TOP12 inwestycji rowerowych w Poznaniu – podsumowanie 2020 roku

Prawie 30km – tyle liczą udogodnienia dla ruchu rowerowego zrealizowane w 2020. Mieszkanki i mieszkańcy naszego miasta doczekali się budowy niezwykle ważnych dróg rowerowych zaplanowanych w Programie Rowerowym. Dzięki nim łatwiej dojechać na rowerze z Wildy i Grunwaldu do centrum. Miniony rok przejdzie też do historii z powodu likwidacji  znaku “Rowerzysto przeprowadź rower 70 metrów” pod Starym Browarem. 2020 to był bardzo dobry rok dla rozwoju ruchu rowerowego!

Zapraszamy do przeczytania podsumowania Rowerowego Poznania oraz obejrzenia wideo “TOP12 inwestycji rowerowych w Poznaniu”:

Rok 2020 to przede wszystkim okres nadrabiania zaległości związanych z realizacją tras z Programu Rowerowego Miasta Poznania. Na początku roku wystartowała budowa nowych odcinków tras rowerowych na ul. Grunwaldzkiej oraz ul. Dolna Wilda. Następnie ruszyła budowa tramwaju na Naramowice oraz przebudowa ronda Rataje wraz sąsiadującymi ulicami – w obu tych inwestycjach uwzględniono realizację tras Programu Rowerowego.

Nieoczekiwanie na początku 2020 roku wybuchła pandemia Covid-19, która wpłynęła na wzrost znaczenia transportu rowerowego. W nowych realiach konieczności zachowania większego dystansu społecznego, rower stał się sposobem na bezpiecznie poruszanie się po mieście. Poznań jako jedno z nielicznych miast w Polsce wzorowo zareagował na konieczność wyznaczania nowych tras rowerowych oraz przyspieszania realizacji inwestycji. W ten sposób dołączyliśmy do grona wielu europejskich miast, takich jak Paryż, Berlin, Wiedeń czy Mediolan, które wprowadziły szereg ułatwień dla mieszkańców poruszających się na rowerach.

Ostatnie 12 miesięcy to także drobniejsze inwestycje związane z realizacją projektów z Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego. Pojawiły się usprawnienia związane z wyznaczaniem kontraruchów na osiedlowych ulicach.

TOP12 inwestycji rowerowych 2020 w Poznaniu

Spośród wielu inwestycji rowerowych zrealizowanych w 2020 w Poznaniu wytypowaliśmy TOP12, czyli najważniejsze, najciekawsze i najpopularniejsze udogodnienia dla mieszkańców i mieszkanek poruszających się na rowerach. W zestawieniu znalazły się tylko te inwestycje, które zostały ukończone w 2020 r.

Miejsce nr 12: Droga dla rowerów na ul. Marcelińskiej

Zaledwie 100-metrowy odcinek drogi dla rowerów scalił infrastrukturę rowerową przy skrzyżowaniu ulic Bułgarskiej/Marcelińskiej z ul. Rycerską, na której obowiązuje kontraruch rowerowy. W ten sposób mieszkańcy Grunwaldu i Ławicy mogą szybciej dotrzeć do Rowerowej Trasy Grunwaldzkiej. Inwestycja została zrealizowana dzięki głosom mieszkańców Grunwaldu w Poznańskim Budżecie Obywatelskim.

Miejsce nr 11: Remont trasy rowerowej wzdłuż PST

Wyremontowano około 1,2 km ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Szeligowskiego i Mieszka I, czyli trasy będącej elementem Programu Rowerowego Miasta Poznania. Równy asfalt zastąpił starą, krzywą, betonową kostkę. Była to kontynuacja działań z poprzedniego roku, a została zrealizowana dzięki ponownemu poparciu projektu w Poznańskim Budżecie Obywatelskim. Inwestycja cieszy się dużym zainteresowaniem wśród mieszkańców Piątkowa.

Miejsce nr 10: Droga rowerowa na ul. Unii Lubelskiej

W ramach budowy trasy tramwajowej na ul. Unii Lubelskiej powstała kompletna sieć dróg rowerowych od ronda Żegrze do ul. Obodrzyckiej. Na pętli tramwajowo-autobusowej wybudowano zadaszony parking dla rowerów, aby umożliwić przesiadki w systemie Bike&Ride.

