Prawie 30km – tyle liczą udogodnienia dla ruchu rowerowego zrealizowane w 2020. Mieszkanki i mieszkańcy naszego miasta doczekali się budowy niezwykle ważnych dróg rowerowych zaplanowanych w Programie Rowerowym. Dzięki nim łatwiej dojechać na rowerze z Wildy i Grunwaldu do centrum. Miniony rok przejdzie też do historii z powodu likwidacji znaku “Rowerzysto przeprowadź rower 70 metrów” pod Starym Browarem. 2020 to był bardzo dobry rok dla rozwoju ruchu rowerowego!
Zapraszamy do przeczytania podsumowania Rowerowego Poznania oraz obejrzenia wideo “TOP12 inwestycji rowerowych w Poznaniu”:
Rok 2020 to przede wszystkim okres nadrabiania zaległości związanych z realizacją tras z Programu Rowerowego Miasta Poznania. Na początku roku wystartowała budowa nowych odcinków tras rowerowych na ul. Grunwaldzkiej oraz ul. Dolna Wilda. Następnie ruszyła budowa tramwaju na Naramowice oraz przebudowa ronda Rataje wraz sąsiadującymi ulicami – w obu tych inwestycjach uwzględniono realizację tras Programu Rowerowego.
Nieoczekiwanie na początku 2020 roku wybuchła pandemia Covid-19, która wpłynęła na wzrost znaczenia transportu rowerowego. W nowych realiach konieczności zachowania większego dystansu społecznego, rower stał się sposobem na bezpiecznie poruszanie się po mieście. Poznań jako jedno z nielicznych miast w Polsce wzorowo zareagował na konieczność wyznaczania nowych tras rowerowych oraz przyspieszania realizacji inwestycji. W ten sposób dołączyliśmy do grona wielu europejskich miast, takich jak Paryż, Berlin, Wiedeń czy Mediolan, które wprowadziły szereg ułatwień dla mieszkańców poruszających się na rowerach.
Ostatnie 12 miesięcy to także drobniejsze inwestycje związane z realizacją projektów z Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego. Pojawiły się usprawnienia związane z wyznaczaniem kontraruchów na osiedlowych ulicach.
TOP12 inwestycji rowerowych 2020 w Poznaniu
Spośród wielu inwestycji rowerowych zrealizowanych w 2020 w Poznaniu wytypowaliśmy TOP12, czyli najważniejsze, najciekawsze i najpopularniejsze udogodnienia dla mieszkańców i mieszkanek poruszających się na rowerach. W zestawieniu znalazły się tylko te inwestycje, które zostały ukończone w 2020 r.
Miejsce nr 12: Droga dla rowerów na ul. Marcelińskiej
Zaledwie 100-metrowy odcinek drogi dla rowerów scalił infrastrukturę rowerową przy skrzyżowaniu ulic Bułgarskiej/Marcelińskiej z ul. Rycerską, na której obowiązuje kontraruch rowerowy. W ten sposób mieszkańcy Grunwaldu i Ławicy mogą szybciej dotrzeć do Rowerowej Trasy Grunwaldzkiej. Inwestycja została zrealizowana dzięki głosom mieszkańców Grunwaldu w Poznańskim Budżecie Obywatelskim.
Miejsce nr 11: Remont trasy rowerowej wzdłuż PST
Wyremontowano około 1,2 km ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Szeligowskiego i Mieszka I, czyli trasy będącej elementem Programu Rowerowego Miasta Poznania. Równy asfalt zastąpił starą, krzywą, betonową kostkę. Była to kontynuacja działań z poprzedniego roku, a została zrealizowana dzięki ponownemu poparciu projektu w Poznańskim Budżecie Obywatelskim. Inwestycja cieszy się dużym zainteresowaniem wśród mieszkańców Piątkowa.
