Koniec z prowadzeniem roweru po chodniku na ul. Kościuszki przy Starym Browarze! Uzupełnienie Rowerowej Obwodnicy Centrum, wytyczenie pasów rowerowych na moście Królowej Jadwigi z możliwością dojazdu do ul. Łąkowej oraz jak najszybsze zakończenie inwestycji związanych z budową nowych dróg dla rowerów – to główne założenia usprawnień dla rowerzystów w związku z minimalizacją negatywnych skutków pandemii koronawirusa. Zapraszamy do zapoznania się planem działań składających się na rowerową część Poznańskiego Pakietu dla Mobilności!
W czwartek 14 maja 2020 wiceprezydent Mariusz Wiśniewski z zespołem urzędników przedstawili “Pakiet dla mobilności”, na który składają się zadania poprawiające sprawność i komfort poruszania się transportu publicznego, pieszych i rowerzystów w Poznaniu. Opisany przez nas „Poznański pakiet rowerowy COVID-19” to element większego zbioru zadań zaplanowanych przez zespół Miejskiego Inżyniera Ruchu, Zarząd Dróg Miejskich oraz Zarząd Transportu Miejskiego.
Rowerowa Obwodnica Centrum
Zmiana, która najbardziej ucieszy rowerzystów, to uzupełnienie dwóch brakujących odcinków Rowerowej Obwodnicy Centrum!
Pierwsza – wręcz legendarna – to likwidacja tabliczki “Rowerzysto przeprowadź rower 70 m” obok Starego Browaru i wytyczenie drogi dla rowerów w miejscu jednego z pasów ruchu na ul. Kościuszki.
Druga zmiana także dotyczy ul. Kościuszki, gdzie na jednokierunkowym odcinku od ul. Ratajczaka do ul. Św. Marcin zostanie wytyczony kontrapas rowerowy.
Rowerowa Obwodnica Centrum to jedna z najważniejszych tras rowerowych z Programu Rowerowego Miasta Poznania, do której podłączone są wszystkie Trasy Główne z poszczególnych dzielnic. Rozbudowa obwodnicy o kolejne brakujące odcinki skróci czas i dystans potrzebny w dotarciu do celu, a także pozwoli pieszym zachować większy dystans na chodnikach.
Pasy rowerowe na moście i ulicy Królowej Jadwigi
W związku z planowanym na czerwiec rozpoczęciem przebudowy ronda Rataje i sąsiadujących ulic, Miasto Poznań zaplanowało tymczasową organizację ruchu, która przede wszystkim będzie oparta o wyznaczenie buspasów. Przy tej okazji na moście Królowej Jadwigi powstaną wydzielone pasy rowerowe, a także zapewniona zostanie ciągłość ruchu rowerowego wzdłuż ul. Królowej Jadwigi do wysokości ul. Łąkowej.
Po przebudowie ronda Rataje pojawią się nowe drogi dla rowerów na wschód od mostu Królowej Jadwigi. Liczymy na to, że po zakończeniu przebudowy utrzymanie dojazdu dla rowerzystów z Rataj do centrum będzie traktowane priorytetowo.
Priorytet w realizacji budowy dróg dla rowerów na Grunwaldzie i Wildzie
Podczas konferencji zapowiedziano priorytetowe potraktowanie powstających właśnie dróg dla rowerów na Grunwaldzie i Wildzie, co można rozumieć jako umożliwienie przejazdu nowymi trasami, gdy tylko to będzie możliwe.
Do końca sierpnia 2020 ma być udostępniona droga rowerowa wzdłuż ul. Grunwaldzkiej (odc. Słoneczna – Jugosłowiańska). Dzięki temu rowerzyści będą mieli do dyspozycji ponad 3-kilometrową drogę wzdłuż ul. Grunwaldzkiej do centrum.
Natomiast do końca 2020 roku zostanie zakończona trwająca budowa drogi rowerowej na ul. Dolna Wilda (odc. Żelazka – Półwiejska).
Dalsze usprawnienia ruchu rowerowego na Starym Mieście
W zachodniej części Starego Miasta pojawi kontrapas na ul. Taylora. W ten sposób powstanie nowa trasa rowerowa po ulicach z uspokojonym ruchem, umożliwiająca dojazd z Łazarza i Wildy do centrum, po ul. Towarowej, Składowej i Taylora. Trasa ułatwi też dojazd z centrum do dworca PKP/PKS.
W najbliższych tygodniach przejazd rowerem przez Stare Miasto ułatwi też dopuszczenie jazdy rowerem po powstającym buspasie na ul. Garbary na odcinku od ul. Małe Garbary do ul. Długiej. Dotychczas ulica była mało przyjazna rowerzystom – pełniła funkcję tranzytową i brakowało uspokojenia ruchu.
Warto także zwrócić uwagę na propozycje dla pieszych, które zostały zawarte w “Poznańskim Pakiecie dla Mobilności”. Większy komfort przemieszczania się zapowiedziano na Młyńskiej (Nowowiejskiego – Solna), Krakowskiej, Łąkowej, Kwiatowej i Karmelickiej. A na uliczkach wewnątrz kwartału: Małe Garbary – Garbary – Zielona – Lewandowskiej – Aleje Marcinkowskiego planuje się wdrożenie strefy zamieszkania. – Z perspektywy rowerzystów oznacza to uspokojenie ruchu oraz pojawienie się nowych ulic z kontraruchem rowerowym.
Ułatwienia dla rowerzystów na Jeżycach i Łazarzu
Na Jeżycach powstanie brakujący odcinek kontraruchu rowerowego na ul. Sienkiewicza, dzięki czemu rowerzyści jadący od strony ronda Kaponiera i Mostu Teatralnego, a następnie ulicą Mickiewicza, szybciej dotrą do swoich domów.
Ponadto potwierdzono priorytet dla niezwłocznego wdrożenia rowerowych zmian na ul. Poznańskiej i Jeżyckiej (kontrapasy i kontraruchy).
Mieszkańcy Łazarza będą mogli z kolei korzystać z pasów rowerowych na ul. Głogowskiej (odc. Stablewskiego – Berwińskiego) oraz kontraruchów i kontrapasów na jednokierunkowych ulicach wprowadzanych wraz ze Strefą Płatnego Parkowania. Niestety pasy rowerowe na Głogowskiej zakończą się przy Berwińskiego – brak będzie kontynuacji w stronę centrum. Łazarz pozostaje największą poznańską dzielnicą odciętą od rowerowego połączenia z centrum.
Buspasy z dopuszczeniem ruchu rowerowego
W związku z rozpoczęciem budowy linii tramwajowej na Naramowice, udogodnieniem dla rowerzystów będzie możliwość poruszania się na większości nowo wyznaczonych buspasach – dotyczy to ulic na Winogradach, Naramowicach i Piątkowie.
Dodatkowe materiały graficzne
Schemat zmian na ul. Kościuszki przy Starym Browarze:
Schemat zmian na ul. Krakowskiej (grafika przygotowana przez Miasto Poznań):
Schemat zmian na moście Królowej Jadwigi (grafika przygotowana przez Miasto Poznań):
Schemat zmian na ul. Królowej Jadwigi, odcinek Strzelecka-Łąkowa (grafika przygotowana przez Miasto Poznań):
Schemat zmian na ul. Taylora:
Schemat zmian na ul. Jeżyckiej:
Schemat zmian na ul. Poznańskiej (grafika przygotowana przez Miasto Poznań):
Schemat zmian na ul. Sienkiewicza (grafika przygotowana przez Miasto Poznań):
Schemat zmian na ul. Głogowskiej (grafika przygotowana przez Miasto Poznań):