Nowa Kaponiera. Społeczny projekt nadzieją dla rowerzystów i pieszych

Wszyscy życzylibyśmy sobie, żeby przebudowa Kaponiery wreszcie się skończyła. Ale jeszcze bardziej życzylibyśmy sobie, żeby nowa Kaponiera była przez kolejne dekady funkcjonalna i przyjazna dla wszystkich użytkowników. Niestety, realizowany obecnie projekt nie pozostawia nam złudzeń. Jeśli zostanie sfinalizowany, Kaponiera będzie dla rowerzystów trudniejsza do pokonania niż do tej pory! Jak to się stało? Czy to można zmienić? Jest nadzieja – opublikowany wczoraj społeczny projekt Kaponiera 2016.

Czy wiecie, że realizowany projekt Kaponiery nigdy nie był konsultowany z mieszkańcami? Nawet eksperci mają do niego wiele zastrzeżeń. Najgorzej jego ocena wypada z perspektywy rowerzystów. Dlaczego?

Kluczowe zarzuty wobec realizowanego projektu Kaponiery

Rowerzysta jadący na wprost lub w lewo nigdy nie pokona skrzyżowania na zielonym świetle i bez zatrzymywania się. Przed rondem ma zjechać z jezdni, poczekać z boku na dodatkowych światłach, by potem wrócić i jechać po niebezpiecznej, wielopasmowej drodze między samochodami nawet przy skręcie w lewo. Całość wymaga ze strony rowerzysty dodatkowych manewrów na ulicy, przy tym nieproporcjonalnie wydłuża się czas pokonania ronda, a od rowerzystów wymaga się dodatkowego wysiłku związanego z zatrzymywaniem i ruszaniem.

Na tym jednak zarzuty wobec realizowanego projektu się nie kończą. Ograniczono na powierzchni miejsce dla pieszych i nie skorzystano z możliwości wytyczenia pasów. Priorytet dla komunikacji zbiorowej również jest wątpliwy, bo w ramach inwestycji zlikwidowano prawoskręt dla tramwajów jadących od Kaponiery w stronę Fredry. Kierowcy na tym wszystkim wcale nie skorzystają, bo przepustowość sąsiednich skrzyżowań i dróg dojazdowych jest znacznie mniejsza niż parametry, jakie przyjęto dla Kaponiery.

Nadzieja dla Kaponiery. Zmiana, na którą jeszcze nie jest za późno

Społeczny projekt przebudowy Kaponiery przygotowywany był od czerwca tego roku przez grono społeczników i ekspertów, których pracę koordynował Włodzimierz Nowak. Projekt powstał w oparciu o to, co już zbudowano, i z założenia miał w niewielkim stopniu wpływać na koszty i czas sfinalizowania inwestycji. Jego realizacja ma jednak absolutnie odmienić sytuację rowerzystów i pieszych.

Nowa Kaponiera 2016 - projekt społeczny

Społeczny projekt Kaponiera 2016, autor wizualizacji: Jakub Chrzanowski

Co zakłada projekt?

Projekt zakłada m.in. powstanie pasów i dróg rowerowych dookoła całego ronda, a także pasów dla pieszych, które ułatwią dotarcie na przystanki. Przepustowość ronda dla samochodów wciąż będzie wyższa niż sąsiednich skrzyżowań i dróg dojazdowych.

Schemat ruchu na Kaponierze

Schemat ruchu na Kaponierze, autorka: Joanna Gabiś

 

Kluczowe zmiany w ruchu rowerowym:

  • Odseparowanie ruchu rowerowego od samochodowego na Rondzie Kaponiera. Przejazd przez Kaponierę z wykorzystaniem pasów i dróg rowerowych.
  • Manewr skrętu w lewo na całej Kaponierze w oparciu o śluzy typu 2: rowerzyści jadą pasem na wprost, by potem na wysokości wlotu poprzecznej ulicy zjechać na wyznaczone miejsce po prawej stronie, na którym czekają na zmianę świateł. Po zmianie świateł w taki sam sposób, oddzielonym pasem pokonują rondo na wprost.
  • Skręt w prawo w każdym narożniku w oparciu o zaplanowane drogi rowerowe, pozostaje niekolizyjny z ruchem samochodowym.
  • Przejazd przez zachodnią część Kaponiery, ze względu na szerokie zastosowanie w ruchu lokalnym, możliwy będzie z wykorzystaniem dwukierunkowej drogi rowerowej. Będzie ona oddzielona od znajdujących się obok pasów ruchu samochodowego.
  • Dwukierunkowa droga rowerowa od południowo-wschodniego narożnika ronda do przejścia dla pieszych przez ulicę Święty Marcin za wlotem ulicy Dworcowej. Ułatwi ona dojazd rowerzystów ze wszystkich kierunków w stronę Dworca PKP, a także przejazd w relacji Roosevelta-Wieniawskiego.
  • Przejazd rowerów od południa na północ po wschodniej stronie Roosevelta – jezdnią rowerową, zbudowanym zjazdem na Roosevelta, krótki fragment pasem samochodowym do skrętu w prawo (skręcające samochody mają kierunkową sygnalizację i zatrzymują się wcześniej), pasem rowerowym przez Kaponierę i realizowanym wjazdem na jezdnię rowerową za skrzyżowaniem.
  • Przejazd rowerów ze wschodu na zachód – jezdnią rowerową, zbudowanym zjazdem na jezdnię samochodową na Moście Uniwersyteckim, krótki fragment pasem samochodowym do skrętu w prawo (skręcające samochody mają kierunkową sygnalizację i zatrzymują się wcześniej), pasem rowerowym przez Kaponierę, na Zwierzynieckiej pas rowerowy wzdłuż pasa dla samochodów aż do wlotu w ulicę Zeylanda.
  • Przejazd rowerów z zachodu na wschód – pasem rowerowym kosztem prawego pasa na wprost. Przecięcie prawoskrętu dla samochodów ok. 100 metrów przed Kaponierą. Za rondem zjazd na dwukierunkową drogę rowerową prowadzącą aż do przejścia dla pieszych i przejazdu rowerowego za ulicą Dworcową. Na dalszym odcinku jazda pasem rowerowym przy prawej krawędzi jezdni.

Wizualizacje ruchu na Kaponierze

Sekcja Rowerzystów Miejskich popiera zmiany na Kaponierze

Miło nam ponadto poinformować, że w pracach nad projektem – obok uznanych ekspertów ds. transportu i poznańskich społeczników – uczestniczyły również osoby związane z Sekcją Rowerzystów Miejskich. Jako Stowarzyszenie wyrażamy poparcie dla projektu i liczymy, że miejscy decydenci uratują dla nas Kaponierę!