Po wielu latach oczekiwania, poznańscy rowerzyści doczekali się szybkiej i legalnej trasy z centrum miasta w kierunku Rataj, dzięki dopuszczeniu ruchu rowerowego na części ul. Strzeleckiej i możliwości jazdy ulicą Zieloną. Dotychczas aby dojechać zgodnie z przepisami z okolic Placu Wolności do Mostu św. Rocha, należało jechać dookoła przez Stary Rynek i ulicę Mostową lub Półwiejską i Krakowską.
Dopuszczenie ruchu rowerowego po torowisku na ulicy Strzeleckiej było obiecane rowerzystom już wiele lat temu, niestety jego realizacja była ciągle przekładana. Następnie z powodu rozpoczęcia remontu ul. Św. Marcin i wprowadzeniu ruchu wahadłowego tramwajów na ulicy Strzeleckiej, realizacji pomysłu nie była możliwa. Warto przy tym zwrócić uwagę, że w tym czasie wielu rowerzystów wybierało wariant najprostszy, czyli jazdę wzdłuż ulicy Podgórnej – niestety z powodu błędów z przeszłości związanych z budową trasy tramwajowej, jazda rowerem nigdy nie była tam legalna i niejednokrotnie wywoływało to konflikty z pieszymi i groziło otrzymaniem mandatu.
Dlatego po przywróceniu ruchu tramwajowego w centrum miasta we wrześniu 2018, Stowarzyszenie Rowerowy Poznań, upomniało się o wprowadzenie obiecanej zmiany w organizacji ruchu. Mimo niechęci Miejskiego Inżyniera Ruchu i poznańskiej policji do wdrożenia bardzo ważnej zmiany z punktu widzenia ruchu rowerowego, ostatecznie o wprowadzeniu nowej organizacji ruchu zdecydował wiceprezydent Maciej Wudarski.Chociaż dopuszczenie ruchu po torowisku wyłącznie dla rowerzystów nie jest nowością – od zeszłego roku podobne rozwiązanie cieszy się ogromnym powodzeniem na ulicy Zwierzynieckiej – to warto na spokojnie zapoznać się z każdą nową sytuacją drogową. W tym celu przygotowaliśmy schemat organizacji ruchu dla rowerzystów, którzy chcą jechać z Placu Wiosny Ludów, a następnie ulicami Strzelecką i Zieloną w kierunku Placu Bernardyńskiego i Mostu św. Rocha.
W nowej organizacji ruchu szczególnie warto zwrócić uwagę na sierżanty rowerowe (znak drogowy P-27), które podpowiadają aby jechać środkiem pomiędzy szynami, a także przestrzegać linii warunkowego zatrzymania podczas manewru skrętu w lewo ze Strzeleckiej w Zieloną (w sytuacji gdy z naprzeciwko nadjeżdża tramwaj i inne pojazdy).
Projekt Miejska Akademia Rowerowa finansowany ze środków Urzędu Miasta Poznania