Pewnie wielu z Was słyszało już o nowym odcinku Wartostrady na Wildzie, pewnie widzieliście w mediach pierwsze zdjęcia i materiały promocyjne, ale czy zastanawialiście się jak właściwie dojechać tam rowerem?
Zapraszamy do zapoznania się z raportem Stowarzyszenia Rowerowy Poznań nt. Wartostrady na Wildzie (kliknij w link, aby pobrać plik PDF – 27 stron), który niech posłuży poznańskim rowerzystom jako instrukcja obsługi nowej trasy rowerowej, a władzom miasta jako prosta recepta na poprawę dojazdu do niej. W jednym miejscu trasa przebiega przez park, którego regulamin…zabrania jazdy rowerem.
Co warte podkreślenia, w chwili sporządzania raportu zaledwie 2 z 9 dróg zapewniają zgodną z prawem i bezpieczną możliwość dojazdu do wildeckiego odcinka Wartostrady rowerem, a najgorsze warunki dojazdu będą mieć mieszkańcy Wildy. Na szczęście przy odrobinie dobrej woli, wiele koniecznych poprawek nie jest skomplikowanych i da się wprowadzić w krótkim czasie!
Poniżej wybrane problemy z raportu:
Brak połączenia Wartostrady z ciągiem pieszo-rowerowym przy skrzyżowaniu ulic Dolna Wilda/Hetmańska
Na odcinku od Wartostrady do ulicy Dolna Wilda po północnej stronie ulicy Hetmańskiej nie ma drogi dla rowerów, ani ciągu pieszo-rowerowego, jednak istnieje możliwość jazdy rowerem po chodniku na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym (szczegóły w raporcie). Stan tego odcinka przedstawia następujące zdjęcie:
Problem istnieje przy skrzyżowaniu ulicy Hetmańskiej z ulicą Dolna Wilda – rowerzysta dociera do wschodniej strony ulicy Dolna Wilda, natomiast droga dla rowerów znajduje się po zachodniej stronie ulicy Dolna Wilda. Na skrzyżowaniu brak przejazdów rowerowych (brak znaków drogowych D-6b oraz oznaczeń poziomych P-11):
Brak połączenia Wartostrady z ciągiem pieszo-rowerowym przy skrzyżowaniu ulic Droga Dębińska/Hetmańska
Połączenie Wartostrady i Drogi Dębińskiej to droga techniczna zbudowana z płyt betonowych – jej stan jest zły. Możliwość poruszania się po tej drodze określa znak drogowy B-1 z tabliczką podznakową T-22 (zakaz ruchu z wyłączeniem rowerów) od strony Drogi Dębińskiej, a od strony Wartostrady projekt zakłada umieszczenie znaku drogowego C-13a (koniec drogi dla rowerów). Oba końce drogi technicznej przedstawiają poniższe zdjęcia:
Problem istnieje przy ulicy Droga Dębińska – ciąg pieszo-rowerowy znajduje się po zachodniej stronie, natomiast droga techniczna znajduje się po wschodniej stronie ulicy. Obok przejścia dla pieszych brakuje przejazdu rowerowego (brak znaków drogowych D-6b oraz oznaczeń poziomych P-11):
Brak połączenia Wartostrady z Wildą poprzez ulicę Bielniki
Stan ulicy Bielniki (mimo jej wykonania z kostki betonowej) sprzyja ruchowi rowerzystów – obowiązuje tu strefa ograniczonej prędkości (znak drogowy B-43). Problem jednak istnieje w obrębie skrzyżowania z ulicą Droga Dębińska – ulica Bielniki znajduje się po wschodniej stronie, a ciąg pieszo-rowerowy znajduje się po zachodniej stronie ulicy. Opisany obszar przedstawia poniższe zdjęcie:
W związku z powyższym, w celu utrzymania ciągłości infrastruktury rowerowej, obok przejścia dla pieszych należy wyznaczyć przejazd rowerowy (ustawienie znaków drogowych D-6b, wymalowanie oznaczeń poziomych P-11, wprowadzenie odpowiednio szerokiego azylu) oraz dobudować fragment drogi dla rowerów łączący przejazd rowerowy z ulicą Bielniki. Opisany obszar przedstawia poniższe zdjęcie:
Nieintuicyjne oznakowanie w okolicach Mostu Królowej Jadwigi
Poruszając się Wartostradą w kierunku z południa na północ należy poprawić oznakowanie problematycznych miejsc:
