[RAPORT] Remont przejścia podziemnego pod ul. Krzywoustego – zmarnowana szansa

Czy w 2018 r. można wydać z publicznych pieniędzy ponad milion złotych na remont przejścia podziemnego i nie zadbać o elementarne potrzeby osób starszych, mieszkańców poruszających się na wózkach lub rowerzystów? Okazuje się, że tak. Poznańskie Inwestycje Miejskie poinformowały 31 lipca 2018 r. o ogłoszeniu przetargu na remont przejścia podziemnego pod ul. Krzywoustego, w ciągu ul. Milczańskiej.

Zarówno przed remontem jak i po remoncie tunel nie będzie dostosowany do potrzeb osób na wózkach inwalidzkich, wózków dziecięcych czy rowerzystów

I. Wstęp

Pierwotnie projekt zakładał budowę rampy, którą mogłyby wygodnie zjechać na dół osoby na wózkach inwalidzkich i rowerzyści. Nieoczekiwanie inwestycję przesunięto z 2019 r. na 2018 r. i usunięto z niej rampę. W rezultacie przejście pomiędzy osiedlami będzie dostępne tylko dla “silnych i sprawnych”, a trasa rowerowa wzdłuż Estakady Katowickiej będzie prowadzić “donikąd” – zakończy się z jednej strony na skarpie, a z dwóch innych stron – na schodach. Nie będzie też połączona z planowanymi trasami rowerowymi wzdłuż ul. Bobrzańskiej i Wiatracznej.

Apelujemy do władz miasta o wstrzymanie przetargu i realizację projektu uwzględniającego potrzeby osób starszych, osób z niepełnosprawnościami i mieszkańców poruszających się na rowerze. Utrwalanie w XXI w. rozwiązań, które wykluczają duże grono mieszkańców, nie powinno mieć miejsca.

Droga rowerowa “donikąd” wzdłuż ul. Krzywoustego, zakończona na schodach i skarpie

Mapa z zaznaczonymi istniejącymi i planowanymi trasami rowerowymi oraz tunelem w ciągu ul. Milczańskiej

II. Główne problemy:

  • remont tunelu nie poprawi sytuacji osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami dziecięcymi,
  • z projektu usunięto pochylnię dla rowerzystów i wózków,
  • nawet nie próbuje udawać się, że remont poprawi sytuację osób starszych – brak windy, rezygnacja z budowy rampy
  • zakończona w zeszłym roku wielomilionowa przebudowa Estakady Katowickiej zawiera drogę rowerową, która kończy się na skarpie i  schodach przejścia podziemnego – kolejna droga “donikąd”

III. Planowany efekt końcowy:

  • odświeżenie wyglądu tunelu, bez poprawy sytuacji osób z niepełnosprawnościami, na wózkach inwalidzkich, osób starszych, rowerzystów;
  • brak poprawy użyteczności konstrukcji dla mieszkańców Osiedla Lech i Starego Żegrza, których oddziela wielopasmowa ul. Krzywoustego,
  • utrata szansy na szybką trasę rowerową w kierunku Ronda Rataje.

IV. Dokumentacja

Projekt z 2017 (z rampą i połączeniem z ul. Wiatraczną):


Projekt z 2018 (usunięto rampę):


Zdjęcie stanu obecnego i wizualizacja PIM:

wizualizacja – źródło: PIM

Stopka informacji o projekcie: w 2017 roku projekt uwzględniał potrzeby osób niepełnosprawnych i rowerzystów, a w 2018 roku projekt wykluczył osoby najsłabsze, które nie są w stanie chodzić po schodach

V. Podsumowanie

  1. PIM ogłosił przetarg na długo oczekiwaną modernizację tunelu w ciągu ul. Milczańskiej (pod ul. Krzywoustego – połączenie Osiedla Lecha i Starego Żegrza), która okazuję się być zwykłym liftingiem.
  2. Link do przetargu: http://www.pozim.pl/zamowienia-publiczne/wszczete/remont-przejscia-podziemnego-milczanska-pod-ul-b-krzywoustego-wraz-ze (link do dokumentacji: http://pozim.pl/sites/default/files/zp/Zal_2-3_PW_PR_PRO_STWIORB%20Milcza%C5%84ska%20do%20przetargu.zip – ok. 100 MB)
  3. Lokalizacja Google Maps: https://goo.gl/maps/LS9SE93dGQM2
  4. Planowane środki w budżecie (WPF): 1,3 mln zł (sesja rady miasta: przesunięcie realizacji z 2019 na 2018 roku i zmiana zakresu inwestycji: http://bip.poznan.pl/bip/sesje/lxiii-zwyczajna,74095/) — wcześniej w dokumentach budżetowych pojawiała się suma 4 mln zł.
  5. Zakres planowanego remontu (dokumentacja przetargu):

  6. Rampa dla rowerzystów i osób niepełnosprawnych została zastąpiona “szyną rowerową” przyczepioną do schodów – brak wygodnego przejazdu, brak dbałości o  możliwość skorzystania z przejścia przez osoby z niepełnosprawnościami, osoby starsze, słabszych rowerzystów, rowerzystów z przyczepkami dziecięcymi, rowerów cargo.
  7. W zeszłym roku zakończono budowę ciągu pieszo-rowerowego w ramach remontu Estakady Katowickiej, która swój początek ma za Rondem Rataje i nagle się urywa – kończy się przy schodach do przejścia podziemnego. W tym miejscu znajdują się wyłącznie schody i rowerzysta jest zmuszony zejść z roweru, co nie powinno mieć miejsca przy wydawaniu milionowych kwot na modernizację obiektu.

    trasa rowerowa na Estakadzie Katowickiej – początek przy Rondzie Rataje

    trasa rowerowa na Estakadzie Katowickiej – niedaleko przejścia podziemnego