Rower miejski

To najwygodniejszy pojazd do jazdy po mieście, zwłaszcza położonym na płaskim obszarze.  Pozycja ciała jest tu wyprostowana, przez co jazda jest stabilniejsza i łatwiej obserwować, co się dzieje wokoło. „Mieszczuchy” zazwyczaj nie mają zbyt wielu przerzutek (nieraz stosuje się w nich przerzutki planetarne). Są za to wyposażone w pojemne kosze i bagażniki, pomagające przewozić zakupy albo inne bagaże. Do doskonałości ten typ roweru doprowadzono w Holandii, a charakterystyczne pojazdy pochodzące z tego kraju często nazywa się „holendrami”.

Rower trekkingowy

To model stworzony specjalnie z myślą o dłuższych wyprawach, choć niektórzy twierdzą, że nie ma sobie równych także na co dzień w mieście. Duże koła (o średnicy 28 cali) dobrze spisują się na ulicach miasta, natomiast 21 przełożeń przydaje się podczas wypadów rekreacyjnych. Na rowerze trekkingowym można z łatwością zamontować sakwy turystyczne. Pozycja ciała na jest też bardziej wyprostowana niż zazwyczaj przyjmowana na „góralu”, przez co jazda jest mniej wyczerpująca.

Rower górski

Na jazdę po trudnym terenie najlepiej wybrać się na rowerze górskim. Jego grube opony i amortyzatory dobrze sprawują się także na wybojach i wystających krawężnikach, których niestety niemało na polskich drogach rowerowych. Jest wiele rodzajów „górali”. Niektóre zaprojektowano tak, żeby długie podróże odbywały się jak najwygodniej (ang. cross-country). Inne z kolei wyposażone są w bardzo wytrzymałe, choć dziwaczne ramy i amortyzatory. Służą one do downhillu (czyt. dałnhilu), czyli karkołomnych zjazdów po stromych zboczach.

Składak

Składak jest zwrotny i niewielki. Łatwo jest go przewieźć autobusem, tramwajem czy pociągiem, a także w bagażniku samochodu. Poza tym zmieści się nawet w niewielkim pokoju. Składaki sprzed 30 lat były ciężkie i zazwyczaj nie miały przerzutek. Ich współczesne odpowiedniki są lekkie, mają osprzęt podobny do „górali” i kosztują równie słono.

Kolarzówka

Rower szosowy, zwany też kolarzówką, to najszybszy typ klasycznego roweru. Jest skonstruowany specjalnie do jazdy  sportowej po dobrej, równej nawierzchni. W mieście jazda na nim nie będzie zbyt wygodna. Pochylona pozycja na kolarzówce męczy kręgosłup i  nie sprzyja obserwacji sytuacji na drodze. W codziennym użytku nadaje się tylko dla tych, którzy  ponad komfort jazdy stawiają szybkość podróżowania. Ekstremalną typem kolarzówki  jest tzw. „ostre koło” – czyli rower posiadające napęd wyjęty prosto z roweru torowego (bez wolnobiegu) z  bardzo wąską kierownicą i bez zamontowanych hamulców. Jazda na takim sprzęcie pozwala na bardzo dobre wykorzystanie energii rowerzysty (nie można przestać pedałować!), ale  wymaga specjalnych umiejętności zwłaszcza podczas hamowania. Ostre koło używane jest zatem głównie przez kochających ryzyko profesjonalnych kurierów rowerowych do szybkiej jazdy po zatłoczonych ulicach.

BMX

BMX jest doskonały dla ludzi poszukujących mocniejszych wrażeń. Rowery te przeznaczone są do wykonywania różnego rodzaju niewiarygodnie efektownych, choć często bardzo niebezpiecznych akrobacji. Takie dyscypliny jak dirt, trial czy street można uprawiać na specjalnych torach (np. w skateparku) lub też w naturalnym terenie. Próbując swoich sił w jeździe wyczynowej, nie zapomnij zaopatrzyć się w kask i ochraniacze.

Rower poziomy

Na rowerze poziomym podróżuje się w pozycji bardziej leżącej niż siedzącej. Z tego względu rowery poziome są wygodniejsze, a dzięki bardziej aerodynamicznemu kształtowi i lepszemu wykorzystaniu siły mięśni – szybsze niż klasyczne. Mimo to nie zdobyły sobie jak dotąd popularności – być może dlatego, że trudno jest pokonywać na nich krawężniki, a rowerzysta jest gorzej widoczny na drodze, gdy zasłaniają go samochody.

