Rowerzyści z północnych i zachodnich osiedli Poznania od wtorku 23 kwietnia 2019 będą mogli korzystać ze specjalnego rowerowego skrzyżowania, które powstało na przecięciu ulicy Solnej i połączy ulice Kulasa oraz Kościuszki. Dzięki nowej inwestycji łatwiej będzie dojechać do centrum na rowerze i w bezpieczny sposób przedostać się przez I ramę komunikacyjną. Nowa trasa dla rowerzystów oznacza skrócenie okrężnej drogi, co przekłada się na oszczędność czasu przejazdu średnio o 5 minut.
Skrzyżowanie ulic Solnej, Kulasa i Kościuszki zostało wyposażone w nowoczesną sygnalizację świetlną, która wykrywa poruszających się rowerzystów; jest skoordynowana z programem sterowania sygnalizacją na sąsiednim skrzyżowaniu al. Niepodległości z ul. Solną; a także uwzględnia priorytet dla komunikacji miejskiej.
Nowa inwestycja to sygnał dla mieszkańców Poznania, że rower staje się prawdziwą alternatywą w codziennym poruszaniu się po mieście. Jednak potrzebne są kolejne inwestycje. Połączenie ulic Kościuszki i Kulasa to ważny krok w dalszej rozbudowie tzw. “rowerowej obwodnicy śródmieścia”. Dzięki niej docelowo będzie możliwy dojazd na południe w kierunku Starego Browaru i Wildy, a także na wschód do Wartostrady i Śródki. Szczegóły i schematy poniżej.
Skrzyżowanie dla rowerzystów – jak to działa?
Przejazd ulicami Kulasa i Kościuszki w poprzek ulicy Solnej jest możliwy tylko dla rowerzystów. Wynika to z organizacji ruchu, według której ulice są jednokierunkowe dla ruchu samochodowego (Kościuszki w kierunku południowym; Kulasa w kierunku północnym), a dwukierunkowe jedynie dla rowerzystów (na Kościuszki wytyczony jest kontrapas rowerowy; na Kulasa obowiązuje kontraruch rowerowy).
Nowo wybudowane skrzyżowanie Solna / Kościuszki-Kulasa jest wyposażone w sygnalizację świetlną. Domyślnie zielone światło zawsze będzie włączone dla ruchu samochodowego oraz pieszych poruszających się w ciągu ulicy Solnej. Dopiero wykrycie obecności rowerzysty spowoduje, że zielone światło pojawi się dla relacji Kościuszki-Kulasa.
Co jeszcze warto wiedzieć o działaniu nowej sygnalizacji świetlnej?
- Przede wszystkim priorytet będzie mieć komunikacja miejska, której pojazdy będą mogły zgłaszać żądanie zielonego światła (meldunek VDV).
- Sygnalizacja będzie skoordynowana z sąsiednim skrzyżowaniem al. Niepodległości / ul. Solna (komunikacja programów sterujących za pomocą światłowodu).
- Rowerzysta otrzyma zielone światło po wykryciu przez jeden z czujników wideodetekcji. Kamery detekcji są zlokalizowane w taki sposób, aby wykrywać ruch rowerzysty 10-15 metrów przed skrzyżowaniem oraz obecność bezpośrednio przed sygnalizatorem, tak aby ewentualnie wydłużyć cykl zielonego sygnału o 5 sekund. Mówiąc krótko, rowerzysta który jedzie prawidłową częścią jezdni, może być pewny, że otrzyma zielone światło.
Trudny dojazd rowerem do centrum i potrzeba budowy nowego skrzyżowania – odrobina historii
Z perspektywy mieszkańca Sołacza, Winiar czy Piątkowa, dojazd na rowerze w okolice Urzędu Miasta przy ul. Libelta, Placu Wolności lub CK Zamek, przez wiele lat był bardzo niebezpieczny. Poruszanie się zgodnie z przepisami zmuszało m.in. do jazdy ruchliwą al. Niepodległości lub ul. Pułaskiego.
