Rowerzyści z północnych i zachodnich osiedli Poznania od wtorku 23 kwietnia 2019 będą mogli korzystać ze specjalnego rowerowego skrzyżowania, które powstało na przecięciu ulicy Solnej i połączy ulice Kulasa oraz Kościuszki. Dzięki nowej inwestycji łatwiej będzie dojechać do centrum na rowerze i w bezpieczny sposób przedostać się przez I ramę komunikacyjną. Nowa trasa dla rowerzystów oznacza skrócenie okrężnej drogi, co przekłada się na oszczędność czasu przejazdu średnio o 5 minut.

Skrzyżowanie ulic Solnej, Kulasa i Kościuszki zostało wyposażone w nowoczesną sygnalizację świetlną, która wykrywa poruszających się rowerzystów; jest skoordynowana z programem sterowania sygnalizacją na sąsiednim skrzyżowaniu al. Niepodległości z ul. Solną; a także uwzględnia priorytet dla komunikacji miejskiej.

Nowa inwestycja to sygnał dla mieszkańców Poznania, że rower staje się prawdziwą alternatywą w codziennym poruszaniu się po mieście. Jednak potrzebne są kolejne inwestycje. Połączenie ulic Kościuszki i Kulasa to ważny krok w dalszej rozbudowie tzw. “rowerowej obwodnicy śródmieścia”. Dzięki niej docelowo będzie możliwy dojazd na południe w kierunku Starego Browaru i Wildy, a także na wschód do Wartostrady i Śródki. Szczegóły i schematy poniżej.

Schemat objaśniający rolę nowej inwestycji

Skrzyżowanie dla rowerzystów – jak to działa?

Przejazd ulicami Kulasa i Kościuszki w poprzek ulicy Solnej jest możliwy tylko dla rowerzystów. Wynika to z organizacji ruchu, według której ulice są jednokierunkowe dla ruchu samochodowego (Kościuszki w kierunku południowym; Kulasa w kierunku północnym), a dwukierunkowe jedynie dla rowerzystów (na Kościuszki wytyczony jest kontrapas rowerowy; na Kulasa obowiązuje kontraruch rowerowy).

Schemat organizacji ruchu na nowym skrzyżowaniu dla rowerzystów (Solna, Kościuszki, Kulasa)

Nowo wybudowane skrzyżowanie Solna / Kościuszki-Kulasa jest wyposażone w sygnalizację świetlną. Domyślnie zielone światło zawsze będzie włączone dla ruchu samochodowego oraz pieszych poruszających się w ciągu ulicy Solnej. Dopiero wykrycie obecności rowerzysty spowoduje, że zielone światło pojawi się dla relacji Kościuszki-Kulasa.

Co jeszcze warto wiedzieć o działaniu nowej sygnalizacji świetlnej?

  • Przede wszystkim priorytet będzie mieć komunikacja miejska, której pojazdy będą mogły zgłaszać żądanie zielonego światła (meldunek VDV).
  • Sygnalizacja będzie skoordynowana z sąsiednim skrzyżowaniem al. Niepodległości / ul. Solna (komunikacja programów sterujących za pomocą światłowodu).
  • Rowerzysta otrzyma zielone światło po wykryciu przez jeden z czujników wideodetekcji. Kamery detekcji są zlokalizowane w taki sposób, aby wykrywać ruch rowerzysty 10-15 metrów przed skrzyżowaniem oraz obecność bezpośrednio przed sygnalizatorem, tak aby ewentualnie wydłużyć cykl zielonego sygnału o 5 sekund. Mówiąc krótko, rowerzysta który jedzie prawidłową częścią jezdni, może być pewny, że otrzyma zielone światło.

Krótka instrukcja działania sygnalizacji świetlnej dla rowerzystów na skrzyżowaniu Solnej, Kulasa i Kościuszki

Trudny dojazd rowerem do centrum i potrzeba budowy nowego skrzyżowania – odrobina historii

Z perspektywy mieszkańca Sołacza, Winiar czy Piątkowa, dojazd na rowerze w okolice Urzędu Miasta przy ul. Libelta, Placu Wolności lub CK Zamek, przez wiele lat był bardzo niebezpieczny. Poruszanie się zgodnie z przepisami zmuszało m.in. do jazdy ruchliwą al. Niepodległości lub ul. Pułaskiego.

