W terminie od 16 do 30 listopada br. odbędzie się głosowanie na projekty zgłoszone w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2017. Swoimi głosami warto wesprzeć rowerowy budżet miasta oraz skorzystać z jednej z niewielu okazji by poprawić sytuację rowerzystów w mieście. Zgłoszono kilkanaście projektów z „rowerem” w tle, ale czy każdy z nich jest równie warty Waszego głosu? Poniżej przedstawiamy Wam małą ściągę.
Na początek przypomnijmy, że każdy głosujący dysponuje 3 głosami: 2 na projekty rejonowe oraz 1 na projekt ogólnomiejski. Głosować można online lub w punktach do głosowania, uruchomionych w dni weekendowe, na terenie każdej jednostki pomocniczej miasta.
By ułatwić Wam głosowanie wprowadziliśmy następujące podpowiedzi za pomocą gwiazdek:
można zagłosować
warto zagłosować
zagłosuj koniecznie
KATEGORIA PROJEKTY OGÓLNOMIEJSKIE (możecie oddać tu 1 głos)
2. Budowa drogi rowerowej ul Mieszka I na odcinku od ul. Słowiańskiej do parku Wodziczki
Projekt zakłada budowę alternatywnej drogi rowerowej wzdłuż PST, po zachodniej stronie Mieszka I. Idea ciekawa, bo zakłada ułatwienie dla rowerzystów, w szczególności na niewygodnych zjazdach i podjazdach przy przystanku PST, a także ma pozwolić na skrócenie trasy do centrum miasta.
16. Most Dworcowy bezpieczny dla rowerzystów
Wszyscy wiemy, że ten fragment miasta wymaga poprawy. Wiele lat temu prosiliśmy o to, by na moście dworcowym zostały wytyczone drogi rowerowe. ZDM się nie zgodził podając absurdalne argumenty. Teraz trzeba naprawiać błędy poprzedniej władzy. Pomysł uczynienia mostu dworcowego bezpiecznym dla rowerzystów polega na wytyczeniu ścieżki rowerowej na północnej części chodnika mostu dworcowego gdzie ruch pieszych jest niewielki. I wytyczeniu pasa rowerowego na jezdni południowej części mostu dworcowego (zawężając jezdnię).
5. ROWER-owy park & ride
Projekt zakłada budowę lub rozbudowę stojaków rowerowych na pętlach tramwajowych, autobusowych oraz dużych węzłach komunikacji miejskiej w Poznaniu. Taki projekt już powinien być dawno temu zrealizowany…
11. Ścieżka pieszo-rowerowa wzdłuż ul. Bałtyckiej pomiędzy ul. Syrenią, a ul. Do Spalarni
W związku z przebudową ulicy Bałtyckiej powstała ścieżka pieszo-rowerowa łącząca ul. Hlonda z ul. Syrenią oraz odcinek ścieżki pieszo-rowerowej od ul. Do spalarni do ul. Janikowskiej. Projekt zakłada połączenie tych dwóch fragmentów.
21. Remont nawierzchni drogi rowerowej przy ul. Mieszka I, wraz z poprawą bezpieczeństwa zjazdów
Zmiana nawierzchni na asfaltową (w końcu – kto to wymyślił by drogę dla rowerów robić z kostki?) oraz poprawa bezpieczeństwa na zjazdach przy przystankach PST.
23. Pieszo po Poznaniu – Urbanator dla mieszkańców
Projekt polega na korektach w programach sygnalizacji i uruchomieniu koordynacji pieszej i pieszo-rowerowa wobec kierunków ruchu samochodów. Zielone dla rowerów – jesteśmy za!
40. Kiekrz – aleja widokowa nad jeziorem – dokończenie remontu ul. Nad Jeziorem
Projekt dotyczy wykonania naprawy nawierzchni ul. Nad Jeziorem (po wschodniej stronie jeziora). Dajemy dwie gwiazdki, bo trasa będzie także alternatywą dla dojazdów w kierunku miasta.
3. Sport, woda i rodzina nad Jeziorem Rusałka
Jednym z elementów projektu jest także ustawienie stojaków dla rowerzystów.
6. Remont przystanków Poznańskiego Szybkiego Tramwaju
W ramach remontu planowane są także stojaki rowerowe.
7. Forteczna zabawa na okrągło
Projekt także zakłada budowę ścieżek pieszo-rowerowych wokół fortu przy ulicy Lechickiej. Charakter raczej rekreacyjny, stąd tylko 1 gwiazdka.
8. Rodzinna Przystań Sportu i Rekreacji nad Maltą
W tym projekcie także planowane są stojaki.
30. Cmentarz przy ul. Szczawnickiej/Lutyckiej – parkingi, chodniki, ścieżka rowerowa i zieleń wokół
Projekt zakłada budowę ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ulicy Szczawnickiej. Droga kończy się niestety w próżni chodnikiem (oczywiście można włączyć się do ruchu na jezdni). Gorzej jeśli się jedzie w kierunku ulicy Lutyckiej, rowerzysta zyskuje dodatkowe miejsca kolizyjne w postaci przejazdów. Zdecydowanie lepiej byłoby w tym miejscu wyznaczyć pasy rowerowe, lub drogi dla rowerów jednokierunkowe po obu stronach jezdni. Ale dajemy szansę projektowi – być może zostanie jeszcze zmieniony, lub będzie mieć kontynuację.
KATEGORIA PROJEKTY REJONOWE (możecie oddać tu 2 głosy)
- 1 – Nowe Winogrady Północ, Nowe Winogrady Południe, Nowe Winogrady Wschód, Stare Winogrady
I.2 Rowerowe Winogrady. Słowiańska Trasa Rowerowa
Projekt obejmuje realizację dwukilometrowej trasy (pasów rowerowych powstałych z przewężenia przewymiarowanych pasów drogowych) wraz z parkingiem rowerowym przy PST Słowiańska oraz kontraruch rowerowy.
- 2 – Kiekrz, Krzyżowniki-Smochowice, Podolany, Strzeszyn
II.2 Rekreacja na Strzeszynie 2
Projekt nie dotyczy bezpośrednio infrastruktury rowerowej, jednak jednym z zadań projektu jest renowacja ścieżek w Miasteczku Ruchu Drogowego.
II.3 — Podolany — nowa, bezpieczna droga dzieci do Szkoły Podstawowej nr 62 /uporządkowanie chaosu komunikacyjnego
Projekt posiada gotową dokumentację o nazwie: „Budowa ulicy Dukielskiej wraz z odcinkiem ciągu pieszo – rowerowego w Poznaniu” (dostępna na stronie PBO). Choć bezpośrednio dla rowerzystów przewidziany jest tylko niewielki fragment to sama idea uspokojenia ruchu jest warta poparcia.
- 3 – Jana III Sobieskiego i Marysieńki, Piątkowo
III.1 Wygodna trasa rowerowa i chodnik na Szymanowskiego
Projekt ma służyć w codziennych podróżach mieszkańcom osiedli na zachód od trasy PST. Składa się on z 3 elementów: 1. TRASY ROWEROWEJ w ciągu ulicy Szymanowskiego po jej północnej stronie między ulicami Szeligowskiego i Szymanowskiego. 2. CHODNIKA 3. PARKINGU ROWEROWEGO PRZY PST. 30 stojaków U-kształtnych dla 60 rowerów.
III.3 Modernizacja miasteczka ruchu drogowego w parku na os. Bolesława Chrobrego
Jak w temacie – projekt zakłada remont miasteczka ruchu drogowego w parku na os. Bolesława Chrobrego.
- 4 – Głuszyna, Krzesiny-Pokrzywno-Garaszewo, Starołęka- Minikowo-Marlewo, Szczepankowo-Spławie-Krzesinki
IV.1 Przedłużenie chodnika i drogi rowerowej od ul. Spławie do ul. Utrzycka
Jak w opisie. Jedynie w składowej projektu zabrakło „drogi rowerowej”, ale należy się spodziewać, że pod hasłem „budowa chodnika” tak także znajduje się i coś dla nas (?)
IV.2 Budowa chodnika z dopuszczeniem ruchu rowerowego w ciągu ulicy Ostrowskiej w Poznaniu
Można się zastanawiać nad innymi rozwiązaniami dla rowerzystów, a także uspokojeniem ruchu. Samo dopuszczenie ruchu po chodniku tutaj nie zaszkodzi.
- 5 – Grunwald Północ, Grunwald Południe, Stary Grunwald
V.1 Grunwaldzkie Parkingi Rowerowe
Projekt zakłada budowę 5 zespołów parkingów rowerowych. Warto – potencjał rowerowy w tym rejonie jest ogromny, a miejsc w których możemy wygodnie odstawić rower (słupy, znaki, barierki) mało.
- 6 – Ogrody, Sołacz, Winiary, Wola
VI.4 Bezpieczna droga do szkoły – Urbanator dla Ogrodów-Sołacza-Winiar-Woli
Projekt zakłada uspokojenie ruchu w obszarze osiedla, co będzie korzyścią także dla rowerzystów. Wśród zadań planowany jest kontraruch rowerowy na ul. Nowy Świat, Grodziskiej i Bednarskiej. Warto!