- Przy zjeździe z ulicy Piastowskiej na teren zieleńca w kierunku Mostu Królowej Jadwigi można napotkać tablicę z regulaminem parku zabraniającym poruszania się na rowerze (za ustawienie tablicy odpowiada Zarząd Zieleni Miejskiej w Poznaniu). Regulamin już wcześniej kolidował z przebiegającymi w tym miejscu od wielu lat turystycznymi szlakami rowerowymi R-9 i “niebieskim”. Sytuację obrazują poniższe zdjęcia:
- Przed Mostem Królowej Jadwigi jest ustawiony znak drogowy C-13a (koniec drogi dla rowerów), co sugeruje konieczność weryfikacji, czy na dalszym odcinku można poruszać się rowerem. Niestety po drugiej stronie mostu brakuje ustawienia chociażby tablicy z regulaminem Parku im. Tadeusza Mazowieckiego, tak jak ma to miejsce przy innych wjazdach do parku. W efekcie rowerzyści dojeżdżający do tego miejsca mogą być zdezorientowani, czy mogą kontynuować jazdę rowerem. Najlepszym rozwiązaniem byłoby ustawienie odpowiednich znaków drogowych także w parku. Sytuację obrazują poniższe zdjęcia:
Brak utwardzenia przepustu pod Mostem Królowej Jadwigi
Niezrozumiałą sytuacją jest brak uwzględnienia w projekcie budowy Wartostrady przepustu pod Mostem Królowej Jadwigi, który jest łącznikiem pomiędzy Wartostradą a Parkiem im. Tadeusza Mazowieckiego. Znajdujące się tam podłoże jest nierówne, piaszczyste i pełne potłuczonego szkła, co może przyczyniać się do defektów kół rowerowych. Stan tego miejsca przedstawiają poniższe zdjęcia:
Jeśli z jakiegoś uzasadnionego powodu zrezygnowano z ułożenia masy bitumicznej, należy zadać pytanie, dlaczego nie uwzględniono zaleceń ze Standardów Rowerowych Miasta Poznania (rozdział 6), które dopuszczają w wyjątkowych sytuacjach stosowanie nawierzchnie innego typu (np. kruszywo drobnoziarniste).
Utrudniony przejazd przez ulicę Mostową, obok Mostu św. Rocha
Należy zwrócić uwagę, że przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe na ulicy Mostowej (po zachodniej stronie Mostu św. Rocha) nie są przygotowane na obsłużenie wzmożonego ruchu pieszo-rowerowego.
Dotychczasowy odcinek Wartostrady na północ od ulicy Mostowej wraz z przystankami tramwajowymi regularnie generują w tej okolicy duży ruch, przez co piesi i rowerzyści nie mieszczą się na niewielkich azylach na środku ulicy. Sytuacja pogorszy się wraz otwarciem nowego odcinka Wartostrady, czyli na południe od ulicy Mostowej, gdzie znacznie wzrośnie ruchu w relacji północ-południe.
Kolejnym problemem jest odgięcie przejść i przejazdów na zachód w kierunku przystanków tramwajowych (poniżej na schemacie trasa zaznaczona pomarańczowymi kropkami), gdzie działają cztery niezależne cykle sygnalizacji świetlnej (poniżej na schemacie czerwone kropki).
Ostatni problem to istniejąca infrastruktura rowerowa wokół Mostu św. Rocha, która została zbudowana jedynie jako jednokierunkowe drogi dla rowerów (patrz kierunek malowania znaków drogowych poziomych P-23 oraz szerokość dróg około 1,5 metra). Sytuację obrazuje poniższe zdjęcie:
Bazując na odpowiedzi miejskich urzędników na interpelację radnego Tomasz Wierzbickiego – nr RM.0003.541.2015 z dnia 17 listopada 2015 (http://bip.poznan.pl/bip/interpelacje/interpelacja-ws-poprawy-bezpieczenstwa-na-ul-grobla,NT0000D5C6/) – wydaje się, że zmiany powinny pójść w kierunku wyłączenia sygnalizacji świetlnej przy istniejącym przejściu dla pieszych i przejeździe rowerowym na ulicy Mostowej. Natomiast docelowo należałoby znaleźć rozwiązanie na wytyczenie przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych w linii prostej, tak jak sugeruje to poniższe zdjęcie:
Pełny raport można pobrać klikając w poniższy obraz: