Rada Miasta Poznania uchwaliła budżet i są dodatkowe pieniądze na drogi dla rowerów w 2018 roku! W pozycji budżetu „budowa dróg dla rowerów” kwota zwiększyła się w sumie o 4,55 mln️ zł.
Cieszymy się, że nasze wysiłki z ostatnich kilku tygodni nie poszły zupełnie na marne i uda się zrealizować więcej rowerowych inwestycji w przyszłym roku. Finalna kwota jest jednak o ponad połowę niższa od tej, o którą wnioskowaliśmy i o którą w ramach poprawek wnosili radni (ok. 10 mln zł). To nadal za mało, żeby trasy z Programu Rowerowego mogły powstać w terminie.
Przypomnijmy: wkrótce po opublikowaniu przez prezydenta Jacka Jaśkowika projektu budżetu, zaprezentowaliśmy swój raport, wskazujący wyraźnie, że zaplanowane środki na infrastrukturę rowerową nie pozwolą na terminową realizację Programu Rowerowego, a zaprojektowane inwestycje nie zostaną w 2018 roku zrealizowane, co oznacza również, że zapóźnienia Poznania w stosunku do innych polskich miast będą się pogłębiać. W staraniach wsparło nas 11 innych poznańskich stowarzyszeń i organizacji, które podpisały się pod apelem do władz Poznania o zwiększenie środków na ten cel. Temat odbił się również głośnym echem w lokalnych mediach – byliśmy m.in. gośćmi programów WTK i TVP3 Poznań, o sprawie pisała też Wyborcza.pl Poznań oraz Głos Wielkopolski.
Poprawki do budżetu, zmierzające do realizacji Programu Rowerowego, wnieśli radni Łukasz Mikuła z PO, Tomasz Wierzbicki z PdM oraz Jan Sulanowski z PiS (ten ostatni zastrzegając jednak publicznie, że będzie popierać wyłącznie poprawkę dotyczącą drogi rowerowej wzdłuż ul. Dolna Wilda).
Które trasy z Programu Rowerowego mają zapewnione finansowanie? Pieniędzy powinno wystarczyć na budowę drogi dla rowerów na ul. Dolna Wilda, a z pozostałych środków powinno się również udać dokończyć drogę na Bukowskiej przy Polnej i wytyczyć przejazd przez Solną. Natomiast wciąż pod wielkim znakiem zapytania jest całościowa realizacja w ciągu ulicy Grunwaldzkiej. Jeden odcinek powstanie ze środków, z których miał być realizowany już w tym roku (blisko 2 mln zł), być może uda się zrealizować kolejny, ale na całą trase pieniędzy nie ma.
* Suma 18,15 mln zł podana na grafice uwzględnia następujące składniki:
– 13,6 mln zł to wydatki na drogi dla rowerów zapisane w pierwotnej wersji projektu budżetu,
– 4,55 mln zł to wydatki na infrastrukturę rowerową wynikające z autopoprawki do projektu budżetu.
Ponadto do zadania ZDM/P/052 dopisano niewykorzystaną w 2017 roku kwotę 1 988 776 zł (w tym z budżetu obywatelskiego 236 486 zł).