Rower towarowy

Rowery towarowe często przypominają riksze, choć zamiast siedzeń zamontowaną mają pakę, na której można przewieźć nawet pół tony! Rowerów takich używa się nie tylko w krajach Trzeciego Świata, ale i w nowoczesnych fabrykach. W Holandii, Niemczech czy Danii rowery towarowe coraz częściej wykorzystywane są także do przewozu… dzieci. Wystarczy zamontować siedzisko i taki rodzinny pojazd może pomieścić nawet czwórkę maluchów.

Tandem

Tandem, czyli rower wieloosobowy, przed laty był bardzo popularny. Umożliwia on wspólne podróżowanie osobom o zróżnicowanych umiejętnościach i kondycji. Na tego rodzaju rowerach profesjonaliści wspólnym wysiłkiem osiągają rekordowe szybkości. Barierę prędkości 100 km/h przekroczono w 1980 roku właśnie na tandemie.

Riksza

Od czasu jej wynalezienia w drugiej połowie XIX wieku, riksza (najpierw piesza, później rowerowa), pozwalająca zastąpić zwierzęta pociągowe człowiekiem, stanowiła symbol nierówności społecznych i degradacji pracy ludzkiej. W krajach Trzeciego Świata riksze nadal często zastępują autobusy i taksówki.
Obecnie pojazdy te (zwane tez pedicab czy velotaxi) przeżywają renesans także w Europie. Można je spotkać na ulicach wszystkich większych miast – najczęściej na starówkach i w innych miejscach, do których samochody nie mogą wjeżdżać.
W Polsce riksze popularność zdobyły podczas okupacji, gdy hitlerowcy skonfiskowali mieszkańcom większość samochodów, a do tych, które pozostawili, i tak nie można było kupić paliwa. Ulice Warszawy i innych polskich miast natychmiast zapełniły się rikszami.


Zakup roweru używanego

Fachowa pomoc

Zakup używanego roweru jest zawsze związany z ryzykiem, ale jest kilka sposobów, żeby je zminimalizować. Najprościej oczywiście kupować rower używany w towarzystwie osoby doświadczonej, która będzie potrafiła ocenić rzeczywistą wartość sprzętu. Jeżeli w naszym otoczeniu jest ktoś taki, powinniśmy poprosić go o pomoc.

Stopień zużycia

Używane rowery mogą się mocno od siebie różnić stopniem zużycia. Jeden może od lat leżeć w garażu lub w piwnicy i być technicznie jak nowy, drugi może mieć za sobą lata intensywnej eksploatacji – tak, że większość podzespołów będzie wymagała natychmiastowej wymiany. Można jednak to stosunkowo łatwo to ocenić, przyglądając się stopniowi wyciągnięcia łańcucha i zużycia zębatek (zużyte zęby mają zupełnie inny kształt niż nowe – wystarczy je porównać). Złym sygnałem są też wszelkie luzy na łożyskach, bo pojawiają się zazwyczaj właśnie wskutek długotrwałej eksploatacji.

Kwota rezerwowa

Kupując rower używany, powinniśmy przewidzieć kwotę rezerwową na wymianę części eksploatacyjnych takich jak klocki hamulcowe, zębatki, łańcuch itp. Najlepiej też od razu wymienić opony i dętki, które, nawet jeśli wyglądają dobrze, mogą być sparciałe. Opony i dętki dobrej jakości uchronią Cię przed zmorą częstego „łapania gumy”. Będziesz też potrzebował pieniędzy na niezbędny serwis, jeśli chcesz uniknąć kłopotów w dalszej eksploatacji.

Jakość i prostota

Wśród używanych rowerów najlepiej jest wybierać pojazdy renomowanych marek – ich podzespoły mają bardzo dobrą jakość i żywotnością przewyższają zwykle nawet nowy sprzęt zakupiony w hipermarkecie. Zarazem jednoślad powinien być najbardziej typowy i raczej prosty – pozwoli to uniknąć sytuacji, w której wymiana jednej oryginalnej części kosztowała będzie kilkakrotnie więcej niż cały używany rower.

Uwaga na kradzione

Nie kupujmy rowerów, które mogą być kradzione. Podejrzenia powinna wzbudzać sytuacja, kiedy okazja jest nadspodziewanie dobra (rower prawie nowy za grosze) albo sprzedawca nie chce z nami podpisać umowy kupna-sprzedaży lub wystawić żadnego pokwitowania. Osoby handlujące rowerami sprawdzonymi z Europy Zachodniej posiadają legalne firmy i bez problemu wystawiają rachunki oraz udzielają rękojmi (krótkich gwarancji, pozwalających np. zwrócić bicykl, gdy ma jakieś ukryte wady).