Ufff… co to był za rok! Pisząc o nim musimy wybierać tylko najważniejsze wydarzenia, bo inaczej podsumowanie miałoby ponad 10 stron. Zobaczmy, co takiego działo się w Poznaniu Anno Domini 2016.
—
Zacznijmy od nowości u nas – zmieniliśmy nazwę! W marcu, podczas Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków, podjęliśmy tą przełomową decyzję. Zrobiliśmy to w fajny, kompromisowy sposób, który pogodził uznaną tradycję Sekcji Rowerzystów Miejskich i wizję społeczności Rowerowego Poznania, reprezentowaną przez aktywnych Członków i Sympatyków. Nazywamy się teraz: Stowarzyszenie Rowerowy Poznań – „Sekcja Rowerzystów Miejskich” (wcześniej Stowarzyszenie na rzecz Ekologicznej Komunikacji „Sekcja Rowerzystów Miejskich”).
RAJDOWO
Pod względem jazdy, miniony rok zaczęliśmy mocnym akcentem – Rajdem Noworocznym po zaśnieżonych i oblodzonych szlakach. Nie było łatwo, ale nastroje dopisywały. Sami zobaczcie tutaj. Zimowe 35 km to dopiero była rozgrzewka – latem zorganizowaliśmy coś dla długodystansowców: III Setka Rowerzystów Miejskich. Odważni podjęli 100-kilometrową trasę do Giecza i z powrotem w szybkim tempie. W ciągu roku nie zabrakło wydarzeń także dla mniej wprawionych w boju rowerzystów. Latem odbył się Staromiejski Zlot Rowerowy – przejazd przez uliczki ścisłego centrum i nowe trasy wzdłuż Warty zorganizowany przez Radę Osiedla Stare Miasto. Odbył się także tradycyjny Forteczny Rajd Rowerowy, na którym eksplorowaliśmy zakamarki poznańskich fortów. Zdjęcia znajdziecie tutaj.
Prawdziwym wyzwaniem był dla nas European Cycling Challenge – europejski wyścig o miano rowerowej stolicy Europy. W Poznaniu ścigało się ponad 1500 osób. Ostatecznie miasto w rankingu zajęło 9. pozycję, ale drużyna Rowerowego Poznania, jak pewnie przypuszczacie, wygrała lokalną rywalizację, przepedałowawszy Ziemię wokół (ponad 45 tys. km).
EDUKACJA
W roku 2016 położyliśmy szczególny nacisk na edukację, nie tylko – jak wcześniej – najmłodszych uczestników ruchu. Stąd pomysł biCykli – otwartych spotkań edukacyjnych. Od maja na siedmiu spotkaniach udało nam się omówić naprawdę wiele tematów, m.in.: aktualne, najważniejsze przepisy i bezpieczeństwo ruchu drogowego; rodzaje rowerów; najlepsze metody ich zabezpieczania; infrastruktura rowerowa – stara, nowa i najnowsza (Strefa T-30, Kaponiera), sytuacja/polityka rowerowa w Poznaniu, Gdańsku, czy Kopenhadze; stereotypy rowerowe.
Rok szkolny rozpoczęliśmy startując z Rowerową Akademią w wybranych poznańskich szkołach podstawowych i gimnazjach. W ramach projektu dofinansowanego ze środków Miasta Poznania przeprowadziliśmy warsztaty, opowiadaliśmy o tym jak bezpiecznie jeździć rowerem po mieście oraz dlaczego warto wybierać ten środek transportu. Udzielane były także konsultacje nauczycielom zainteresowanym tematyką rowerową.
Okazji do edukacji było wiele. Przy współpracy policji doradzaliśmy jak i czemu jeździć po mieście rowerem podczas Pikniku Poznański Rower – Bezpieczny Rower. Natomiast z inicjatywy Generatora Malta odbył się kolorowy Park(ING) day Poznań, na którym wraz z ZDM staraliśmy się nakłonić rowerzystów do prawidłowego korzystania z infrastruktury rowerowej w strefie Tempo 30.
Edukujemy innych, ale także i siebie. W tym roku postanowiliśmy na własnej skórze przekonać się czy rzeczywiście infrastruktura rowerowa w Gdańsku jest tak dobra jak o niej mówią. Podczas wyjazdu edukacyjnego podpytywaliśmy urzędników oraz lokalne organizacje jak narodził się rowerowy sukces tego miasta. Jeśli interesują Was wnioski z rozmów, zerknijcie tutaj. W sierpniu wybraliśmy się jeszcze dalej i w jeszcze bardziej rowerowe miejsce – do Kopenhagi. Daliśmy się porwać rwącej rowerowej rzece i płynęliśmy jej nurtem wzdłuż i wszerz mądrze zaplanowanej infrastruktury.
