Rowerzyści poruszający się ul. Dąbrowskiego na Ogrodach mogą już korzystać z nowej drogi dla rowerów o długości 80 metrów. Niezwykle krótki odcinek został zbudowany na wysokości IMiGW, pomiędzy ulicami Radosną a Piękną. Ta drobna inwestycja jest częścią trasy z Programu Rowerowego Miasta Poznania i poprawi skomunikowanie między centrum miasta a Wolą.
80 metrów drogi rowerowej w szerszym kontekście
Plan przedłużenia linii tramwajowej oraz i związana z tym kompleksowa budowa infrastruktury rowerowej od Pętli Ogrody do tzw. „Bramy Zachodniej” (za skrzyżowaniem ulic Polska/Dąbrowskiego) pozostaje odległą perspektywą. Dlatego przystąpiono do realizacji doraźnych rozwiązań, które ułatwią rowerzystom poruszanie się w obrębie Osiedla Ogrody. Jednym z takich ułatwień jest realizacja projektu 80-metrowej drogi rowerowej na wysokości poznańskiego oddziału Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej.
Oczekiwane są także kolejne działania w ramach realizacji Programu Rowerowego Miasta Poznania, który zakłada w ciągu ulicy Dąbrowskiego przebieg trasy rowerowej „Radial R1” łączącej centrum miasta z Jeżycami, Ogrodami, Wolą i Smochowicami.
Co zmienia nowa droga dla rowerów i czego brakuje
Nowa droga dla rowerów na obu końcach styka się z drogą wewnętrzną, która przebiega równolegle do głównej jezdni ul. Dąbrowskiego. Ruch na drodze wewnętrznej jest jednokierunkowy dla samochodów, natomiast rowerzyści mogą poruszać się w dwukierunkowo, ponieważ od zeszłego roku wyznaczony jest kontraruch rowerowy.
A co dalej? – Poniżej objaśniamy i pokazujemy na grafice.
Na skrzyżowaniu ulic Dąbrowskiego, Polskiej i Św. Wawrzyńca od roku czekamy na modernizację sygnalizacji świetlnej. W powtórzonym przetargu udało się wyłonić wykonawcę i dzięki temu poprawią się warunki na przejeździe rowerowym przez ul. Polską. W końcu zniknie niebezpieczna sytuacja, gdy rowerzyści musieli oczekiwać na zielone światło na wąskiej wyspie między dwoma jezdniami ul. Polskiej – po modernizacji zielone światło umożliwi jednoczesny przejazd obu jezdni:
Wokół nowo wybudowanej drogi dla rowerów znajdują się dwa przejścia dla pieszych przez ul. Dąbrowskiego, które oczekują na przemalowanie, tak aby uwzględniały przejazdy rowerowe. Wytyczenie przejazdów rowerowych ułatwi dojazd do Ogrodu Botanicznego, Technikum Energetycznego oraz umożliwi ominięcie skrzyżowania z ulicą Szpitalną (szczegóły poniżej).
Ostatnim brakującym elementem, znacząco poprawiającym komunikację rowerową na Ogrodach, byłaby budowa drogi dla rowerów na wysokości pętli tramwajowej „Ogrody” wraz z przejazdem rowerowym przez ul. Szpitalną. Niestety obecnie nie są prowadzone prace projektowe. Budowa brakującego odcinka drogi dla rowerów przy pętli tramwajowej stworzyłaby nieprzerwaną trasę rowerową od Jeżyc do Woli.
Trasa R1 – realizacja Programu Rowerowego Miasta Poznania
Do pełnej przejezdności trasy R1 od centrum do Smochowic jeszcze wiele brakuje. Natomiast na szczególną uwagę zasługuje odcinek ul. Dąbrowskiego na Jeżycach. Wszystko wskazuje na to, że projektowana przebudowa ulicy na odcinku od ul. Przybyszewskiego do Rynku Jeżyckiego będzie pozbawiona infrastruktury rowerowej, co jest sprzeczne z Programem Rowerowym Miasta Poznania.
PS. W sąsiedztwie pętli Ogrody nie można także zapomnieć o niezwykłym „labiryncie rowerowym”, który czeka na przebudowę: