć pod prąd na uspokojonych ulicach w tym rejonie. Projekt przewiduje też instalację 25 stojaków rowerowych. Mieszkańcy Piątkowa cieszyć się będą nowym chodnikiem i drogą rowerową po północnej stronie Szeligowskiego.

Na Grunwaldzie, gdzie istnieje duży problem z przypięciem roweru do … czegokolwiek, powstaną parkingi rowerowe. Projektowi przypadło jednak tylko połowiczne finansowanie – trzymamy więc kciuki za jak największą liczbę stojaków.

Projekt Rowerowa Wilda również nie zmieścił się na pudle, ale za pozostałe 360 tys. zł na pewno uda się ‚skontraruchować’ sporą część ulic jednokierunkowych, podobnie jak w ramach projektu ‚Rowerowy pakiet dla Górczyna, Junikowa i Ławicy’, który bezapelacyjnie wygrał w  południowo-zachodniej dzielnicy PBO.

Listę wszystkich rowerowych i ‚okołorowerowych’ projektów, które będą realizowane w latach 2017-2018 znajdziecie na dole strony.

Co nie przeszło?

Brukiem niezgody można nazwać projekt ‚Rowerowe Stare Miasto’, który biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków zinterpretowało bardziej jako Stare Miasto bez bruku. Urzędnicy pionu prezydenta Wudarskiego procedujący projekt poparli go (w mniej lub bardziej nieśmiały sposób), choć Komisja jednak podtrzymała negatywną rekomendacją pionu … prezydenta Wiśniewskiego. Argumenty przedstawiane na spotkaniu odwoławczym były z kategorii wymyślnych i absolutnie nas nie przekonywały. Urzędnicy umyli ręce i przekazali decyzyjność na ręce prezydenta Jaśkowiaka (tudzież Wudarskiego). Prezydent mimo naszego apelu odrzucił ostatecznie projekt, ale też zobowiązał Konserwator do mediacji w sprawie z Wydziałem Transportu i Zieleni, tak by w 2017 roku wypracować standardy przyjaznego bruku i nie blokować już projektów rowerowych w zabytkowych częściach miasta.

Wielka szkoda, że projekt ‚Most dworcowy bezpieczny dla rowerzystów’ nie uzyskał wystarczającej ilości głosów (w klasyfikacji ogólnomiejskiej był dziewiąty tuż za ‚Budową drogi rowerowej ul. Mieszka I na odcinku od ul. Słowiańskiej do Parku Wodziczki’). Na pocieszenie dodamy, że w przyszłym roku ZDM planuje dopuścić ruch rowerowy na chodniku po północnej stronie Mostu. Również za połączenie Słowiańskiej z Roosevelta (wzdłuż trasy PST) miasto chce się zabrać w roku 2017, choć namacalne efekty powinny być widoczne najwcześniej za dwa lata.

Żałujemy też, że wiele osiedlowych projektów nie przekonało wystarczającej liczby mieszkańców. Odpadły chociażby Rowerowe Ogrody, czy Urbanator dla każdej dzielnicy przewidujący priorytet dla pieszych i rowerzystów poprzez uspokajanie ulic. Również kompleksowy ‚Rowerowy Łazarz i Jeżyce’ pozostał ze szczątkowym finansowaniem, więc wstępnie planuje się jedynie wybudowanie przejazdu dla rowerów przez Hetmańską (w ciągu Jarochowskiego) oraz postawienie trzech samoobsługowych stacji naprawczych dla rowerów.

Niestety w głosowaniu przepadł projekt stwarzający bezpieczne warunki do przejazdu rowerem przez Most Dworcowy.

Niestety w głosowaniu przepadł projekt stwarzający bezpieczne warunki do przejazdu przez Most Dworcowy.

Dziękujemy Wam za wszystkie oddane głosy. Jak sami widzicie, warto było się zaangażować.

LISTA WYGRANYCH PROJEKTÓW

Przy projektach ‚okołorowerowych’ (zawierających jedynie towarzyszące rozwiązania rowerowe) celowo nie podajemy kwot

OGÓLNOMIEJSKIE

brak projektów

1 – WINOGRADY

Rowerowe Winogrady. Słowiańska Trasa Rowerowa (400 tys. zł)

2 – KIEKRZ, KRZYŻOWNIKI-SMOCHOWICE, PODOLANY, STRZESZYN

— Podolany — nowa, bezpieczna droga dzieci do Szkoły Podstawowej nr 62 /uporządkowanie chaosu komunikacyjnego

3 – PIĄTKOWO

Wygodna trasa rowerowa i chodnik na Szymanowskiego (500 tys. zł)

4 – GŁUSZYNA, KRZESINY, STAROŁĘKA, SPŁAWIE

Przedłużenie chodnika i drogi rowerowej od ul. Spławie do ul. Ustrzycka (450 tys. zł)

Budowa chodnika z dopuszczeniem ruchu rowerowego w ciągu ulicy Ostrowskiej w Poznaniu (500 tys. zł)

5 – GRUNWALD

Grunwaldzkie Parkingi Rowerowe (100 tys. 54 622 zł)

6 – OGRODY, SOŁACZ, WINIARY, WOLA

brak projektów

7 – NARAMOWICE

Naramowicka bezpieczna dla pieszych

8 – RATAJE

Bezpieczna droga do szkoły- Urbanator dla Rataj

9 – STARE MIASTO

brak projektów

10 – WILDA, DĘBIEC, ŚWIERCZEWO 

Rowerowa Wilda (470 tys. 360 tys. zł)

11 – GÓRCZYN, JUNIKOWO, ŁAWICA

Rowerowy pakiet dla Górczyna, Junikowa i Ławicy (500 tys. zł)

12 – ANTONINEK, ŚRÓDKA, ZAWADY, WARSZAWSKIE

brak projektów

13 – JEŻYCE, ŁAZARZ

Rowerowy Łazarz i Jeżyce: Obwodnica Rowerowa – zielona Jarochowskiego i Samoobsługowe Stacje Naprawcze – Jeżyce (500 tys. 190 tys. zł)