Miejsce nr 10: Droga rowerowa na ul. Unii Lubelskiej
W ramach budowy trasy tramwajowej na ul. Unii Lubelskiej powstała kompletna sieć dróg rowerowych od ronda Żegrze do ul. Obodrzyckiej. Na pętli tramwajowo-autobusowej wybudowano zadaszony parking dla rowerów, aby umożliwić przesiadki w systemie Bike&Ride.
Miejsce nr 9: Pasy rowerowe na ul. Głogowskiej
Dzięki dostosowaniu pasów ruchu na ul. Głogowskiej do wymaganej szerokości, udało się też poprawić bezpieczeństwo ruchu rowerowego. Wyznaczono po obu stronach jezdni pasy rowerowe. W 2020 zmiany objęły odcinek od ul. Stablewskiego do ul. Berwińskiego, co ułatwia poruszanie się w obrębie Łazarza. Niestety – brak kontynuacji w stronę Centrum sprawia, że Łazarz pozostaje największym poznańskim osiedlem ociętym od rowerowego połączenia z centrum.
Miejsce nr 8: Buspas z dopuszczonym ruchem rowerowym na ul. Garbary
W ramach poprawy punktualności komunikacji autobusowej na ul. Garbary wyznaczono buspas, na którym przy okazji dopuszczono także ruch rowerowy. Dzięki tej zmianie poruszanie się z północy na południe Starego Miasta jest płynniejsze i bezpieczniejsze.
Miejsce nr 7: Metamorfoza ul. Jeżyckiej i Poznańskiej
Dzięki poprawie bezpieczeństwa pieszych na ul. Jeżyckiej wyznaczono kontrapas rowerowy, a na ul. Poznańskiej kontraruch rowerowy. W ten sposób mieszkańcy północnych Jeżyc oraz Sołacza mogą łatwiej i szybciej dotrzeć w okolice ronda Kaponiera.
Miejsce nr 6: Remont na ul. Hetmańskiej
W 2020 roku kolejne odcinki drogi dla rowerów na ul. Hetmańskiej, która jest jedną z tras Programu Rowerowego, zyskały asfaltową nawierzchnię w miejsce kostki betonowej. Wybudowano także łącznik z Drogą Dębińską i Wartostradą. Większość inwestycji została zrealizowana dzięki środkom z Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego.
Miejsce nr 5: Trasa rowerowa w Parku Wodziczki
Dotychczas zniszczona aleja po północnej stronie parku Wodziczki zyskała nową nawierzchnię. Jest to jeden z kluczowych odcinków trasy Programu Rowerowego, której celem jest połączenie Strzeszyna i Sołacza z centrum.
Miejsce nr 4: Rozbudowa Wartostrady
Na Wartostradzie w 2020 roku prowadzono szereg działań inwestycyjnych. Najważniejsze z nich to budowa nowych odcinków: bardzo wyczekiwanego łącznika od Mostu Chrobrego do ul. Estkowskiego, a także trasy wzdłuż Cybiny, która pozwala ominąć Bramę Poznania. Wybudowano także oświetlenie i monitoring na Wartostradzie wzdłuż ul. Hlonda oraz na odcinku wzdłuż ul. Szelągowskiej.
Miejsce nr 3: Droga dla rowerów na Dolnej Wildzie
Mieszkańcy Wildy i Dębca w końcu zyskali połączenie z centrum miasta. Wybudowano brakujący odcinek drogi dla rowerów na ul. Dolna Wilda (od ul. Św. Jerzego) i dalej na ul. Górna Wilda oraz Półwiejskiej. Jest to jedna z ważniejszych tras Programu Rowerowego, która docelowo umożliwi dojazd do granicy miasta z Luboniem. Czekamy jeszcze na start budowy brakującego odcinka przy siedzibie Aquanetu.
