Druga część naszego rowerowego podsumowania 2024 roku skupia się na inwestycjach rowerowych w Poznaniu. Jakie nowe drogi dla rowerów udało się wybudować przez ten czas?

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w rozwój infrastruktury rowerowej, w szczególności prezydentowi Jackowi Jaśkowiakowi i wiceprezydentowi Mariuszowi Wiśniewskiemu. Dziękujemy radnym miejskim i osiedlowym angażującym się w sprawy rowerowe. Dziękujemy pracownikom Urzędu Miasta Poznania, Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu i Poznańskich Inwestycji Miejskich. Wiemy, że każda inwestycja wymaga lat przygotowań i współpracy bardzo wielu podmiotów. Efekty jednak szybko widać!

 

Podsumowanie nowych inwestycji rowerowych w 2024 roku

Rowerowa Trasa Solna

To najważniejsza trasa rowerowa, która została oddana do użytku w tym roku. Ma tylko 1,5 km, ale powstała w strategicznym miejscu. Rozprowadza ruch rowerowy po północnej części Starego Miasta i domyka od tej strony Rowerową Obwodnicę Centrum, stając się od razu jej najbardziej dostępną częścią. Wydzielona droga dla rowerów ciągnie się od Wartostrady przy Moście Chrobrego, obok Świętego Wojciecha aż do rejonu Alei Niepodległości. Od razu wskoczyła do czołówki najpopularniejszych tras rowerowych, a w najbliższych latach spodziewać się możemy tylko wzrostów.

Rowerowa PST. Etap 1

Od kilku tygodni możemy jeździć nową drogą dla rowerów od węzła PST Słowiańska do Parku Wodziczki. Za kilka lat będzie to część rowerostrady z całego północno-zachodniego Poznania do centrum w rejonie Kaponiery. Na razie to atrakcyjna alternatywa w dojazdach z Winograd i Piątkowa do zachodniego klina zieleni. Kluczowe, ale też najtrudniejsze w realizacji odcinki dopiero przed nami. Przygotowania już trwają. Odnotujmy, że ten odcinek powstał dzięki Poznańskiemu Budżetowi Obywatelskiemu. To pierwsza droga dla rowerów w Poznaniu, na której pojawiły się linie rozdziału. 

Węzeł Królowej Jadwigi-Strzelecka. Etap 1

Od strony Rataj uzupełniany jest najgorszy fragment dojazdu rowerem do centrum. W ramach tej inwestycji w tym roku do użytku zostały oddane drogi dla rowerów po obu stronach wzdłuż ul. Królowej Jadwigi od mostu nad Wartą do Garbar. Powstała infrastruktura rowerowa na fragmencie ul. Garbary i Kazimierza Wielkiego. Czytelnie rozdzielono ruch rowerowy i pieszy oraz pojawiły się nowe nasadzenia zieleni. W drugim etapie ma zostać uzupełnione połączenie z ul. Strzelecką i drogą dla rowerów na Krakowskiej. Mamy nadzieję, że uda się zrobić to jeszcze w tym roku.

Dmowskiego. Etap 1 (Łazarz)

Trasa wzdłuż ul. Dmowskiego jest rowerową alternatywą dla ul. Głogowskiej w dojazdach z Górczyna i Świerczewa do śródmieścia. Jest bardziej spokojna i pozwala zaoszczędzić czas na sygnalizacjach świetlnych. W tym roku został oddany do użytku etap 1, czyli krótki odcinek od Hetmańskiej do Potockiej. Zapewnia bezpieczny wjazd w głąb osiedla i obsługuje lokalną szkołę. Trwają już prace na górczyńskim odcinku nazywanym etapem 3, od Krauthofera do Miedzianej. Oddany do użytku zostanie w 2025 r. Środkowy fragment – etap 2 – czeka na realizację ze względu na prowadzoną w tym miejscu budowę osiedla na zapleczu zajezdni MPK.

Wartostrada przy Politechnice

W związku z budową Mostów Berdychowskich (ich otwarcie planowane jest w nadchodzących miesiącach) na wiosnę czasowo zamknięte zostały przebiegające pod nimi odcinki Wartostrady. Wkrótce powstał jednak czytelny objazd od Mostu Rocha w stronę Śródki z wykorzystaniem ulic Przystań i Rychlewskiego. Pojawiła się nawierzchnia bitumiczna na wcześniej nieutwardzonym odcinku objazdu oraz pojawiło się nowe oznakowanie. Formalnie nie jest to droga dla rowerów, ale fragment ul. Przystań jest zamknięty dla ruchu z wyłączeniem rowerów, a to zapewnia komfortową jazdę.

Przejad rowerowy na pętli Ogrody

Przejazd rowerowy wzdłuż ul. Dąbrowskiego w poprzek ul. Szpitalnej uzupełnia ciągłość trasy rowerowej od Jeżyc na zachodnie osiedla. Skraca czas przejazdu rowerem i poprawia bezpieczeństwo. Inwestycja wiązała się z przebudową sygnalizacji świetlnej i budową wygodnych dojazdów rowerem do skrzyżowania. Przejazd powstał dzięki wsparciu byłej radnej miejskiej Annie Wilczewskiej.

Zielony szlak po ulicy Pogodnej (Grunwald)

Spokojna ulica Pogodna ma potencjał zostać zielonym szlakiem przez Grunwald i atrakcyjną rowerową alternatywą dla ruchliwej trasy Arciszewskiego. W tym roku fragment ulicy został przebudowany. Dwukierunkową ulicę przekształcono w jednokierunkową z kontraruchem rowerowym i dodatkową przestrzenią dla zieleni. Ponadto powstał kilkunastometrowy łącznik rowerowy od dalszego, zaślepionego odcinka tej ulicy na Raszynie do skrzyżowania ze Ściegiennego. Ta druga inwestycja została zrealizowana dzięki Waszym głosom w Poznańskim Budżecie Obywatelskim.

 

Rowerowe remonty

Nową jakość można poczuć na Trasie Niestachowskiej, gdzie w kilku etapach wyremontowano ciąg pieszo-rowerowy od Św. Wawrzyńca aż do Szydłowskiej. Przy tej okazji powstało dodatkowo bezpieczne poszerzenie za przystankiem autobusowym Niestachowska. Dzięki głosom w Poznańskim Budżecie Obywatelskim zmienił się również kolejny odcinek Dolnej Wildy na Dębcu. Wymiana nawierzchni została tam połączona z oddzieleniem ruchu pieszego i rowerowego. Odnotować można również prowizoryczne uzupełnienie dziur na popularnych drogach gruntowych wokół jeziora Rusałka.

 

Rowerowe przyspieszenie

Mapa przedstawia planowane inwestycje na lata 2024-2027

W sierpniu na konferencji prasowej przyspieszenie nowych projektów zapowiedzieli wspólnie nadzorujący inwestycje drogowe Zastępca Prezydenta Miasta Mariusz Wiśniewski oraz Dyrektor Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu Krzysztof Olejniczak.

W perspektywie tej kadencji powstać mają następujące trasy:

  • Rowerowa PST do Kaponiery – trasa wzdłuż linii tramwajowej o największym potencjale codziennego ruchu rowerowego w mieście. Do realizacji zostały trzy kluczowe etapy.
  • Rowerowa Trasa Łazarska – połączenie Dolnego Łazarza i południowych osiedli z dworcem i Kaponierą.
  • M1/Rowerem na Szczepankowo – przedłużenie Rowerowej Trasy Kórnickiej do kompleksu handlowego M1 i połączenie z trasą ze Szczepankowa.
  • Rowerem na Strzeszyn – rowerowe połączenie Strzeszyna z siecią tras rowerowych przez wiadukt golęciński, ul. Golęcińską i Koszalińską.
  • Piłsudskiego – trasa obsługująca dojazd z Rataj do centrum.

Zapowiedziane zostały również prace nad dokumentacją nowej trasy rowerowej wzdłuż ul. Przybyszewskiego.

 

Wesprzyj nas!

Jako Stowarzyszenie Rowerowy Poznań zabiegamy o budowę nowych tras, monitorujemy postępy, opiniujemy dokumentację, pilnujemy placów budowy, a po oddaniu nowych inwestycji nagłaśniamy nowe możliwości. Wszystko to wymaga dużo pracy.

Lubisz nasze inicjatywy? Chcesz, aby Poznań był przyjazny dla mieszkańców wybierających rower jako środek transportu? Wesprzyj nasze działania!

Jak możesz to zrobić?

  • Przekazanie 1,5% podatku na OPP. Nasz KRS to: 0000100596.
  • Wpłacenie darowizny na konto bankowe: 47 1940 1076 3038 5212 0000 0000.
  • Postawienie nam kawy. Jesteśmy na BuyCoffee.To.

Podziel się ze znajomymi tworzonymi przez nas treściami i wpadnij na nasze wydarzenia. Porozmawiajmy i zmieniajmy Poznań razem!