NASZE AKCJE
Kiedy jedni narzekali na zimno i śnieg, inni trzymali się dzielnie. Postanowiliśmy sprawdzić jak Wam idzie jazda w trudnych warunkach za pomocą konkursu Zimowy Portret Rowerzysty. Co sądzicie o zdjęciach?
Ostatnich niedowiarków w to, że rower jest środkiem transportu na cały rok, przekonać mogło hasło naszego Rowerowego Powitania Wiosny – “Rowerem jeżdżę na okrągło”. Niektórzy wyciągali rowery z piwnic, inni przyznawali się, że coś takiego jak “sezon rowerowy” dla nich nie istnieje, co warto było uwiecznić.
W czerwcu w ramach obchodów Święta Cyklicznego wyruszyliśmy przez miasto w nietypowym, nocnym przejeździe, bogato iluminowanym kolorowymi światłami, którymi udekorowaliśmy rowery. Z mottem „Zasilamy miasto!” chcieliśmy zwrócić uwagę na dobrą energię, która charakteryzuje poruszanie się na rowerze oraz wskazać, że ruch rowerowy to alternatywny wobec samochodów, przyjazny krwiobieg Poznania.
We wrześniu w ramach obchodów Tygodnia Zrównoważonego Transportu, który w tym roku świętowaliśmy przyłączając się do akcji Park(ing) Day, organizowanej przez Generator Malta, na jeden dzień dorobiliśmy się własnego miejsca parkingowego, na którym – zamiast samochodu – stanęła Rowerowa Przymierzalnia. Każdy mógł przekonać się, że z rowerem mu do twarzy, pozując do zdjęć w ciekawej aranżacji. Wydarzenie stworzyło również okazję, by skonsultować z nami nurtujące rowerowe tematy – dotyczące na przykład zmian w organizacji ruchu w centrum miasta. W ramach akcji “Chodnikowcy” rozmawialiśmy również z rowerzystami jeżdżącymi chodnikami, zachęcając ich do korzystania z nowo powstałej infrastruktury.
Grube sploty, tweedy i pepitki, szelki i kaszkiety znów zostały wyciągnięte z szafy, bo w październiku odbył się też drugi w Poznaniu Tweed Ride – retro przejazd rowerowy. Impreza odbyła się pod hasłem: Tweed & Twist. Po retro sesji zdjęciowej, na Placu Wolności odbył się pokaz stylizacji i głosowanie publiczności. Na koniec, na narożniku ulic Gwarna i Św. Marcin odbyła się potańcówka (niezłe miejsce, prawda?) w rytmach swingu, prowadzona przez zespół SWING CRAZE.
NASZ GŁOS W PUBLICZNEJ DEBACIE
Poznań w wakacje nam się trochę skopenhagizował. Pierwszy z dwunastu etapów wprowadzania strefy Tempo 30 w centrum miasta został zrealizowany. Z zastrzeżeniami, o których pisze Marcin (artykuł tutaj), ale i z zadowoleniem przyjęliśmy nowe. Jest to krok w dobrym kierunku, nawet jeśli nie do końca zgrabny.
Skoro jesteśmy przy ocenianiu działań Władz to w naszych oczach najważniejszym krokiem roku 2016 był jednak Audyt BYPAD. Czym jest i dlaczego jest dla nas tak ważny przeczytajcie tutaj. Po pół roku zbadaliśmy także stan jego wykonania. W naszej ocenie tylko dwa z 15 zadań zaplanowanych na ten okres mogliśmy uznać za w pełni zrealizowane. Bezpośrednio z audytu BYPAD wyniknął także nasz udział udział w Radzie Rowerowej.
Podjęliśmy się także oceny “hejtu”, jaki stworzył się wokół tematyki rowerowej. Ruszyła akcja #hejtstop: posypały się memy z niezbyt zgrabnymi wypowiedziami polityków, zasłyszanymi między innymi na debatach publicznych, gdzie górę brały emocje. Nie pamiętamy czasów, gdy aż tak niekorzystnie mówiło się rowerzystach, a prasa była nam aż tak nieprzychylna. Zresztą sami zajrzyjcie tutaj co my o tym sądzimy, ciekawi jesteśmy także waszego zdania!
Wielokrotnie w tym roku mieliśmy do czynienia z antagonizującą postawą pracowników poznańskiego MPK wobec pasażerów, którzy zdecydowali się przewieźć swój rower tramwajem czy autobusem. Ta swego rodzaju niechęć wobec „rowerowych pasażerów” znalazła nawet odbicie w najnowszym regulaminie przewozów ZTM. Postanowiliśmy na zimno przeanalizować fakty dotyczące przewozu rowerów i porównać nasze miasto z innymi. Koniecznie zobaczcie nasz raport.