Miejsce nr 2: Rowerowa Trasa Grunwaldzka – 2. etap
Najważniejsza trasa w zachodniej części Poznania została wydłużona – droga dla rowerów na ul. Grunwaldzkiej powstała na odcinku od ul. Słonecznej do ul. Bułgarskiej. Wg analiz Programu Rowerowego, po zrealizowaniu ostatniego etapu w kierunku Junikowa, będzie to najruchliwsza trasa rowerowa w Poznaniu.
Miejsce nr 1: Rowerowa Obwodnica Centrum
Rok 2020 przeszedł do historii z powodu likwidacji największego rowerowego absurdu w Poznaniu, jakim była tabliczka “Rowerzysto przeprowadź rower 70 metrów” na ul. Kościuszki pod Starym Browarem. Udało się także wyznaczyć drogę dla rowerów na ul. Krakowskiej poprzez odseparowanie od jezdni dotychczasowego pasa rowerowego. Wdrożono też kontrapas rowerowy na ul. Kościuszki na odcinku od ul. Ratajczaka do ul. Św. Marcin. Wszystkie te zmiany tworzą kolejne części Rowerowej Obwodnicy Centrum, która jest kluczowym elementem scalającym trasy Programu Rowerowego. Trasy rowerowe prowadzące ze wszystkich stron Poznania do centrum będą podłączone właśnie do tej obwodnicy.
Statystyki inwestycji rowerowych 2020
W roku 2020 w Poznaniu oddano do użytku w sumie 7,6 km nowych dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych. Najwięcej z tego przypada na 2. etap Rowerowej Trasy Grunwaldzkiej, gdzie przybyło około 2,4 km nowej infrastruktury rowerowej.
Warto także wyróżnić remonty infrastruktury rowerowej, które są bardzo dobrze postrzegane przez mieszkańców Poznania poruszających się na rowerach. W 2020 roku ponad 2,8 km tras rowerowych zyskało nową i równą nawierzchnię asfaltową, która najczęściej zastąpiła krzywą i nierówną kostkę betonową.
W zeszłym roku na 56 poznańskich ulicach pojawiły się kontraruchy, kontrapasay lub pasy rowerowe. Proste zmiany związane z wprowadzeniem organizacji ruchu, czyli ustawieniem nowego oznakowania drogowego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu, dotyczyły ulic o łącznej długości 14,4 km. Najwięcej z tych zmian zostało zainicjowanych w ramach “Pakietu dla mobilności”, który zrealizowano w związku z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, a także przy okazji poprawiania bezpieczeństwa ruchu pieszego i wdrażania strefy płatnego parkowania na Wildzie i Łazarzu.
Podsumowanie 2020 roku w liczbach może robić wrażenie – w sumie inwestycje zrealizowano na łącznej długości blisko 30 km. Tak wielu inwestycji rowerowych w Poznaniu jeszcze nie było! To nie tylko efekt skumulowania odkładanych we wcześniejszych latach inwestycji, ale też dobrych decyzji zwiazanych z Pakietem dla Mobilności.
Obecnie Poznań jest jednym z polskich liderów przemyślanych, rowerowych zmian. Jeśli chcemy osiągnąć cele zakładane w strategicznych dokumentach dotyczących mobilności, to takie tempo nie powinno dziwić i musi być utrzymane w kolejnych latach.
Rowerowe inwestycje 2020 w Poznaniu
W poniższej tabeli przedstawiamy pełny spis ponad 80 zadań rowerowych w Poznaniu, które zrealizowano w 2020 roku. Są one różnej wielkości – począwszy od drobnych zmian w organizacji ruchu (wdrażanie kontraruchów), a skończywszy na budowie nowych dróg dla rowerów.
