To już pewne: koniec Poznańskiego Roweru Miejskiego! Miasto na likwidacji PRM oszczędzi co najmniej 31 mln zł w ciągu 4 najbliższych lat. Na budowę dróg rowerowych zamierza przeznaczyć z tych oszczędności tylko 6 mln zł. To niezgodne z publicznymi deklaracjami władz Miasta!

Od przyszłego roku Miasto Poznań nie będzie już finansować Poznańskiego Roweru Miejskiego. W ciągu ostatnich 4 lat na jego funkcjonowanie wydano 31 mln zł, czyli prawie 8 mln zł rocznie. Władze Poznania zapowiadały, że środki które miasto przeznaczało na utrzymanie systemu, zostaną przekazane na rozwój infrastruktury rowerowej. Sprawdźmy to.

Analiza Budżetu Miasta Poznania

W budżecie Poznania co roku zabezpieczone jest 8 mln zł w pozycji ZDM/P/052 “Budowa dróg rowerowych”. Są to środki służące wyłącznie nowym inwestycjom w infrastrukturę rowerową. W 2023 roku kwota zapisana w projekcie budżetu wynosi 17 mln zł. Tyle, że to w dużej mierze przesunięcie nierozliczonych środków z 2022 roku i niezrealizowane dotąd stare projekty Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego. Ale rzeczywiście, część tej pozycji to dodatkowe środki pochodzące z likwidacji PRM, 6 mln zł.

A co po 2023 roku? NIC. W Wieloletniej Prognozie Finansowej w pozycji “Budowa Dróg Rowerowych” widnieje wciąż ta sama kwota 8 mln zł. To oznacza, że z 31 mln zł oszczędności na likwidacji Poznańskiego Roweru Miejskiego przeznaczono na rozwój infrastruktury rowerowej jednorazowo kwotę 6 mln zł. Pozwoli to na nadgonienie niektórych opóźnionych inwestycji, jak odcinek Rowerowej Trasy Solnej, ale nie daje żadnej gwarancji, że po 2023 roku będą większe środki na realizację Programu Rowerowego. Czy to oznacza, że Miasto Poznań, które szczyci się pozycją rowerowego lidera kraju, chce oszczędzać kosztem rozwoju ruchu rowerowego, likwidując Poznański Rower Miejski?

Rowery miejskie i koszty funkcjonowania w innych miastach

Poznań nie jest jedynym miastem w Polsce, który musi się mierzyć z kryzysem finansów publicznych. Napięta sytuacja budżetowa dotyczy również innych samorządów, które mimo tego nie oszczędzają na rozwoju ruchu rowerowego. Warszawa podpisała właśnie umowę na kolejne sezony Veturilo i będzie wydawać na system roweru miejskiego 17,5 mln rocznie, Wrocław na WRM 9,5 mln rocznie, a Łódź na ŁRP ponad 6,5 mln rocznie. Gminy metropolii trójmiejskiej wydadzą w najbliższych latach na Mevo blisko 160 mln zł. W każdym z tych miast jednocześnie są zabezpieczone środki na budowę dróg dla rowerów.

Utrata szansy na przyspieszenie inwestycji rowerowych

Kwota 8 mln zł rocznie na infrastrukturę rowerowa jest niezmienna od 2016 roku. Efekt oszczędzania przez miasto na budowie dróg rowerowych jest taki, że nie ma pieniędzy na realizację gotowych projektów. Trzeba je dzielić na kawałki i realizować etapami, przez kilka lat. Jedna z najważniejszych tras rowerowych w Poznaniu, 4-kilometrowa Trasa Grunwaldzka, była budowana aż 3 lata, kilkusetmetrowymi odcinkami. Publiczne zapowiedzi władz miasta, że środki z PRM zostaną przekierowanie na budowę dróg rowerowych, dzięki czemu szybciej powstaną kluczowe trasy rowerowe, nie znajdują odzwierciedlenia w projekcie budżetu miasta i Wieloletniej Prognozie Finansowej. Miasto oszczędzi co najmniej 31 mln zł w ciągu 4 najbliższych lat, a na budowę dróg rowerowych zamierza przeznaczyć z tych oszczędności tylko 6 mln zł.

Apel o wsparcie polityki rowerowej

Symbolicznym zwiększeniem środków w 2023 roku nie da się zrealizować zapowiedzi o dynamicznym rozwoju infrastruktury rowerowej, które wielokrotnie padały z ust władz Miasta Poznania, ani wypełnić publicznie składanych obietnic, że środki z likwidowanego Poznańskiego Roweru Miejskiego zostaną przekierowane na budowę kluczowych dróg dla rowerów. Przypominamy, że Rada Miasta Poznania podjęła głosami radnych ze wszystkich klubów uchwałę zatwierdzającą wyniki kontroli realizacji Programu Rowerowego, w której stwierdzono wprost, że “należy zwiększyć budżet na inwestycje rowerowe” oraz wskazującą na konieczność przyspieszenia realizacji głównych tras z Programu Rowerowego.

Dlatego apelujemy do Prezydenta Jacka Jaśkowiaka, aby uwzględnił w autopoprawce do budżetu i w Wieloletniej Prognozie Finansowej zwiększenie środków na budowę dróg dla rowerów i w całości przeznaczył na ten cel oszczędności z likwidacji PRM.

Kategorie: Aktualności