Jako Rowerowy Poznań kolejny raz przeanalizowaliśmy projekty zgłoszone do Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego i pomagaliśmy Wam dokonać dobrego wyboru w głosowaniu za pomocą naszego Latarnika PBO 2017. To projekty, które ułatwiają codzienne funkcjonowanie, poprawiają bezpieczeństwo i komfort jazdy. W tym roku też wzięliśmy czynny udział w składaniu wniosków do PBO (część z nich Wam się spodobała i będzie realizowana) a także do Lubońskiego Budżetu Obywatelskiego.
Jak co roku sporo pracy mieliśmy przy opiniowaniu projektów. Grupa Infrastrukturalna miała pełne ręce pracy! Kaponiera, Plac Wolności, projekty kontraruchów… Nie sposób wymienić wszystkiego, ale warto wspomnieć o projekcie, który budził najwięcej emocji – o koncepcji przebudowy ulicy Grunwaldziej. Niestety w tym roku nie zobaczyliśmy na niej nowej drogi dla rowerów, a zmiany – choć korzystne dla komunikacji miejskiej – pogorszyły warunki dla rowerzystów. Przeczytajcie opinię naszego grunwaldzkiego przedstawiciela i prezesa Stowarzyszenia.
Poproszeni o pomoc przez Stowarzyszenie Wspólna Przestrzeń tym razem poszliśmy w powiat …, który to, nie posiadając żadnych standardów budowy infrastruktury rowerowej, buduje “jak chce”. Dlatego też nasi wysłannicy przedstawili jak przebudowywana ulica Poznańska w Dąbrówce mogłaby wyglądać z poznańskiej perspektywy.
Walczymy z brakiem standardów, a wiecie, że wśród nas mamy też niezłych pogromców rowerowych mitów? Sami sprawdźcie tutaj, czy znacie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się po “Jeździsz rowerem po mieście? Przecież…” przekonania.
Od tego roku “rowerowego głosu w każdym domu” możecie posłuchać w naszych podcastach “Rowerowy Kwadrans”. Ruszyliśmy z nowym kanałem dzielenia się z Wami tym co ważne w mieście dla rowerzystów. By nic Wam nie umknęło koniecznie zasubskrybujcie “Kwadrans” tutaj.
INTEGRUJEMY SIĘ
W 2016 było wiele okazji do integracji, nie tylko na rajdach, przejazdach i happeningach. Przykładowo, latem spotkaliśmy się w Parku Kasprowicza na Łazarzu, by wspólnie pocelebrować śniadanie, przy okazji omawiając bieżące sprawy rowerowe. Graliście kiedyś w Dixit? Na jednym z naszych spotkań totalnie wciągnęła nas gra – z tym, że hasła musiały dotyczyć ruchu rowerowego. Rok zakończyliśmy spotkaniem w kawiarni Cyryl, gdzie odbyły się otwarte dla wszystkich Mikołajki Rowerowego Poznania. Widzieliście już filmik z naszymi życzeniami? Jeśli nie to koniecznie zajrzyjcie tutaj.
—
Tak oto zgrabnie przeszliśmy do grudnia i końca roku. Pozostając mijającej powoli atmosferze życzeń, chcielibyśmy Wam życzyć wszystkiego rowerowego w Nowym Roku. Oby kolejny rok był co najmniej równie ciekawy co ubiegły!
—
Co nas czeka w 2017? Poznań stoi przed poważnym wyzwaniem: już na początku roku Rada Miasta będzie przegłosowywać Program Rowerowy, czyli w skrócie mówiąc – plan budowy dróg na najbliższe lata. To ważna decyzja i będzie ona wyznacznikiem spójnej sieci infrastruktury rowerowej. Przed nami dużo pracy i jeszcze więcej mile spędzonych wspólnie chwil. Chcecie być ich częścią? Zachęcamy do działania razem z nami! Może Waszym postanowieniem noworocznym będzie większe zaangażowanie w zmianę miasta na bardziej przyjazne rowerzystom? Jeśli tak – u nas znajdziecie wiele sposobów na jego realizację, jest też miejsce dla Waszych pomysłów. Nawet jeśli nie szykujecie się, aby do nas dołączyć, możecie mieć czynny udział w urowerowianiu Poznania, pamiętając o nas przy wypełnianiu PIT i przekazując nam 1% swojego podatku 1%OPP. Za każde wsparcie dziękujemy!