 

Miejsce nr 9: Pasy rowerowe na ul. Głogowskiej

Dzięki dostosowaniu pasów ruchu na ul. Głogowskiej do wymaganej szerokości, udało się też poprawić bezpieczeństwo ruchu rowerowego.  Wyznaczono po obu stronach jezdni pasy rowerowe. W 2020 zmiany objęły odcinek od ul. Stablewskiego do ul. Berwińskiego, co ułatwia poruszanie się w obrębie Łazarza. Niestety – brak kontynuacji w stronę Centrum sprawia, że Łazarz pozostaje największym poznańskim osiedlem ociętym od rowerowego połączenia  z centrum. 

Miejsce nr 8: Buspas z dopuszczonym ruchem rowerowym na ul. Garbary

W ramach poprawy punktualności komunikacji autobusowej na ul. Garbary wyznaczono buspas, na którym przy okazji dopuszczono także ruch rowerowy. Dzięki tej zmianie poruszanie się z północy na południe Starego Miasta jest płynniejsze i bezpieczniejsze.

 

 

Miejsce nr 7: Metamorfoza ul. Jeżyckiej i Poznańskiej

Dzięki poprawie bezpieczeństwa pieszych na ul. Jeżyckiej wyznaczono kontrapas rowerowy, a na ul. Poznańskiej kontraruch rowerowy. W ten sposób mieszkańcy północnych Jeżyc oraz Sołacza mogą łatwiej i szybciej dotrzeć w okolice ronda Kaponiera.

 

 

Miejsce nr 6: Remont na ul. Hetmańskiej

W 2020 roku kolejne odcinki drogi dla rowerów na ul. Hetmańskiej, która jest jedną z tras Programu Rowerowego, zyskały asfaltową nawierzchnię w miejsce kostki betonowej. Wybudowano także łącznik z Drogą Dębińską i Wartostradą. Większość inwestycji została zrealizowana dzięki środkom z Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego.

 

Miejsce nr 5: Trasa rowerowa w Parku Wodziczki

Dotychczas zniszczona aleja po północnej stronie parku Wodziczki zyskała nową nawierzchnię. Jest to jeden z kluczowych odcinków trasy Programu Rowerowego, której celem jest połączenie Strzeszyna i Sołacza z centrum.

 

 

Miejsce nr 4: Rozbudowa Wartostrady

Na Wartostradzie w 2020 roku prowadzono szereg działań inwestycyjnych. Najważniejsze z nich to budowa nowych odcinków: bardzo wyczekiwanego łącznika od Mostu Chrobrego do ul. Estkowskiego, a także trasy wzdłuż Cybiny, która pozwala ominąć Bramę Poznania. Wybudowano także oświetlenie i monitoring na Wartostradzie wzdłuż ul. Hlonda oraz na odcinku wzdłuż ul. Szelągowskiej.

 

Miejsce nr 3: Droga dla rowerów na Dolnej Wildzie

Mieszkańcy Wildy i Dębca w końcu zyskali połączenie z centrum miasta. Wybudowano brakujący odcinek drogi dla rowerów na ul. Dolna Wilda (od ul. Św. Jerzego) i dalej na ul. Górna Wilda oraz Półwiejskiej. Jest to jedna z ważniejszych tras Programu Rowerowego, która docelowo umożliwi dojazd do granicy miasta z Luboniem. Czekamy jeszcze na start budowy brakującego odcinka przy siedzibie Aquanetu.

 

Miejsce nr 2: Rowerowa Trasa Grunwaldzka – 2. etap

Najważniejsza trasa w zachodniej części Poznania została wydłużona – droga dla rowerów na ul. Grunwaldzkiej powstała na odcinku od ul. Słonecznej do ul. Bułgarskiej. Wg analiz Programu Rowerowego, po zrealizowaniu ostatniego etapu w kierunku Junikowa, będzie to najruchliwsza trasa rowerowa w Poznaniu.

 

Miejsce nr 1: Rowerowa Obwodnica Centrum

Rok 2020 przeszedł do historii z powodu likwidacji największego rowerowego absurdu w Poznaniu, jakim była tabliczka “Rowerzysto przeprowadź rower 70 metrów” na ul. Kościuszki pod Starym Browarem. Udało się także wyznaczyć drogę dla rowerów na ul. Krakowskiej poprzez odseparowanie od jezdni dotychczasowego pasa rowerowego. Wdrożono też kontrapas rowerowy na ul. Kościuszki na odcinku od ul. Ratajczaka do ul. Św. Marcin. Wszystkie te zmiany tworzą kolejne części Rowerowej Obwodnicy Centrum, która jest kluczowym elementem scalającym trasy Programu Rowerowego. Trasy rowerowe prowadzące ze wszystkich stron Poznania do centrum będą podłączone właśnie do tej obwodnicy. 

