Nasze postulaty do Budżetu Miasta Poznania na 2018 rok – #NieDlaRowerowejBezradności

Dzisiaj odbywa się zwyczajna sesja Rady Miasta Poznania, a sesja budżetowa odbędzie się za nieco ponad 2 tygodnie. Zatem to dobry moment, aby pokazać, które projekty rowerowe są gotowe, ale nie mają zapewnionego finansowania w Budżecie Miasta Poznania na 2018 rok.

Poniżej prezentujemy cztery postulaty Stowarzyszenia Rowerowy Poznań, które powinny zostać zrealizowane w 2018 roku.

Brakujący odcinek drogi dla rowerów na ulicy Bukowskiej

Brakujący odcinek drogi dla rowerów na ulicy Bukowskiej

Postulat nr 1: skrzyżowanie ulic Bukowskiej i Polnej – symbol niepoważnego traktowania zarówno przez poprzednie władze miasta jak i obecne. „Na wczoraj” potrzebne jest dobudowanie brakującego odcinka jednokierunkowej drogi dla rowerów (na wysokości szpitala położniczego) oraz obszarów akumulacji przed przejazdami dla rowerów w obrębie skrzyżowania. Warto dodać, że ulica Bukowska jest jedną z najruchliwszych tras rowerowych w Poznaniu.

Rowerowa Trasa Grunwaldzka

Postulat nr 2: droga dla rowerów na ulicy Grunwaldzkiej – to największa inwestycja rowerowa, która mogłaby zostać zrealizowana w 2018 roku. W tej trasie drzemie ogromny potencjał – wg szacunków Programu Rowerowego w 2025 roku byłaby to druga najruchliwsza trasa rowerowa w Poznaniu, gdzie każdego dnia roboczego jeździłoby blisko 15 tysięcy rowerzystów, co rocznie ma przekładać się na oszczędności w postaci blisko 2 mln podróży rowerowych zamiast samochodowych (dane dla trasy R3 zachód).

Grunwaldzka Trasa Rowerowa - miejsce urwanej trasy za Rondem Skubiszewskiego

W 2016 roku Klub Radnych Platformy Obywatelskiej zabezpieczył środki na powstanie projektu budowy dróg dla rowerów na ulicy Grunwaldzkiej, projekt powstał, ale w 2018 roku zaplanowano jedynie 4,5 mln zł z potrzebnych 12 mln zł na budowę całej trasy od Ronda Skubiszewskiego do ulicy Bukowskiej. Liczymy, że jeśli powiedziało się „A”, to należy powiedzieć „B”. Ten projekt nie może dłużej czekać!

 

Dolna Wilda – rowerowe połączenie południowych osiedli z centrum

brakujący odcinek drogi dla rowerów na Dolnej Wildzie od ul. Żelazka do ul. Górna Wilda

Postulat nr 3: ulica Dolna Wilda – symbol odcięcia południowych osiedli Poznania od centrum miasta. Aby mieszkańcy Dębca czy Wildy mogli zacząć myśleć o transporcie rowerowym jako bezpiecznej i szybkiej alternatywie, trzeba zrobić pierwszy krok: zbudować brakujący odcinek drogi dla rowerów na Dolnej Wildzie od ul. Żelazka do ul. Górna Wilda, a także przebudować skrzyżowanie Królowej Jadwigi i Półwiejskiej.

Przejazd rowerowy przez ulicę Solną w ciągu Kościuszki-Kulasa

brakujący przejazd rowerowy przez ulicę Solną

Postulat nr 4: budowa przejazdu rowerowego przez ulicę Solną – ostatni nasz postulat z jednej strony jest punktowy i dotyczy mało znanej koncepcji, a z drugiej strony będzie ogromnym ułatwieniem dla wielu rowerzystów (osoby, które obecnie tracą mnóstwo czasu na skrzyżowaniu Niepodległości/Solna, pewnie szybko skojarzą problem). Aby jednak łatwiej zrozumieć całość, tym razem załączyliśmy dodatkowe grafiki.

rowerowa obwodnica śródmieścia (Ring 1)

Opis powyższej grafiki: Orientacyjny przebieg tzw. rowerowej obwodnicy śródmieście (Ring 1) – źródło: Program Rowerowy Miasta Poznania 2017-2022

Przejazd na Solnej został zaplanowany w ciągu ulic Kościuszki i Kulasa. Dzięki połączeniu tych dwóch ulic, scali się ruch rowerowy północno-zachodnich osiedli takich jak Piątkowo, Strzeszyn i Sołacz z centrum miasta. Natomiast w samym centrum, wraz z rozwojem Programu Rowerowego, ruch oprze się o tzw. rowerową obwodnicę śródmieścia.

przebieg ulicy Kulasa

Opis powyżej grafiki: Połączenie tras rowerowych wiodących z północno-zachodnich osiedli Poznania poprzez przejazd rowerowy na ulicy Solnej z rowerową obwodnicą śródmieścia.

Zdjęcia kolejno (od prawej) pokazują planowany dojazd od strony ulicy Przepadek do ulicy Solnej:
1) Zaułek Piotra Majchrzaka (znak drogowy B-1 z tabliczką T-22) – nawierzchnia do remontu
2) Ulica Kulasa – obecnie bardzo szeroka jednokierunkowa; od 2 lat czeka na wprowadzenie kontraruchu rowerowego oraz wyznaczenie miejsc parkingowych
3) Skrzyżowanie z ulicą Solną – stan obecny: brak przejazdu rowerowego Kulasa-Kościuszki