Nowe rondo Rataje – rowerowa brama wjazdowa do centrum miasta

Już niedługo dzięki przebudowie ronda Rataje, rowerzyści zyskają ponad 3 kilometry nowej infrastruktury rowerowej! Na końcu artyułu dowiesz się, gdzie dokładnie powstaną nowe drogi dla rowerów.

Nowe rondo Rataje to także nowe drogi dla rowerów

4 sierpnia odbyła się konferencja prasowa zapowiadająca rozpoczęcie przebudowy ronda Rataje. Najwięcej mówi się o poprawie komfortu pasażerów komunikacji tramwajowej i autobusowej w rejonie ronda, ale chcielibyśmy zauważyć, że to również bardzo dobra wiadomość dla mieszkańców wybierających komunikację rowerową!

Przebudowa ronda Rataje to jednocześnie przebudowa części sąsiadujących ulic: Krzywoustego, Zamenhofa, Jana Pawła II i Piłsudskiego. Inwestycja przyczyni się do skomunikowania w sumie aż 4 tras z Programu Rowerowego Miasta Poznania – to rekord przy jednej inwestycji! W sumie pojawi się ponad 3 kilometry nowej infrastruktury rowerowej.

Kolor zielony – infrastruktura rowerowa, która powstanie w związku z przebudową ronda Rataje; kolor fioletowy – istniejąca infrastruktura rowerowa

Realizacja Programu Rowerowego na Ratajach i dojazd do centrum

Program Rowerowy Miasta Poznania określa sieć kluczowych tras rowerowych, dzięki którym mieszkańcy będą mogli dojechać ze wszystkich stron miasta do centrum.

W ramach przebudowy ronda Rataje powstaną kolejne fragmenty tras rowerowych oznaczonych symbolami:

  • R1, czyli trasa docelowo mająca w zasięgu Chartowo, Osiedle Przemysława i Kobylepole),
  • R2, czyli trasa docelowo mająca w zasięgu Żegrze, Franowo i Szczepankowo),
  • Wartostrada,
  • O2 (czasem także oznaczana jako Ring2/Obw2 – chodzi o drugi ring Rowerowej Obwodnicy), czyli okólna trasa rowerowa zbieżna z II ramą komunikacyjną.

Mapa tras z Programu Rowerowego Miasta Poznania – wschodnia część miasta

Tak duża liczba tras rowerowych w jednym miejscu to potwierdzenie, że rondo Rataje to kluczowy obszar dla wschodnich osiedli Poznania, który w przyszłości będzie “rowerową bramą wjazdową do centrum miasta“.

Jednocześnie należy podkreślić, że ważnym brakującym elementem tej rowerowej układanki będzie skomunikowanie Mostu Królowej Jadwigi z ulicą Strzelecką i Krakowską.

Gdzie dokładnie powstaną nowe drogi dla rowerów

W związku z inwestycją infrastrukturę rowerową zaplanowano w następujących miejscach:

1) Rondo Rataje – przede wszystkim w końcu będzie możliwy okólny ruch rowerowy dzięki budowie dróg dla rowerów wokół całego ronda. Ponadto od strony dworca autobusowego zaplanowano parking rowerowy na blisko 30 rowerów oraz stację PRM.

Z ronda Rataje w końcu będzie można dojechać w kierunku Wartostrady – powstanie droga dla rowerów na ul. Krzywoustego

2) ul. Krzywoustego (rondo – most) – drogi dla rowerów powstaną po obu stronach ulicy i zostaną dociągnięte aż do Mostu Królowej Jadwigi. W Programie Rowerowym jest to fragment trasy R2 od Starego Miasta w kierunku Rataj i Szczepankowa.

3) Wartostrada/ul. Juracka – powstanie łącznik Wartostrady z ul. Krzywoustego w postaci wydzielonej drogi dla rowerów. – Wiemy jak bardzo ważny jest temat łączników Wartostrady (których nadal brakuje w kilku miejscach), więc bardzo cieszy, że rzutem na taśmę udało się uwzględnić ten fragment infrastruktury rowerowej, ponieważ groziła nam “biała plama”. – Należy także zauważyć, że kilka dni temu PIM otworzył oferty na remont Wartostrady na Ratajach, czyli odcinka który właśnie będzie mieć zakończenie przy ul. Jurackiej.