Statystyki inwestycji rowerowych 2020

W roku 2020 w Poznaniu oddano do użytku w sumie 7,6 km nowych dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych. Najwięcej z tego przypada na 2. etap Rowerowej Trasy Grunwaldzkiej, gdzie przybyło około 2,4 km nowej infrastruktury rowerowej.

Warto także wyróżnić remonty infrastruktury rowerowej, które są bardzo dobrze postrzegane przez mieszkańców Poznania poruszających się na rowerach. W 2020 roku ponad 2,8 km tras rowerowych zyskało nową i równą nawierzchnię asfaltową, która najczęściej zastąpiła krzywą i nierówną kostkę betonową.

W zeszłym roku na 56 poznańskich ulicach pojawiły się kontraruchy, kontrapasay lub pasy rowerowe. Proste zmiany związane z wprowadzeniem organizacji ruchu, czyli ustawieniem nowego oznakowania drogowego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu, dotyczyły ulic o łącznej długości 14,4 km. Najwięcej z tych zmian zostało zainicjowanych w ramach “Pakietu dla mobilności”, który zrealizowano w związku z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, a także przy okazji poprawiania bezpieczeństwa ruchu pieszego i wdrażania strefy płatnego parkowania na Wildzie i Łazarzu.

Podsumowanie 2020 roku w liczbach może robić wrażenie – w sumie inwestycje zrealizowano na łącznej długości blisko 30 km. Tak wielu inwestycji rowerowych w Poznaniu jeszcze nie było! To nie tylko efekt skumulowania odkładanych we wcześniejszych latach inwestycji, ale też dobrych decyzji zwiazanych z Pakietem dla Mobilności.

Obecnie Poznań jest  jednym z polskich liderów przemyślanych, rowerowych zmian. Jeśli chcemy osiągnąć cele zakładane w strategicznych dokumentach dotyczących mobilności, to takie tempo nie powinno dziwić i musi być utrzymane w kolejnych latach.

Rowerowe inwestycje 2020 w Poznaniu

W poniższej tabeli przedstawiamy pełny spis ponad 80 zadań rowerowych w Poznaniu, które zrealizowano w 2020 roku. Są one różnej wielkości – począwszy od drobnych zmian w organizacji ruchu (wdrażanie kontraruchów), a skończywszy na budowie nowych dróg dla rowerów. 

