W naszym cyklu „EDUkujemy” w ramach Miejskiej Akademii Rowerowej, tym razem zajmiemy się problemem jazdy na ulicach jednokierunkowych po wyznaczonych kontrapasach.

Ale zacznijmy od początku – czym są w ogóle kontrapasy? Są to pasy rowerowe umożliwiające na ulicach jednokierunkowych jazdę po prąd. Dzięki temu nasze miejskie podróże mogą być krótsze, a sama jazda pod prąd jest bezpieczna, nawet jeśli jezdnia nie jest zbyt szeroka, ponieważ kierowca ma doskonałą widoczność i w porę dostrzeże zbliżających się z naprzeciwka rowerzystów.

Większość poznańskich kontrapasów znajdziemy na Jeżycach i na Starym Mieście. Jak widać mogą różnić się nieco formą. Na Ratajczaka mamy bezpieczny kontrapas oddzielony samochodami (u góry po lewej). Na 27 Grudnia separacja jest mniejsza, bo oparta na dwóch liniach ciągłych (u góry po prawej). Jeżyckie kontrapasy (u dołu: Wawrzyniaka, Słowackiego) wyglądają bardzo podobnie i są oddzielone od pasa w przeciwnym (’głównym’) kierunku jedynie linią przerywaną.

Ruch pod prąd rowerem jest dopuszczony na wielu poznańskich ulicach, na niektórych w formie kontrapasa np. na Ratajczaka, Kościuszki, Św. Wojciechu, 27. Grudnia, Nowowiejskiego Wawrzyniaka czy Szamarzewskiego. Niektórzy rowerzyści widząc wymalowany symbol roweru automatycznie zjeżdżają na kontrapas, niezależnie od kierunku jazda, inni sugerują się reprymendami nieroztropnych kierowców „tam jest ścieżka!” Tymczasem spójrzcie na krótki filmik ze szkolenia:

Jak widać na kontrapasach obowiązują zasady, które są klasycznie proste…

  • kontrapas jest jednokierunkowy i poruszamy się nim tylko w jedną stronę (pod prąd),
  • w drugą stronę poruszamy się jezdnią razem z samochodami (i innymi pojazdami) – patrz film powyżej,
  • jeśli jadąc mamy przed sobą odwrócony symbol roweru w postaci znaku poziomego, oznacza to, że poruszamy się złą stroną jezdni (ta zasada jest zresztą uniwersalna dla całej infrastruktury rowerowej)

Dobre maniery na kontrapasie prezentuje nasz filmik:

 

Projekt Miejska Akademia Rowerowa jest finansowany ze środków budżetowych Miasta Poznania