Trasa dla rowerzystów z zachodnich i północnych osiedli do centrum na dobre zaczęła się poprawiać się w zeszłym roku, gdy na ulicy Kulasa wprowadzono kontraruch rowerowy. W 2018 roku drogi rowerowe prowadzące od strony ul. Przepadek oraz ul. Armii Poznań zyskały kontynuację za pomocą nowej infrastruktury rowerowej oraz ulic z uspokojonym ruchem – w ten sposób powstała trasa: Zaułek Piotra Majchrzaka (droga z zakazem ruchu z wyłączeniem rowerzystów), ul. Kulasa (kontraruch), przejazd przez skrzyżowanie al. Niepodległości/Solnej (droga dla rowerów) i dalej ul. Kościuszki (ulica jednokierunkowa z kontrapasem rowerowym).
Jak widać na powyższym schemacie, nowa trasa była jednak niewygodna z powodu braku bezpośredniego połączenia ulic Kulasa i Kościuszki, które oddzielała ulica Solna. Natomiast objazd przez skrzyżowanie al. Niepodległości i Solnej wydłużał drogę i generował długi czas oczekiwania na 3-etapowym przejeździe rowerowym ze względu na konieczność synchronizacji z przejściem dla pieszych.
W ten sposób naturalnie powstała konieczność budowy połączenia rowerowego ulic Kulasa i Kościuszki, tak aby maksymalnie uprościć trasę przejazdu. Potwierdzeniem tego planu było uchwalenie przez Radę Miasta Poznania w maju 2017 Programu Rowerowego Miasta Poznania, który definiuje trasy rowerowe niezbędne do rozwoju komunikacji rowerowej.
Nowa trasa przejazdu z pominięciem skrzyżowania al. Niepodległości / ul. Solna skróciła czas przejazdu rowerzysty średnio o 5 minut.
Rowerowa obwodnica śródmieścia – ważne inwestycje rowerowe przed nami!
Budowa połączenia rowerowego Kulasa-Kościuszki to bardzo przydatne ułatwienie dla rowerzystów, ale jego użyteczność wzrośnie dopiero po dalszej rozbudowie 'rowerowej obwodnicy śródmieścia’, która w Programie Rowerowym Miasta Poznania jest oznaczona jako trasa “Ring1”. Założeniem rowerowej obwodnicy jest ruch okrężny wokół ścisłego centrum Starego Miasta według następującego schematu:
W ramach rowerowej obwodnicy do zrealizowania w pierwszej kolejności oczekują dwie inwestycje:
- Kontrapas rowerowy na ul. Kościuszki na odcinku od Starego Browaru do ul. Św. Marcin,
- Rowerowa Trasa Solna.
Obecnie dwukierunkowy ruch rowerowy na ul. Kościuszki jest możliwy od ul. Solnej do ul. Św. Marcin. Problemem jest dalszy odcinek ul. Kościuszki, który jest wyłącznie jednokierunkowy – od ul. Ratajczaka (przy Starym Browarze) do ul. Św. Marcin brakuje kontrapasa rowerowego. Pierwotnie kontrapas miał być wytyczony przy okazji wdrożenia Strefy Tempo30 w 2017 roku, ale zmiany zostały zawieszone i niejasne jest kiedy nastąpi powrót do wdrożenia nowej organizacji ruchu.
Natomiast Rowerowa Trasa Solna jest na ukończeniu prac projektowych. Pierwszy etap nowej drogi rowerowej w ciągu ulic Solna, Wolnica, Małe Garbary, Estkowskiego do Wartostrady powinien powstać jak najszybciej, tak jak obiecywał Prezydent Jacek Jaśkowiak przed wyborami. Drugi etap trasy do Ronda Śródka będzie ściśle powiązany z analizą kondycji technicznej Mostu Bolesława Chrobrego i Mostu Mieszka I.