Ulica/Nazwa | Typ | Długość (metry) | Realizacja | |
1 | Rowerowa Trasa Grunwaldzka – 2. etap | droga dla rowerów | 2396 | budowa |
2 | Dolna Wilda, Górna Wilda i Półwiejska | droga dla rowerów | 1224 | budowa |
3 | Kościuszki – Stary Browar | droga dla rowerów | 95 | organizacja ruchu |
4 | Kościuszki (Ratajczaka – Św. Marcin) | pas rowerowy (kontrapas) | 557 | organizacja ruchu |
5 | Taylora | kontraruch | 150 | organizacja ruchu |
6 | Łąkowa | kontraruch | 318 | organizacja ruchu |
7 | Kwiatowa (Łąkowa-Rybaki) | kontraruch | 97 | organizacja ruchu |
8 | Kwiatowa (Rybaki-Półwiejska) | kontraruch | 79 | organizacja ruchu |
9 | Garbary (Małe Garbary-Długa) | buspas z dopuszczeniem ruchu rowerowego | 737 | organizacja ruchu |
10 | Garbary (dworzec Garbary-Grochowe Łąki) | buspas z dopuszczeniem ruchu rowerowego | 394 | organizacja ruchu |
11 | Garbary (Szyperska-dworzec Garbary) | pas rowerowy | 419 | organizacja ruchu |
12 | Sienkiewicza | kontraruch | 164 | organizacja ruchu |
13 | Jeżycka | pas rowerowy (kontrapas) | 613 | organizacja ruchu |
14 | Poznańska | kontraruch | 607 | organizacja ruchu |
15 | Głogowska | pas rowerowy | 1461 | organizacja ruchu |
16 | Młyńska | kontraruch | 308 | organizacja ruchu |
17 | Bydgoska | pas rowerowy (kontrapas) | 129 | organizacja ruchu |
18 | Filipińska | kontraruch | 173 | organizacja ruchu |
19 | Cybińska | kontraruch | 120 | organizacja ruchu |
20 | Ostrówek | dopuszczony ruch rowerowy (znak B-1) | 152 | organizacja ruchu |
21 | Brzechwy (Szeherezady-Makuszyńskiego) | ciąg pieszo-rowerowy | 276 | budowa |
22 | Marcelińśka (Rycerska-Bułgarska) | droga dla rowerów | 94 | budowa |
23 | Milczańska (Breńska-wiatrak) | droga dla rowerów | 113 | budowa |
24 | Wartostrada (Brama Poznania) | droga dla rowerów | 403 | budowa |
25 | Wartostrada (Most Chrobrego-Estkowskiego) | droga dla rowerów | 154 | budowa |
26 | Unii Lubelskiej | droga dla rowerów | 2347 | budowa |
27 | Dąbrowskiego | droga dla rowerów | 36 | budowa |
28 | Kórnicka (Grobla-Jana Pawła II) | ciąg pieszo-rowerowy | 741 | organizacja ruchu |
29 | Św. Michała (Park&Ride) | droga dla rowerów | 48 | budowa |
30 | Gdyńska | droga dla rowerów | 270 | budowa |
31 | Ostrów Tumski | kontraruch | 430 | organizacja ruchu |
32 | Krakowska | droga dla rowerów | 398 | organizacja ruchu |
33 | Dąbrowskiego (Radosna-Polska) | kontraruch | 244 | remont |
34 | Park Wodziczki | ciąg pieszo-rowerowy | 870 | remont |
35 | Szeligowskiego-Mieszka I | ciąg pieszo-rowerowy | 1192 | remont |
36 | Hetmańska (stacja paliw-Saperska) | droga dla rowerów | 340 | remont |
37 | Hetmańska (stacja paliw-wiadukt kolejowy) | droga dla rowerów | 190 | remont |
38 | Hetmańska (łącznik z Drogą Dębińską) | droga dla rowerów | 125 | budowa |
39 | Droga Dębińska (pod wiaduktem Hetmaska) | droga dla rowerów | 80 | budowa |
40 | Rawicka | kontraruch | 465 | organizacja ruchu |
41 | Stęszewska | kontraruch | 125 | organizacja ruchu |
