Czy w 2018 r. można wydać z publicznych pieniędzy ponad milion złotych na remont przejścia podziemnego i nie zadbać o elementarne potrzeby osób starszych, mieszkańców poruszających się na wózkach lub rowerzystów? Okazuje się, że tak. Poznańskie Inwestycje Miejskie poinformowały 31 lipca 2018 r. o ogłoszeniu przetargu na remont przejścia podziemnego pod ul. Krzywoustego, w ciągu ul. Milczańskiej.
I. Wstęp
Pierwotnie projekt zakładał budowę rampy, którą mogłyby wygodnie zjechać na dół osoby na wózkach inwalidzkich i rowerzyści. Nieoczekiwanie inwestycję przesunięto z 2019 r. na 2018 r. i usunięto z niej rampę. W rezultacie przejście pomiędzy osiedlami będzie dostępne tylko dla “silnych i sprawnych”, a trasa rowerowa wzdłuż Estakady Katowickiej będzie prowadzić “donikąd” – zakończy się z jednej strony na skarpie, a z dwóch innych stron – na schodach. Nie będzie też połączona z planowanymi trasami rowerowymi wzdłuż ul. Bobrzańskiej i Wiatracznej.
Apelujemy do władz miasta o wstrzymanie przetargu i realizację projektu uwzględniającego potrzeby osób starszych, osób z niepełnosprawnościami i mieszkańców poruszających się na rowerze. Utrwalanie w XXI w. rozwiązań, które wykluczają duże grono mieszkańców, nie powinno mieć miejsca.
II. Główne problemy:
- remont tunelu nie poprawi sytuacji osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami dziecięcymi,
- z projektu usunięto pochylnię dla rowerzystów i wózków,
- nawet nie próbuje udawać się, że remont poprawi sytuację osób starszych – brak windy, rezygnacja z budowy rampy
- zakończona w zeszłym roku wielomilionowa przebudowa Estakady Katowickiej zawiera drogę rowerową, która kończy się na skarpie i schodach przejścia podziemnego – kolejna droga “donikąd”
III. Planowany efekt końcowy:
- odświeżenie wyglądu tunelu, bez poprawy sytuacji osób z niepełnosprawnościami, na wózkach inwalidzkich, osób starszych, rowerzystów;
- brak poprawy użyteczności konstrukcji dla mieszkańców Osiedla Lech i Starego Żegrza, których oddziela wielopasmowa ul. Krzywoustego,
- utrata szansy na szybką trasę rowerową w kierunku Ronda Rataje.
IV. Dokumentacja
Projekt z 2017 (z rampą i połączeniem z ul. Wiatraczną):
Projekt z 2018 (usunięto rampę):
Zdjęcie stanu obecnego i wizualizacja PIM:
V. Podsumowanie
- PIM ogłosił przetarg na długo oczekiwaną modernizację tunelu w ciągu ul. Milczańskiej (pod ul. Krzywoustego – połączenie Osiedla Lecha i Starego Żegrza), która okazuję się być zwykłym liftingiem.
- Link do przetargu: http://www.pozim.pl/zamowienia-publiczne/wszczete/remont-przejscia-podziemnego-milczanska-pod-ul-b-krzywoustego-wraz-ze (link do dokumentacji: http://pozim.pl/sites/default/files/zp/Zal_2-3_PW_PR_PRO_STWIORB%20Milcza%C5%84ska%20do%20przetargu.zip – ok. 100 MB)
- Lokalizacja Google Maps: https://goo.gl/maps/LS9SE93dGQM2
- Planowane środki w budżecie (WPF): 1,3 mln zł (sesja rady miasta: przesunięcie realizacji z 2019 na 2018 roku i zmiana zakresu inwestycji: http://bip.poznan.pl/bip/sesje/lxiii-zwyczajna,74095/) — wcześniej w dokumentach budżetowych pojawiała się suma 4 mln zł.
- Zakres planowanego remontu (dokumentacja przetargu):
- Rampa dla rowerzystów i osób niepełnosprawnych została zastąpiona “szyną rowerową” przyczepioną do schodów – brak wygodnego przejazdu, brak dbałości o możliwość skorzystania z przejścia przez osoby z niepełnosprawnościami, osoby starsze, słabszych rowerzystów, rowerzystów z przyczepkami dziecięcymi, rowerów cargo.
- W zeszłym roku zakończono budowę ciągu pieszo-rowerowego w ramach remontu Estakady Katowickiej, która swój początek ma za Rondem Rataje i nagle się urywa – kończy się przy schodach do przejścia podziemnego. W tym miejscu znajdują się wyłącznie schody i rowerzysta jest zmuszony zejść z roweru, co nie powinno mieć miejsca przy wydawaniu milionowych kwot na modernizację obiektu.