Ulica/Nazwa Typ Długość (metry) Realizacja
1 Rowerowa Trasa Grunwaldzka – 2. etap droga dla rowerów 2396 budowa
2 Dolna Wilda, Górna Wilda i Półwiejska droga dla rowerów 1224 budowa
3 Kościuszki – Stary Browar droga dla rowerów 95 organizacja ruchu
4 Kościuszki (Ratajczaka – Św. Marcin) pas rowerowy (kontrapas) 557 organizacja ruchu
5 Taylora kontraruch 150 organizacja ruchu
6 Łąkowa kontraruch 318 organizacja ruchu
7 Kwiatowa (Łąkowa-Rybaki) kontraruch 97 organizacja ruchu
8 Kwiatowa (Rybaki-Półwiejska) kontraruch 79 organizacja ruchu
9 Garbary (Małe Garbary-Długa) buspas z dopuszczeniem ruchu rowerowego 737 organizacja ruchu
10 Garbary (dworzec Garbary-Grochowe Łąki) buspas z dopuszczeniem ruchu rowerowego 394 organizacja ruchu
11 Garbary (Szyperska-dworzec Garbary) pas rowerowy 419 organizacja ruchu
12 Sienkiewicza kontraruch 164 organizacja ruchu
13 Jeżycka pas rowerowy (kontrapas) 613 organizacja ruchu
14 Poznańska kontraruch 607 organizacja ruchu
15 Głogowska pas rowerowy 1461 organizacja ruchu
16 Młyńska kontraruch 308 organizacja ruchu
17 Bydgoska pas rowerowy (kontrapas) 129 organizacja ruchu
18 Filipińska kontraruch 173 organizacja ruchu
19 Cybińska kontraruch 120 organizacja ruchu
20 Ostrówek dopuszczony ruch rowerowy (znak B-1) 152 organizacja ruchu
21 Brzechwy (Szeherezady-Makuszyńskiego) ciąg pieszo-rowerowy 276 budowa
22 Marcelińśka (Rycerska-Bułgarska) droga dla rowerów 94 budowa
23 Milczańska (Breńska-wiatrak) droga dla rowerów 113 budowa
24 Wartostrada (Brama Poznania) droga dla rowerów 403 budowa
25 Wartostrada (Most Chrobrego-Estkowskiego) droga dla rowerów 154 budowa
26 Unii Lubelskiej droga dla rowerów 2347 budowa
27 Dąbrowskiego droga dla rowerów 36 budowa
28 Kórnicka (Grobla-Jana Pawła II) ciąg pieszo-rowerowy 741 organizacja ruchu
29 Św. Michała (Park&Ride) droga dla rowerów 48 budowa
30 Gdyńska droga dla rowerów 270 budowa
31 Ostrów Tumski kontraruch 430 organizacja ruchu
32 Krakowska droga dla rowerów 398 organizacja ruchu
33 Dąbrowskiego (Radosna-Polska) kontraruch 244 remont
34 Park Wodziczki ciąg pieszo-rowerowy 870 remont
35 Szeligowskiego-Mieszka I ciąg pieszo-rowerowy 1192 remont
36 Hetmańska (stacja paliw-Saperska) droga dla rowerów 340 remont
37 Hetmańska (stacja paliw-wiadukt kolejowy) droga dla rowerów 190 remont
38 Hetmańska (łącznik z Drogą Dębińską) droga dla rowerów 125 budowa
39 Droga Dębińska (pod wiaduktem Hetmaska) droga dla rowerów 80 budowa
40 Rawicka kontraruch 465 organizacja ruchu
41 Stęszewska kontraruch 125 organizacja ruchu
42 Kościańska kontraruch 100 organizacja ruchu
43 wiadukt PST “Szymanowskiego” buspas z dopuszczeniem ruchu rowerowego 140 organizacja ruchu
44 Partyzancka kontraruch 185 organizacja ruchu
45 Tokarska kontraruch 290 organizacja ruchu
46 Lipowa kontraruch 188 organizacja ruchu
47 gruntowa przy Czwartaków kontraruch 65 organizacja ruchu
48 Drobnika pas rowerowy (kontrapas) 265 organizacja ruchu
49 Przybyszewskiego buspas z dopuszczeniem ruchu rowerowego 495 organizacja ruchu
50 Słowiańska buspas z dopuszczeniem ruchu rowerowego 470 organizacja ruchu
51 Murawa buspas z dopuszczeniem ruchu rowerowego 750 organizacja ruchu
52 Serbska buspas z dopuszczeniem ruchu rowerowego 360 organizacja ruchu
53 Czereśniowa kontraruch 240 organizacja ruchu
54 Sieradzka kontraruch 175 organizacja ruchu
55 Sobotecka kontraruch 280 organizacja ruchu
56 Świebodzińska kontraruch 180 organizacja ruchu
57 Gostyńska kontraruch 211 organizacja ruchu
58 Kościańska kontraruch 100 organizacja ruchu
59 Stęszewska (odcinek Rawicka – Bojanowska) kontraruch 130 organizacja ruchu
60 Janosika kontraruch 90 organizacja ruchu
61 Jaskinowa kontraruch 100 organizacja ruchu
62 Krobska kontraruch 133 organizacja ruchu
63 Ostrobramska kontraruch 210 organizacja ruchu
64 Plac Zbawiciela kontraruch 85 organizacja ruchu
65 Perzycka kontraruch 240 organizacja ruchu
66 Sławińska kontraruch 100 organizacja ruchu
67 Jałowcowa kontraruch 680 organizacja ruchu
68 Laudeńska kontraruch 117 organizacja ruchu
69 Osiekrki kontraruch 117 organizacja ruchu
70 Oleśnicka kontraruch 350 organizacja ruchu
71 Grunwaldzka (Wojskowa-Ułańska) kontraruch 222 organizacja ruchu
72 Krzyżowa kontraruch 290 organizacja ruchu
73 Św. Jerzego kontraruch 315 organizacja ruchu
74 Wierzbięcice kontraruch 265 organizacja ruchu
75 Powstańcza kontraruch 260 organizacja ruchu
76 Jarochowskiego kontraruch 560 organizacja ruchu
77 Sczanieckiej kontraruch 120 organizacja ruchu
78 Potworowskiego (Głogowska-Kasprzaka) pas rowerowy (kontrapas) 105 organizacja ruchu
79 Morawskiego (Jarochowskiego-Bogusławskiego) kontraruch 100 organizacja ruchu
80 Limanowskiego (Drużbackiej-Jarochowskiego) kontraruch 150 organizacja ruchu
81 Stablewskiego (Jarochowskiego-Kasprzaka) kontraruch 195 organizacja ruchu
82 Żupańskiego kontraruch 180 organizacja ruchu
83 Poplińskich kontraruch 185 organizacja ruchu
84 Różana kontraruch 355 organizacja ruchu
85 Szelągowska buspas z dopuszczeniem ruchu rowerowego 590 organizacja ruchu

 


Dodaj komentarz