W środkowej części zdjęcia powstanie droga dla rowerów (fragment ul. Jurackiej), która połączy Wartostradę (wylot widoczny po lewej stronie) z ul. Krzywoustego.

4) ul. Krzywoustego (rondo – Dolska) – na tym odcinku powstanie brakujący odcinek drogi dla rowerów szczególnie istotny dla mieszkańców Osiedla Jagiellońskiego i Osiedla Oświecenia.

Droga dla rowerów w końcu powstanie także po zachodniej stronie ul. Zamenhofa

5) ul. Zamenhofa (rondo – Obrzyca) – drogi dla rowerów powstaną po obu stronach ulicy. W Programie Rowerowym jest to fragment trasy O2, czyli drugiego ringu Rowerowej Obwodnicy. Na szczególną uwagę zasługuje zachodnia strona ulicy Zamenhofa, czyli po stronie Osiedla Piastowskiego, gdzie dotychczas brakowało infrastruktury rowerowej. Jest to dobry początek i docelowo Program Rowerowy zakłada dociągnięcie infrastruktury aż do ronda Starołęka. Gęsto zaludnione obszary miasta naturalnie docelowo wymagają obustronnej infrastruktury rowerowej.

Dzięki inwestycji znikną takie “miejsca wstydu”, jak zniszczona droga dla rowerów urywająca się 100 metrów przed dworcem autobusowym Rataje

6) ul. Jana Pawła II (rondo – Kórnicka) – drogi dla rowerów powstaną po obu stronach ulicy. W Programie Rowerowym jest to także fragment trasy O2, czyli drugiego ringu Rowerowej Obwodnicy. Na tym odcinku szczególnie dobrą informacją jest budowa brakującego obecnie odcinka drogi dla rowerów na wysokości dworca autobusowego (zachodnia strona ulicy JP2). Cieszy także poszerzenie przejazdu rowerowego i przejścia dla pieszych przez ul. Jana Pawła II na wysokości CH Posnania (fragment trasy R1 w Programie Rowerowym) – w godzinach szczytu już teraz jest tam duży ruch rowerowy i pieszy. Chociaż trochę szkoda, że przy projektowaniu poszerzenia już teraz nie udało się dojść do szerokości 4 metrów na przejeździe rowerowym. Z perspektywy ruchu rowerowego, za kilka lat będzie w tym miejscu krzyżował się ogromny ruch rowerowy (bodźcem będzie przebudowa Trasy Kórnickiej).

Zaplanowano poszerzenie bardzo zatłoczonego w godzinach szczytu przejazdu rowerowego i przejścia dla pieszych przez ul. Jana Pawła II na wysokości CH Posnania

7) ul. Piłsudskiego – po obu stronach powstanie infrastruktura rowerowa (jest to fragment trasy R2 z Programu Rowerowego, która będzie komunikować Rataje i Żegrze z centrum). Nie jest to długi odcinek, ale jednak w końcu zostanie przebudowany pierwszy kawałek przerażającej drogi dla rowerów ze słupami oświetlenia na środku.

Droga dla rowerów na ul. Piłsudskiego jest jedną z najniebezpieczniejszych w Poznaniu, ponieważ słupy są ustawiona w promieniu drogi. Dzięki przebudowie problem zniknie na części ulicy. (fot. Google Maps)

8) Jest jeszcze kilka drobniejszych usprawnień związanych z łączeniem dróg osiedlowych. A na wyróżnienie zasługuje relacja Serafitek-Juracka, na której dostrzegaliśmy spory osiedlowy ruch rowerowy. Dzięki inwestycji powstanie przejazd rowerowy przez ul. Krzywoustego, co znacząco usprawni i poprawi bezpieczeństwo ruchu rowerowego.

Cieszymy się, że mieszkańcy Rataj zyskają dużo nowych dróg dla rowerów i mamy nadzieję, że szybko priorytetem stanie się także temat skomunikowania z ul. Strzelecką i Krakowską!


Dodaj komentarz