Projekt zakłada pro-rowerowe rozwiązania w ulicy Dąbrowskiego na odcinku od Placu Waryńskiego do Alei Polskiej/Św. Wawrzyńca. Warto!
- 7- Morasko-Radojewo, Naramowice, Umultowo
VII.2 Park i miasteczko ruchu rowerowego
Jak w temacie. Edukacji nigdy za wiele.
VII.3 Naramowicka bezpieczna dla pieszych
Projekt zakłada także odmalowanie przejazdów rowerowych. Niewielkie działanie, ale sam fakt zwrócenia uwagi na bezpieczeństwo mniej chronionych uczestników ruchu zasługuje na uwagę.
- 8 – Chartowo, Rataje, Żegrze
VIII.1 Ścieżka rowerowo-piesza łącząca Polanę Harcerza z promenadą nad Jeziorem Malta dla pozytywnie sKOŁOwanych
Projekt zakłada realizację brakującego rowerowego (i pieszego) połączenia do Jeziora Maltańskiego od strony osiedla Chartowo.
VIII.6 Bezpieczna droga do szkoły – URBANATOR dla Rataj
Projekt zakłada uspokojenie ruchu w obszarze osiedla, co będzie korzyścią także dla rowerzystów. Projekt oceniamy bardzo pozytywnie, warto zagłosować!
- 9 – Stare Miasto
Bardzo nas to boli, ale w tym rejonie nie mamy żadnego projektu do zarekomendowania. Nasze pro-rowerowe projekty zostały odrzucone.
- 10 – Świerczewo, Wilda, Zielony Dębiec
X.5 Piesza Wilda – więcej lepszych chodników
Projekt pośrednio dotyczy rowerzystów w zakresie nielegalnego parkowania samochodów w rejonie drogi rowerowej, przejazdów i skrzyżowań ze względu na ograniczające widoczność nielegalnie zaparkowane auta.
Zdecydowane tak. Projekt zakłada wdrożenie kontraruchu na jednokierunkowych ulicach Wildy.
X.9 Bezpieczna droga do szkoły – URBANATOR dla Wildy, Dębca i Świerczewa
Projekt zakłada uspokojenie ruchu w obszarze osiedla, co będzie korzyścią także dla rowerzystów. Kontraruch rowerowy na ul. Górki, Górczyńskiej, Andrzejewskiego, pl. Zbawiciela, Rawickiej, Gostyńskiej, Kościańskiej. Projekt oceniamy bardzo pozytywnie, warto zagłosować!
- 11 – Fabianowo-Kotowo, Górczyn, Junikowo, Kwiatowe, Ławica
XI.1 Rowerowy pakiet dla Górczyna, Junikowa i Ławicy
Już sama nazwa sprawia, że chcemy zagłosować 🙂 Projekt m.in. zakłada wprowadzenie kontratuchu oraz przebudowę drogi rowerowej na ulicy Dmowskiego (w końcu!)
XI.6 Bezpieczna droga do szkoły – URBANATOR dla Grunwaldu.
Projekt zakłada uspokojenie ruchu w obszarze osiedla, co będzie korzyścią także dla rowerzystów. Kontraruch rowerowy na ul. Górki, Górczyńskiej, Andrzejewskiego, pl. Zbawiciela, Rawickiej, Gostyńskiej, Kościańskiej. Projekt oceniamy bardzo pozytywnie, warto zagłosować!
- 12 – Antoninek-Zieliniec-Kobylepole, Główna, Ostrów Tumski- Śródka-Zawady-Komandoria, Warszawskie-Pomet-Maltańskie
Nie mamy tu projektów do zarekomendowania
- 13 – Jeżyce, św.Łazarz
XIII.6 ROWEROWY ŁAZARZ I JEŻYCE: Obwodnica Rowerowa – zielona Jarochowskiego i Samoobsługowe Stacje Naprawcze – Jeżyce
Warto. Projekt zakłada rozwiązania rowerowe (kontrapasy lub kontraruch) na Jarochowskiego po zmianie jej w ulice jednokierunkową, budowę przejazdu rowerowego przez ulicę Hetmańską, a także Samoobsługowe Stacje Naprawcze.
W przeciwieństwie do ubiegłych lat, w tym roku Rowerowy Poznań aktywnie uczestniczył w zgłaszaniu i opiniowaniu projektów do PBO. Z dużym smutkiem zaobserwowaliśmy masowe odrzucenie projektów. Przede wszystkim odrzucono nasz najważniejszy projekt, który miał na celu usprawnienie poruszania się po brukowanych ulicach.