42 | Kościańska | kontraruch | 100 | organizacja ruchu |
43 | wiadukt PST „Szymanowskiego” | buspas z dopuszczeniem ruchu rowerowego | 140 | organizacja ruchu |
44 | Partyzancka | kontraruch | 185 | organizacja ruchu |
45 | Tokarska | kontraruch | 290 | organizacja ruchu |
46 | Lipowa | kontraruch | 188 | organizacja ruchu |
47 | gruntowa przy Czwartaków | kontraruch | 65 | organizacja ruchu |
48 | Drobnika | pas rowerowy (kontrapas) | 265 | organizacja ruchu |
49 | Przybyszewskiego | buspas z dopuszczeniem ruchu rowerowego | 495 | organizacja ruchu |
50 | Słowiańska | buspas z dopuszczeniem ruchu rowerowego | 470 | organizacja ruchu |
51 | Murawa | buspas z dopuszczeniem ruchu rowerowego | 750 | organizacja ruchu |
52 | Serbska | buspas z dopuszczeniem ruchu rowerowego | 360 | organizacja ruchu |
53 | Czereśniowa | kontraruch | 240 | organizacja ruchu |
54 | Sieradzka | kontraruch | 175 | organizacja ruchu |
55 | Sobotecka | kontraruch | 280 | organizacja ruchu |
56 | Świebodzińska | kontraruch | 180 | organizacja ruchu |
57 | Gostyńska | kontraruch | 211 | organizacja ruchu |
58 | Kościańska | kontraruch | 100 | organizacja ruchu |
59 | Stęszewska (odcinek Rawicka – Bojanowska) | kontraruch | 130 | organizacja ruchu |
60 | Janosika | kontraruch | 90 | organizacja ruchu |
61 | Jaskinowa | kontraruch | 100 | organizacja ruchu |
62 | Krobska | kontraruch | 133 | organizacja ruchu |
63 | Ostrobramska | kontraruch | 210 | organizacja ruchu |
64 | Plac Zbawiciela | kontraruch | 85 | organizacja ruchu |
65 | Perzycka | kontraruch | 240 | organizacja ruchu |
66 | Sławińska | kontraruch | 100 | organizacja ruchu |
67 | Jałowcowa | kontraruch | 680 | organizacja ruchu |
68 | Laudeńska | kontraruch | 117 | organizacja ruchu |
69 | Osiekrki | kontraruch | 117 | organizacja ruchu |
70 | Oleśnicka | kontraruch | 350 | organizacja ruchu |
71 | Grunwaldzka (Wojskowa-Ułańska) | kontraruch | 222 | organizacja ruchu |
72 | Krzyżowa | kontraruch | 290 | organizacja ruchu |
73 | Św. Jerzego | kontraruch | 315 | organizacja ruchu |
74 | Wierzbięcice | kontraruch | 265 | organizacja ruchu |
75 | Powstańcza | kontraruch | 260 | organizacja ruchu |
76 | Jarochowskiego | kontraruch | 560 | organizacja ruchu |
77 | Sczanieckiej | kontraruch | 120 | organizacja ruchu |
78 | Potworowskiego (Głogowska-Kasprzaka) | pas rowerowy (kontrapas) | 105 | organizacja ruchu |
79 | Morawskiego (Jarochowskiego-Bogusławskiego) | kontraruch | 100 | organizacja ruchu |
80 | Limanowskiego (Drużbackiej-Jarochowskiego) | kontraruch | 150 | organizacja ruchu |
81 | Stablewskiego (Jarochowskiego-Kasprzaka) | kontraruch | 195 | organizacja ruchu |
82 | Żupańskiego | kontraruch | 180 | organizacja ruchu |
83 | Poplińskich | kontraruch | 185 | organizacja ruchu |
84 | Różana | kontraruch | 355 | organizacja ruchu |
85 | Szelągowska | buspas z dopuszczeniem ruchu rowerowego | 590 | organizacja ruchu |