Apelujemy do prezydenta Jacka Jaśkowiaka i radnych miejskich ze wszystkich klubów o zapewnienie w budżecie miasta środków niezbędnych na budowę Mostów Berdychowskich. Poważne traktowanie deklaracji o konieczności dostosowania miasta do współczesnych wyzwań oznacza gotowość finansowania inwestycji, bez których te cele nie zostaną osiągnięte.
Co dalej z Mostami Berdychowskimi?
Mosty Berdychowskie to jedna z najważniejszych inwestycji dla stworzenia z Poznania “miasta krótkich odległości”. To inwestycja o ogólnomiejskim charakterze, która połączy ze sobą i skróci kluczowe trasy piesze i rowerowe. Inwestycja ważna dla codziennych podróży mieszkańców, rekreacji, funkcjonalnego połączenia centrum z Ostrowem Tumskim, kampusem Politechniki na Piotrowie, terenami nad Maltą, dla rozwoju terenów nadwarciańskich i turystyki, połączenia wschodniej i zachodniej części Poznania.
Budowa Mostów Berdychowskich jest zapisana we wszystkich strategicznych miejskich dokumentach. Projekt budowy Mostów Berdychowskich, wyłoniony w konkursie architektonicznym, jest gotowy. Na rozstrzygnięcie czeka przetarg na wybudowanie przeprawy. Poznań pozyskał na tę inwestycję prawie 100 mln zł z rządowego “Polskiego Ładu”, co pokryje ⅔ kosztów budowy. Brakującą kwotę trzeba dołożyć. Bez niej Mosty Berdychowskie nie powstaną, a rządowe dofinansowanie – przepadnie.
Czy Poznań stać na rezygnację ze 100 mln zł?
W czasach kryzysu te europejskie miasta, które dziś uchodzą za najprzyjaźniejsze do życia, stawiały na inwestycje piesze i rowerowe, które tworzą “miasto krótkich odległości”. W podobnej sytuacji jest dziś Poznań, który deklaruje podobne cele. Same deklaracje jednak nie wystarczą i muszą za nimi iść pieniądze na inwestycje.
Przypominamy, że Poznań – inaczej niż Warszawa, Wrocław, Gdańsk i wiele innych miast – przestał finansować rower publiczny, co pozwala na bardzo duże oszczędności w wydatkach bieżących, sięgające kilkudziesięciu milionów zł w ciągu najbliższych kilku lat. Poznań nie zbudował dotąd ani jednej pieszo – rowerowej przeprawy przez Wartę – jesteśmy w tyle za wieloma polskimi miastami. Nie stać nas na to, żeby dalej oszczędzać na ruchu pieszym i rowerowym – najkorzystniejszym i najtańszym dla miasta i jego mieszkańców.
Rezygnacja z budowy Mostów Berdychowskich będzie oznaczać zwrot prawie 100 mln zł dotacji. Pogrzebie to na długie lata budowę najważniejszej pieszo – rowerowej przeprawy i to w czasach, gdy jest ona najbardziej potrzebna.
Dlaczego Mosty Berdychowskie są tak ważne?
Zbudowanie dwóch funkcjonalnie połączonych ze sobą Mostów Berdychowskich (przez Wartę i Cybinę) będzie rewolucją dla podróży pieszych i rowerowych między zachodnią i wschodnią częścią Poznania. Dlaczego Mosty Berdychowskie są tak ważne i mają ogólnomiejskie znaczenie?
- Połączenie wschodniej i zachodniej Wartostrady
Bez Mostów Berdychowskich, które pozwolą na wygodne przejscie pieszo i przejazd rowerem na drugą stronę rzeki, Wartostrada nie będzie funkcjonować tak, jak powinna; - Połączenie kluczowych tras rowerowych i duży impuls do skokowego wzrostu ruchu rowerowego (ograniczenie emisji CO2 z transportu)
Mosty Berdychowskie to bardzo ważny element trasy Radial 6 z Programu Rowerowego Miasta Poznania, – tym istotniejszy, że tworzący skrzyżowanie z trasami Wartostrady po obu stronach rzeki oraz zjazd na Rowerową Obwodnicę Centrum; to jedna z tych rowerowych inwestycji, która wygeneruje nowy ruch rowerowy. W wielu relacjach przejazd rowerem będzie szybszy i krótszy niż innymi środkami transportu.
- Połączenie Wartostrady z terenami rekreacyjnymi nad Maltą
Mosty Berdychowskie będą miały też bardzo duże znaczenie dla rekreacji. Połączą tereny rekreacyjne nad Maltą z Wartostradą, a dzięki systemowi istniejących i planowanych tras rowerowych, stworzą trasę rowerową ze wschodniego do zachodniego klina zieleni; atrakcyjne i łatwo dostępne tereny zielone i rekreacyjne w mieście pozwalają zapobiegać suburbanizacji (wyprowadzaniu się mieszkańców na przedmieścia) - Kampus Politechniki bliżej Centrum
Dzięki Mostom Berdychowskim kampus Politechniki Poznańskiej będzie “bliżej centrum”; Most Berdychowskie mają olbrzymi potencjał aktywizacji terenów przylegających po obu ich stronach; na przykład w Krakowie budowa Kładki Ojca Bernatka wpłynęła na rozwój Kazimierza i Starego Podgórza - Wygodny trakt pieszy na Ostrów Tumski
Mosty Berdychowskie mają też duże znaczenie dla rozwoju turystyki; umożliwią atrakcyjne, bezpieczne i wygodne przejście pieszo między kluczowymi atrakcjami turystycznymi w Poznaniu, łącząc Stare Miasto z Ostrowem Tumskim; Mosty Berdychowskie będą atrakcją turystyczną same w sobie.
Kładka pieszo-rowerowa w Warszawie
Aktualnie w Warszawie trwa budowa równie ważnej kładki, która poprawi komunikację pieszo-rowerową między Powiślem a Pragą. Podobnie jak Mosty Berdychowskie, warszawska kładka wpłynie na rozwój turystyki, rekreacji i zaktywizuje lokalne biznesy.
Najciekawsze i najważniejsze kładki pieszo-rowerowe w Europie
W miastach Europy możemy zobaczyć mnóstwo kładek pieszo-rowerowych, czasem także uwzględniających ruch tramwajowy lub kolejowy, które na trwałe wpisały się w wizerunki miast, wpłynęły na działa rewitalizacyjne zaniedbanych dzielnic i były ważnym krokiem w tworzeniu transportu sprawnego transportu miejskiego. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów.
Most rowerowy – Cykelslangen w Kopenhadze
Most pieszo-rowerowy – Nesciobrug w Amsterdamie
Most pieszo-rowerowo-tramwajowy Raymond-Barre w Lyonie
Biały Most w Wilnie
Kładka pieszo-rowerowa Simone-de-Beauvoir w Paryżu
Kładka Ojca Bernatka w Krakowie