Czystość

Rower, choć jest urządzeniem z reguły wytrzymałym, nie lubi na sobie zbyt dużej ilości wody, kurzu czy błota. Jeśli podczas przejażdżki nasz pojazd się zabrudził, należy go po powrocie wyczyścić, zwłaszcza części układu napędowego (tryby, łańcuch i przerzutki). Do czyszczenia z błota używaj zwykłej szczotki, szmatki lub gąbki nasączonej wodą z mydłem. Pójdzie Ci to sprawniej, jeśli postawisz rower do góry kołami. Absolutnie nie używaj do mycia wody pod ciśnieniem (tzw. „kreszera”), bo wtedy nie dość, że będziesz miał wodę w łożyskach, to możesz nawet usunąć z nich cały smar. Po każdym czyszczeniu rower należy osuszyć i nasmarować.

Smarowanie

Systematyczne smarowanie roweru zapewni jego długą żywotność i sprawne działanie wszystkich mechanizmów. Podstawową i niezmiernie ważną czynnością jest smarowanie linek (hamulców i przerzutek) znajdujących się w pancerzykach. Robi się to przy użyciu specjalnych smarów płynnych, dostępnych w każdym sklepie rowerowym, które wpuszczamy po kropli do pancerzyka. Nie zabiera to wiele czasu, a dzięki temu oba mechanizmy będą działały lekko i sprawnie.

Konserwacja łańcucha

Łańcuch trzeba także skrupulatnie konserwować – dzięki temu dłużej nam będzie służył. Zapiaszczony smar usuwamy, zanurzając łańcuch w benzynie ekstrakcyjnej, płynie do mycia silników lub ekologicznym rozpuszczalniku na bazie owoców cytrusowych. Po podróży w deszczu natomiast najlepiej spryskać go środkiem wypierającym wodę, np. WD-40, po kilku minutach wytrzeć do sucha szmatką, a następnie nasmarować. Najlepiej do tego celu używać smarów suchych (teflonowych). Smary stałe czy olejki się do tego nie nadają. Jeśli masz pełną osłonę łańcucha (spotykaną w „holendrach”), to wystarczy, jak przesmarujesz go raz na kwartał. Do czyszczenia łańcucha i zębatek można użyć starej szczoteczki do zębów. Pamiętaj: w trakcie jazdy po lasach staraj się chronić mechanizmy swojego roweru od zabrudzenia piaskiem – łatwo przykleja się on do nasmarowanych części i trudno go usunąć.

Wymiana łańcucha

Podczas jazdy łańcuch stopniowo się zużywa – jego ogniwa wydłużają się. Korzystanie ze zbyt wyciągniętego łańcucha powoduje uszkodzenie zębatek, zarówno przednich, jak i tylnych. Należy więc co pewien czas kontrolować długość łańcucha w serwisie za pomocą specjalnego szablonu lub wymieniać go co 2000 km.

Przeglądy

Dobrym zwyczajem jest co najmniej raz do roku zrobić przegląd roweru. Sprawdzamy wtedy koła (czy nie są zdecentrowane) i stopień zużycia klocków hamulcowych, badamy opory i luzy w piastach lub innych łożyskach, np. steru czy osi suportu. Im szybciej usterka zostanie przez nas zauważona, tym większa jest szansa, że uda się ją usunąć niskim kosztem. Proste remonty można wykonać zwykle samemu, zasięgając np. rady kogoś doświadczonego; bardziej skomplikowane czynności warto natomiast powierzyć profesjonaliście w pobliskim, zaufanym warsztacie.