Trasa dla rowerzystów z zachodnich i północnych osiedli do centrum na dobre zaczęła się poprawiać się w zeszłym roku, gdy na ulicy Kulasa wprowadzono kontraruch rowerowy. W 2018 roku drogi rowerowe prowadzące od strony ul. Przepadek oraz ul. Armii Poznań zyskały kontynuację za pomocą nowej infrastruktury rowerowej oraz ulic z uspokojonym ruchem – w ten sposób powstała trasa: Zaułek Piotra Majchrzaka (droga z zakazem ruchu z wyłączeniem rowerzystów), ul. Kulasa (kontraruch), przejazd przez skrzyżowanie al. Niepodległości/Solnej (droga dla rowerów) i dalej ul. Kościuszki (ulica jednokierunkowa z kontrapasem rowerowym).

Schemat pokazujący ruch rowerowy w 2018 roku

Jak widać na powyższym schemacie, nowa trasa była jednak niewygodna z powodu braku bezpośredniego połączenia ulic Kulasa i Kościuszki, które oddzielała ulica Solna. Natomiast objazd przez skrzyżowanie al. Niepodległości i Solnej wydłużał drogę i generował długi czas oczekiwania na 3-etapowym przejeździe rowerowym ze względu na konieczność synchronizacji z przejściem dla pieszych.

W ten sposób naturalnie powstała konieczność budowy połączenia rowerowego ulic Kulasa i Kościuszki, tak aby maksymalnie uprościć trasę przejazdu. Potwierdzeniem tego planu było uchwalenie przez Radę Miasta Poznania w maju 2017 Programu Rowerowego Miasta Poznania, który definiuje trasy rowerowe niezbędne do rozwoju komunikacji rowerowej.

Nowa trasa przejazdu z pominięciem skrzyżowania al. Niepodległości / ul. Solna skróciła czas przejazdu rowerzysty średnio o 5 minut.

Rowerowa obwodnica śródmieścia – ważne inwestycje rowerowe przed nami!

Budowa połączenia rowerowego Kulasa-Kościuszki to bardzo przydatne ułatwienie dla rowerzystów, ale jego użyteczność wzrośnie dopiero po dalszej rozbudowie 'rowerowej obwodnicy śródmieścia’, która w Programie Rowerowym Miasta Poznania jest oznaczona jako trasa “Ring1”. Założeniem rowerowej obwodnicy jest ruch okrężny wokół ścisłego centrum Starego Miasta według następującego schematu:

Schemat rowerowej obwodnicy śródmieścia w Poznaniu

W ramach rowerowej obwodnicy do zrealizowania w pierwszej kolejności oczekują dwie inwestycje:

  1. Kontrapas rowerowy na ul. Kościuszki na odcinku od Starego Browaru do ul. Św. Marcin,
  2. Rowerowa Trasa Solna.

Obecnie dwukierunkowy ruch rowerowy na ul. Kościuszki jest możliwy od ul. Solnej do ul. Św. Marcin. Problemem jest dalszy odcinek ul. Kościuszki, który jest wyłącznie jednokierunkowy – od ul. Ratajczaka (przy Starym Browarze) do ul. Św. Marcin brakuje kontrapasa rowerowego. Pierwotnie kontrapas miał być wytyczony przy okazji wdrożenia Strefy Tempo30 w 2017 roku, ale zmiany zostały zawieszone i niejasne jest kiedy nastąpi powrót do wdrożenia nowej organizacji ruchu.

Brakujący kontrapas rowerowy na ul. Kościuszki (odcinek Ratajczaka-św. Marcin)

Miejsce brakującego zakończenia kontrapasa rowerowego na ul. Kościuszki przy skrzyżowaniu z ul. Św. Marcin

Natomiast Rowerowa Trasa Solna jest na ukończeniu prac projektowych. Pierwszy etap nowej drogi rowerowej w ciągu ulic Solna, Wolnica, Małe Garbary, Estkowskiego do Wartostrady powinien powstać jak najszybciej, tak jak obiecywał Prezydent Jacek Jaśkowiak przed wyborami. Drugi etap trasy do Ronda Śródka będzie ściśle powiązany z analizą kondycji technicznej Mostu Bolesława Chrobrego i Mostu Mieszka I.

Rowerowa Trasa Solna: I etap – połączenie z Wartostradą; II etap – połączenie z Rondem Śródka

 

Kategorie: Aktualności