Latarnik dot. bezpieczeństwa ruchu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem niechronionych uczestników ruchu
Stowarzyszenie Rowerowy Poznań zwraca się do Państwa z prośbą o odpowiedzi na poniższe pytanie. Kierujemy je do wszystkich kandydatów do Sejmu w okręgu nr 39 z prośbą o indywidualną odpowiedź. Odpowiedzi zostaną zebrane i opublikowane na stronie internetowej Stowarzyszenia www.rowerowypoznan.pl oraz w mediach społecznościowych.
Które postulaty Pan/Pani popiera i w jakim stopniu?
- Ustanowienie specjalnego budżetu do dyspozycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przeznaczonego na budowę chodników i dróg rowerowych przy drogach zarządzanych przez GDDKiA. Jeśli tak, to jaką kwotę Pani/Pan by postulował/a.
Komentarz: Obecnie pojedyncze województwa prowadzą programy budowy infrastruktury rowerowej w szerszej skali. Poziom ogólnopolski pozwalałby proporcjonalnie alokować środki i przyspieszyć zmiany w pozostałych województwach.
- Przywrócenie strażom gminnym (miejskim) prawa do ustawiania i obsługi stacjonarnych fotoradarów.
Komentarz: Polska znajduje się w ścisłej czołówce krajów z największą ilością wypadków śmiertelnych na drogach w przeliczeniu na liczbę mieszkańców. Jedną z form kontroli prawa są fotoradary, które realnie wpływają na poprawę bezpieczeństwa.
- Wprowadzenie jednoznacznego pierwszeństwa dla pieszych nie tylko będących na przejściu dla pieszych, ale także dla tych sygnalizujących zamiar wejścia na nie.
Komentarz: Obecne interpretacje przepisów skutkują gigantycznymi statystykami zabójstw pieszych na przejściach w Polsce, w przeciwieństwie do krajów, gdzie piesi na przejściach są bezpieczni i większej mierze chronieni przez prawo. Pieszymi są dzieci, osoby schorowane, starsze czy z niepełnosprawnościami. Na przejściach powinny się one czuć bezpiecznie, a pełna odpowiedzialność powinna spoczywać na dysponujących pełnym oglądem sytuacji kierowcach.
- Wprowadzenie ZRiD (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) dla dróg rowerowych, bez realizacji dróg publicznych.
Komentarz: Obecnie drogi rowerowe nie mogą być realizowane samodzielnie, co ogranicza możliwości realizacji ważnych inwestycji rowerowych. Uproszczony tryb (ZRiD) dotyczy jedynie inwestycji z uwzględnieniem ruchu samochodowego.
- Utrzymanie zakazu możliwości poruszania się hulajnogami elektrycznymi po drogach rowerowych.
Komentarz: Hulajnogi elektryczne w obecnej formie stanowią zagrożenie zarówno dla otoczenia, jak i samych użytkowników. Wysoko położony środek ciężkości i małe kółka oznaczają duże ryzyko wywrócenia. Jedynym bezpiecznym wyjściem jest redukcja maksymalnej prędkości tego typu pojazdów do prędkości maksymalnej ok. 10-15 km/h, co pozwoli wówczas traktować ich użytkowników dalej jako pieszych.
- Wprowadzeniem dopłat do zakupu rowerów elektrycznych
Komentarz: W obecnej chwili planowane dopłaty dotyczą jedynie osób fizycznych (które nie prowadzą działalności gospodarczej) kupujących samochód. Takie rozwiązania pojawiły się w innych krajach i były szeroko krytykowane ze względu na wspieranie tylko jednej grupy użytkowników pojazdów, wysokie koszty i nie wspieranie mobilności wśród obywateli.
Prosimy o wysłanie odpowiedzi do godziny 07.10.2019r. na adres: kontakt@rowerowypoznan.pl
W razie pytań prosimy o wysyłanie ich na ww. adres mailowy lub kierowanie ich telefonicznie
Powyższe pytanie zostały skierowane do komitetów:
- Lista numer 1 – KOMITET WYBORCZY POLSKIE STRONNICTWO LUDOWE
- Lista numer 2 – KOMITET WYBORCZY PRAWO I SPRAWIEDLIWOŚĆ
- Lista numer 3 – KOMITET WYBORCZY SOJUSZ LEWICY DEMOKRATYCZNEJ
- Lista numer 4 – KOMITET WYBORCZY KONFEDERACJA WOLNOŚĆ I NIEPODLEGŁOŚĆ
- Lista numer 5 – KOALICYJNY KOMITET WYBORCZY KOALICJA OBYWATELSKA PO .N IPL ZIELONI